۵ بازی رومیزی که شما را از خنده روده بر می‌کنند

31 مرداد 1399 | 22:30

بازی‌هایی که رویکرد آن‌ها به گیم‌پلی رویکردی مملو از المان‌های خنده دار باشد، می‌توانند در زمینه‌ی بازار فروش و جلب نظر مخاطبان بسیار موفق عمل کنند و توجهات بسیاری را نصیب خود کند، هرچند که عموم منتقدین اینگونه بازی‌ها را نمی‌پسندند و ترجیح می‌دهند که چندان به آن‌ها نپردازند. از این رو خالی از لطف نیست که با یکدیگر اندکی به این دسته از بازی‌ها بپردازیم و با یکدیگر، پنج عنوان قابل توجه از میان آن‌ها را بررسی کنیم.

اگر اهل مرور کردن بخش رتبه‌ها در وبسایت بوردگیم گیک و یا خواندن مطالب راجع بازی‌های رومیزی تحسین شده باشید، حتما متوجه این موضوع شده‌اید که امروزه عمده‌ی تیترهای عناوین برتر، به بازی‌های استراتژیک پیچیده و پر جزئیات اختصاص یافته است؛ امری که موجب می‌شود تا نگرش به بازی‌ها وارد جریان نادرستی شده و معیار خوب یا بد بودن یک بازی رومیزی، تنها منحصر به میانگین درجه‌ی سختی بازی بشود.

اما اگر با دقت به مقوله‌ی بازی‌های رومیزی نگاه کنیم، درمی‌یابیم که هدف اصلی از وجود چنین صنعتی در دنیای دیجیتالی امروز، برطرف کردن نیاز انسان‌ها به ارتباط مستقیم با یکدیگر و انجام فعالیت‌های مشترک است که فرصت بها دادن به آن به مرور طی سده‌ی اخیر کمتر و کمتر شده؛ به زبان ساده تر، بازی‌های غیر دیجیتال در واقع برای هدف دور هم جمع شدن و سرگرمی همچنان در دنیا وجود دارند و خواهند داشت.

بنابراین بازی‌هایی که رویکرد آن‌ها به گیم‌پلی رویکردی مملو از المان‌های خنده دار باشد، می‌توانند در زمینه‌ی بازار فروش و جلب نظر مخاطبان بسیار موفق عمل کنند و توجهات بسیاری را نصیب خود کند، هرچند که عموم منتقدین اینگونه بازی‌ها را نمی‌پسندند و ترجیح می‌دهند که چندان به  آن‌ها نپردازند.
از این رو خالی از لطف نیست که با یکدیگر اندکی  به این دسته از بازی‌ها بپردازیم و با یکدیگر، پنج عنوان قابل توجه از میان آن‌ها را بررسی کنیم.

Snake Oil

فروشندگی و بازار گرمی‌های فروشندگان، همیشه سوژه‌ی خنده‌ داری برای شوخی‌ها و یا تعریف کردن خاطرات خنده دار برای بسیاری از افراد بوده و تقریبا همه‌ی ما حداقل برای یکبار هم که شده شاهد توضیحات و دفاع یک فروشنده از محصول خود به طرز خنده‌دار و البته بی دلیل و منطقی بوده‌ایم. بازی Snake Oil سراغ همین تجربه‌ی مشترک اجتماعی رفته است. در این بازی شما نقش فروشندگانی را بر عهده دارید که قرار است تا با ترکیب کردن دو محصول خوب و تبلیغ آن‌ها سعی در قانع کردن مشتری خود برای خرید از شما به جای رقبای تان کنید.

Cash ‘n Guns

بازی Cash ‘n Guns از آن دسته بازی‌هایی است که به معنی واقعی کلمه شما را سرگرم می‌کند. در این بازی دورهمی، بازیکنان در نقش یک گروه مافیایی بازی می‌کنند که پس از انجام یک سرقت بزرگ و موفق، حال سر تقسیم اموال مسروقه به مشکل برخورده‌اند و بحث میان آن‌ها به حدی بالا گرفته که روی یکدیگر اسلحه می‌کشند! این بازی به خاطر داشتن طراحی بصری فوق العاده دوست داشتنی و مهم‌تر از همه داشتن اسلحه‌های فومی خوش ساخت که در روند بازی نیز کاربرد دارند، حس و حال بسیار خوبی در جریان بازی به مخاطب ارائه می‌دهد.

Cards Against Humanity

استفاده از محتوای زبانی به عنوان جز اصلی گیم‌پلی در بازی‌ها معمولا ریسک بزرگی است و علاوه بر داشتن ایده‌ی قابل قبول در زمینه‌ی مکانیک‌های طراحی بازی، نیازمند شناخت کافی از زبان نیز است. بازی Cards Against Humanity، یکی از عنوان بازی‌های کارتی با قوانین فوق ساده است که توانسته با بهره گیری از کلیشه‌های فرهنگی-زبانی، یک بازی ماندگار خلق کند. در این بازی کارت‌هایی وجود دارند که بر روی آن‌ها یک یا چند جمله نوشته شده است که در این جملات جاهای خالی وجود دارند و هر بازیکن با رو شدن یکی از این کارت‌ها باید سعی کند جاهای خالی آن را با کارت‌های کلمه‌ای که در دست دارد پر کند. در پایان هر دور از بازی، یک نفر میان جملات ساخته شده خنده دار ترین آن‌ها را انتخاب می‌کند. بازی کردن این عنوان با جمع‌های متفاوت و افزونه‌های بیشماری که دارد می‌تواند یکی از قابل توجه ترین فعالیت‌های شما در جمع‌های دوستانه باشد.

Joking Hazard

بسیاری از شما با مجموعه‌ی Cyanide and Happiness آشنایید و احتمالا ساعت‌ها از محتوای انیمیشنی و کمیکی این کاراکتر‌های بامزه لذت برده‌اید. بازی Joking Hazard عنوانی است که با بهره گیری از ادبیات و سبک طراحی این فرنچایز، یک بازی کمدی خلاقانه به شما ارائه می‌دهد که می‌تواند ساعت‌ها شما را بخنداند. در این بازی کارت‌های تصویری وجود دارند و هرکدام دارای یک تصویر کامیکی مستقل و قابل ترکیب با دیگر کارت‌ها است. هدف شما ساخت یک کامیک کوتاه و خنده دار با استفاده از کارت‌های این بازی است تا همه‌ی دوستان خود را پای میز از فرط خنده قرمز کنید.

Sheriff of Nottingham

بازی داروغه‌ی ناتینگهام به جرات یکی از بازی‌های خوش ساخت و با کیفیت بلوفی چه از لحاظ روند بازی و چه کیفیت تولید به شمار می‌آید. در این بازی، بازیکنان تاجران شهر ناتینگهام هستند که قصد دارند تا محصولات خود را برای فروش وارد دروازه‌های شهر کنند. اما داروغه‌ی ناتینگهام به بهانه‌ی ورود اجناس غیر قانونی دستور به بستن دروازه‌ها داده و برای ورود هر محصول داروغه باید حکم تایید بدهد. در هر نوبت این بازی، بازیکنی که داروغه می‌شود باید سعی کند تا متخلفین را از میان بازیکنان شناسایی کند و با باز کردن بار آن‌ها و دریافت جریمه و یا رشوه گرفتن از ایشان پول بدست آورد. اما اگر بار کسی را که محصولات مجاز وارد کرده باز کند، باید به بازیکن مورد نظر جریمه بدهد. استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای با کیفیت و دیگر محتویات خوش ساخت، حس و حال بسیار خوبی را به بازیکن منتقل می‌کند که این موضوع در کنار گیم‌پلی جذاب، داروغه‌ی ناتینگهام را تبدیل به یکی از برترین بازی‌های رومیزی خنده دار می‌کند.



دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....