تاثیر تیپ‌های شخصیتی MBTI بر تجربه‌ی بازی‌های رومیزی – بخش دوم

23 بهمن 1399 | 17:07

تست شخصیت شناسی MBTI یکی از بهترین تست‌هایی است تا بتوانیم، با توجه به نتایج تست، با بازی‌هایی که با شخصیت و روحیه‌مان سازگار هستند آشنا شویم و آن‌ها را تجربه کرده و لذت ببریم. در این مقاله قصد داریم به دو نوع تیپ شخصیتی اشاره کنیم که عبارتند از: ENTJ ها و ENTP ها. اولین تیپ شخصیتی دو درصد و دومین تیپ شخصیتی سه درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

مقدمه

در نخستین مقاله به تاثیر تیپ‌های شخصیتی MBTI بر روی انتخاب بازی‌های رومیزی پرداختیم و در رابطه با شانزده تیپ شخصیتی صحبت کردیم. علاوه بر این، به شخصیت شناسی اشاره کرده و تعریف‌های کلی در ارتباط با شخصیت ارائه دادیم. در ادامه در رابطه با هشت حروف موجود در تیپ‌های شخصیتی (E، I، N، S، T، F، J و P) صحبت کرده و راجب هر کدام از آن‌ها توضیح دادیم. در این مقاله قصد داریم به دو نوع تیپ شخصیتی MBTI اشاره کنیم. 

۱. تیپ شخصیتی ENTJ (برون‌گرا – شهودی – منطقی – قضاوتی): چرا فرد با این تیپ شخصیتی، با عنوان «فرمانده» شناخته شده است؟

از نظر شخصیت شناسی، افراد این دسته به شدت منطقی و تحلیل‌گر هستند و برای انجام هر کاری به منطق و استقلال نیاز دارند. آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مهم بسیار خوب عمل کرده و رهبران و فرماندهانی بزرگ هستند. افراد با این تیپ شخصیتی، به راحتی می‌توانند راه حل‌های مناسب برای انواع مشکلات داشته باشند و با استفاده از روش و برنامه‌ریزی‌های استراتژیکی، به حل آن‌ها بپردازند. از حل مسائل پیچیده لذت می‌برند و چالش‌ها را به آسانی می‌پذیرند. در مدیریت افراد و همچنین منابع نیز توانایی بالایی داشته و اهل رقابت هستند. این شخصیت را با عنوان «فرمانده» می‌شناسند. علاوه براین، ENTJ ها افرادی فعال، پر‌ انرژی و مطمئن محسوب می‌شوند. اعتماد به نفس این دسته از اشخاص بالا بوده و افرادی جذاب هستند. آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود تلاش زیادی کرده و با انگیزه‌اند. همچنین، از همکاری با دیگران و ایجاد تیم برای رسیدن به هدف‌های مشخص لذت فراوانی می‌برند. ENTJ ها به شدت اهل رقابت هستند و تمام تلاششان را می‌کنند تا از رقیبان خود پیشی بگیرند. 

نقطه ضعف‌های ENTJ ها چه هستند؟

هر فردی قابلیت‌ها و نقاط قوتی را داراست اما جهت شناخت کامل‌تر این دسته از افراد، بهتر است به تعدادی از نقاط ضعف آن‌ها نیز اشاره کنیم. یکی از نقاط ضعف شخصیتی ENTJ ها مربوط به تصمیم‌گیری‌هایشان است. آن‌ها اکثراً به طور عجولانه و بدون صبر و شکیبایی تصمیمات بزرگ و مهم را می‌گیرند زیرا دوست دارند هرچه سریعتر به چالش‌های بزرگ‌تر دسترسی پیدا کنند. برخی اوقات می‌توانند اشخاصی جدی، سخت‌ گیر و رک باشند و به احساسات دیگران اهمیتی ندهند. ENTJ ها به تصمیماتی که از روی احساسات گرفته می‌شوند توجه نکرده و هر تصمیمی را که آن‌ها را از رسیدن به اهدافشان دور کند، رد می‌کنند.

گیمرها و بازیکنان با تیپ شخصیتی ENTJ، چه ویژگی‌هایی دارند؟ و به چه بردگیم‌هایی علاقه‌مند هستند؟

ENTJ‌ ها به بازی‌های استراتژیک علاقه‌ی بسیاری دارند. هدف اصلی بازی‌های استراتژیک، ترغیب فکر استراتژیک بازیکنان جهت رسیدن به هدف مورد نظرشان است. در این ژانر بازی،  چالش‌های تدارکاتی و تاکتیکی گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بازیکنان می‌بایست در حین بازی به طور مداوم برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند بازی را ببرند. همچنین، برد و باخت در این سبک بازی‌ها شانسی نبوده و بازیکنان می‌بایست منطقی عمل کنند و قدرت تفکر و تصمیم‌گیری سریع و بالایی داشته باشند. ENTJ ها به بازی‌های خانوادگی، بازی‌های دورهمی و بازی‌های ماجراجویی علاقه‌ی زیادی ندارند. آن ها علاوه بر بازی های استراتژیک، به بردگیم‌های جنگی علاقه داشته و در بازی‌های ویدئویی چند نفره، همیشه نقش رهبر گروه را بازی می‌کنند.  

به طور کلی، ENTJها به بازی‌هایی علاقه‌مند هستند که چندین راه جهت برنده شدن بازی وجود داشته باشد تا بتوانند از قبل، حرکت‌های بعدی خود را برنامه‌ریزی کنند و شرایط بازی را پیش‌بینی کنند. آن‌ها بازی‌هایی که در هر نوبت، انتخاب‌های بیشتری را در اختیارشان قرار می‌دهند را به بازی‌های با انتخاب‌های محدود، ترجیح می‌دهند. اشخاص با این تیپ شخصیتی، از بازی‌هایی لذت می‌برند که زمان زیاد جهت تصمیم‌گیری و بازی در نوبتشان نداشته باشند. علاوه براین، به بازی‌هایی که تصمیم‌گیری، نقش اصلی را بازی کند و صحبت کردن در میان بازیکنان به حداقل برسد، علاقه‌مند هستند. مکانیزم‌هایی که برایشان نسبت به سایر مکانیزم‌ها جذابیت بیشتری دارند عبارتند از: مکانیزم کارگرگذاری، جمع‌آوری منابع و مدیریت کارت‌ها و ... . ENTJ ها به موضوع و تم‌های گوناگون در بردگیم‌ها علاقه دارند. این افراد بازی با موضوعات اقتصادی، علمی، داستان‌های ابرقهرمانان، بردگیم‌های فانتزی و علمی-تخیلی را دنبال می‌کنند و ممکن است آن‌ها را ساعت‌ها در حال بازی کردن بردگیم با تم‌های ذکر شده مشاهده کنید و از اینکه خسته نمی‌شوند تعجب کنید. افراد با این تیپ شخصیتی، در طول هفته به صورت مکرر بازی نمی‌کنند زیرا در زندگی شخصیشان اهداف زیادی دارند که می‌بایست به آن‌ها بپردازند و به همین دلیل زمان‌هایی که فرصت کنند و وقت اضافی داشته باشند، بازی می‌کنند. 

اگر بخواهم یک بازی استراژیک مناسب برای ENTJ ها را معرفی کنم، می‌توانم به بردگیم ساده و جذاب سورو (Tsuro) اشاره کنم. این بردگیم ژاپنی، با اینکه قوانین بسیار ساده‌ای دارد، اما یک بازی فوق‌العاده هیجان‌انگیز و سرگرم کننده محسوب است. بردگیم سورو، یک بازی دو تا هشت نفره است و بازی حدودا پانزده دقیقه طول می‌کشد. در طول بازی، هر بازیکن یک سنگ را انتخاب می‌کند و آن را روی محل‌های سفید رنگ، که دور تا دور صفحه‌ی بازی قابل مشاهده هستند، قرار می‌دهد. بازیکنان در ابتدای بازی، سه کارت از دسته کارت‌های روی میز بر می‌دارند و در نوبت خود یک کارت را بازی می‌کنند و روی صفحه‌ی بازی قرار می‌دهند. هر کارت دارای خطوطی است که مسیر حرکت سنگ بازیکن را مشخص می‌کند. بازیکنان می‌توانند کارت خود را بچرخانند و به هر سمتی که دوست دارند و از نظرشان بهتر است، آن را روی صفحه قرار دهند. در ابتدای بازی، می بایست کارت خود را روبه‌روی سنگ خود قرار دهند اما در طول بازی، می‌توانند از هر طرفی که دوست دارند کارت را کنار مهره خود بگذارند. زمانی که کارتی روی صحفه گذاشته می‌شود، سنگ خود را در امتداد آن مسیر حرکت می‌دهند تا زمانی که به فضای خالی روی صفحه برسند و کارتی موجود نباشد. بازیکن در هر نوبت خود وقتی کارتی را بازی می‌کند، یک کارت از دسته کارت‌ها می‌کشد. بازی تا زمانی ادامه خواهد داشت که صفحه بازی پر شود و دیگر کارتی باقی نماند. در طول بازی شما باید تلاش کنید تا مسیری را انتخاب کنید که با سنگ رقیبانتان برخوردی نداشته باشید و یا کارت ها را باید بگونه‌ای بچینید و مسیر‌ها را باید طوری انتخاب کنید تا از صفحه‌ی بازی خارج نشوید. اگر خارج شدید حذف خواهید شد. بازیکنی که آخر بازی سنگش روی صفحه باقی بماند و حذف نشود، برنده بازی خواهد بود. 

این بردگیم برای بازیکنان با تیپ شخصیتی ENTJ مناسب است زیرا آن‌ها می‌بایست در طول بازی تصمیم‌های مهمی بگیرند و تشخیص دهند کدام کارت‌ها را روی صفحه‌ی بازی قرار دهند، شانس بردشان بیشتر خواهد بود. علاوه بر این،  می‌بایست کارت‌ها را به گونه‌ای بچرخانند تا بتوانند بازیکنان دیگر را حذف کنند و تنها سنگ خودشان روی صفحه‌ی بازی باقی بماند. با اینکه بازی بسیار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما تنها با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های درست بازیکنان در این بردگیم موفق خواهند بود. زمان بازی نیز طولانی نیست و از آنجایی که ENTJ ها اکثر اوقات قادر نیستند زمان زیادی را صرف بازی کردن کنند، این بازی را به آن‌ها توصیه می‌کنم.  

به طور کلی،  ENTJها دوست دارند بردگیم‌هایی را تجربه کنند که تصمیمات، پیش بینی ها و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت بازیکنان در روند بازی تاثیر داشته باشد و برد و یا باخت بازی تنها وابسته به شانس نباشد.  اگر بخواهم چند مثال دیگر برایتان بزنم، می‌توانم به بازی‌هایی همانند کدنیمز (Codenames)، بازی عجایب هفتگانه (7 Wonders)، بازی رومیزی عصر حجر (Stone Age)، بازی کونکوردیا (Concordia) و یا بازی گروه مقاومت (The Resistance) اشاره کنم. به احتمال زیاد، از آنجایی که مکانیزم و تم این بردگیم‌ها با تیپ شخصیتی ENTJ ها همخوانی دارد، این بازی‌‌ها برایشان جذاب بوده و از تجربه‌شان پشیمان نخواهند شد.

۲. ENTP (برون‌گرا- شهودی – منطقی – ادراکی): چرا شخصیت «مجادله‌گر» مختص شخصیت ENTP  ها است؟

اگر بین دوستانتان، فامیلتان و یا آشنایان شخص خلاق، نوآور، کنجکاو، پرانرژی، برون‌گرا، منطقی و ریسک‌پذیر وجود دارد، احتمال اینکه جزو افراد با تیپ شخصیتی ENTP باشد، زیاد است. اشخاص با این تیپ شخصیتی، از توانمندی تحلیلی بالایی برخوردارند و در حل مشکلات جدید و همچنین از میان برداشتن چالش‌ها، مهارت دارند. آن‌ها بر این باورند که قادرند با هر نوع محدودیت و مانعی مقابله کنند و افرادی بسیار کوشا و عملگرا هستند. آن‌ها از به خرج دادن تنوع در کار‌های خود لذت می‌برند و از انجام کار‌های تکراری خسته می‌شوند.    ENTP ها قادرند دیگران را به راحتی درک کنند، از وقت گذراندن با افراد لذت می‌برند و دوستان فراوانی دارند. به طور کلی، از بحث کردن با دیگران لذت می‌برند و افرادی خوش‌رو و خوش صحبت هستند. توانایی بالایی در متقاعد سازی دیگران دارند و ترجیح می‌دهند به جای داوری کردن، دیگران را درک کنند و به آن‌ها کمک کنند. این افراد ساعت‌ها می‌توانند با اشخاص بحث کنند و اصلاً از بحث و گفتگو خسته نمی‌شوند. آن‌ها به نوآوری و خلاقیت اهمیت فراوانی می‌دهند و شیفته ایده‌های نو بوده و قدرت تخیل بالایی دارند. در مسائل ارتباطی مهارت‌های بسیاری داشته و می‌توانند به راحتی نیاز‌های دیگران را پیش‌بینی کنند. ENTP ها باهوش و افرادی بسیار کنجکاو هستند. همچنین، افرادی انعطاف پذیر بوده و از قبل برای انجام کار‌هایشان برنامه‌ریزی نمی‌کنند. افراد با این تیپ شخصیتی اصلاً از شکست نمی‌ترسند و لازم باشد چندین بار زمین می‌خورند اما هر دفعه دوباره پا می‌شوند و تا به موفقیت و خواسته‌ی خود نرسند، از تلاش مجدد دست بر نمی‌دارند. 

نقطه ضعف ENTP ها چه هستند؟

از آنجایی که ENTP ها علاقه‌مند به نوآوری و خلاقیت هستند، خیلی اوقات از یک ایده به ایده‌ای دیگر جهش داشته و نمی‌توانند بر روی یک ایده خاص متمرکز باشند. علاوه براین، با توجه به اینکه سعی دارند راه خودشان را طی کنند و از روش‌های مختص خودشان جهت انجام کار‌های گوناگون استفاده کنند، بسیاری از اوقات در روابط ارتباطی خود به خصوص در محل کار و حتی با دوستان و سایر افراد به مشکل می‌خورند و به قوانین و روش‌های خاصی که برای انجام برخی کار‌ها وجود دارند، توجه نمی‌کنند و راهی که از نظر خودشان درست است را همیشه طی می‌کنند. یکی دیگر از مشکلاتی که اکثراً با آن رو به رو می‌شوند، مربوط به مدیریت زمانشان است. ENTP ها به بازده کار‌های خود بیشتر از احساست دیگران توجه کرده و کار تیمی و حتی حضور در بازی‌های تیمی برایشان دشوار است به خصوص اگر بین هم تیمی‌ها، همکاری وجود نداشته باشد و یا اگر کم کاری کنند.

ENTP هایی که اهل بازی هستند، چه ویژگی‌هایی دارند؟ کدام بردگیم‌ها برای این افراد مناسب هستند؟

اگر به این نتیجه رسیدید که خودتان دارای تیپ شخصیتی ENTP هستید و یا شخصی با این تیپ شخصیتی را می‌شناسید، مژده‌ای برایتان دارم. بازی‌های رومیزی متعددی وجود دارد که برای این افراد جذاب خواهند بود زیرا مکانیزم و تم این بازی‌ها با شخصیتشان همخوانی دارند. اگر بخواهم یک مثال برایتان بزنم می‌توانم به بازی رومیزی فیف فرانسه  ۱۴۲۹ (Fief: France 1429) اشاره کنم.  حالا به احتمال زیاد این سوال برایتان پیش خواهد آمد که چرا از بین تمام بازی‌های رومیزی این بازی را انتخاب کردم. پاسخ ساده است. این بازی یک نوع بازی استراتژیک محسوب می‌شود و بازی سیاسی بوده و دارای حال و هوای قرون وسطایی است. در این بردگیم، بازیکنان مشغول به ساخت قلمرو می‌شوند. از آنجایی که ENTP ها افرادی شهودی هستند، می‌توانند از قابلیت‌های خود در این بازی استفاده کنند. علاوه براین، می‌توانند از منطق خود و همچنین از توانایی خود در حل مسائل جهت پیروزی در این بردگیم بهره‌مند شوند. در بازی فیف بازیکنان می‌بایست به طور مداوم تلاش کنند تا بتوانند با سایر بازیکنان معامله کنند و به همین دلیل، احتمال اینکه ENTP  ها به این بازی علاقه‌مند شوند، بالا است زیرا در بحث و ارتباط با دیگران و همچنین در متقاعد کردن افراد توانایی بالایی دارند. مکانیزم‌هایی که در فیف مورد استفاده قرار می‌گیرند «پرتاب تاس« و داد و ستد بوده و بازی یک بردگیم با سبک قلمروگیری است. علاوه بر این، بازی یک بازی مشارکتی محسوب می‌شود.

تا حالا آرزوی این را داشته‌اید که شاه، دوک، کنتس و یا بارونس (همسر بارون) فرانسه باشید؟ اگر دوست دارید برای چند ساعت هم که شده یکی از این لقب‌ها را داشته باشید و به فرانسه سفر کنید، به شما بازی جذاب فیف فرانسه را پیشنهاد می‌دهم. فیف فرانسه ۱۴۲۹ (Fief: France 1429) مربوط به قرن پانزدهم میلادی است و بازیکنان دراین بازی، جهت تصاحب و بدست آوردن قلمرو‌ها می‌جنگند. بازی فیف، یک بازی سه تا شش نفره است. این بردگیم هفت مرحله داشته و حداقل دو ساعت زمان می‌برد. هدف اصلی بازی، بدست آوردن ‌لقب‌های مذهبی و لقب‌های اشرافی برای اعضای خانواده‌ها و همچنین تصاحب قلمرو بیش‌تر بر روی نقشه، است. با توجه به توضیحات داده شده، تجربه‌ی این بازی را به ENTP ها قطعا پیشنهاد می‌کنم. 

ENTP ها به طور کلی، اشخاصی انعطاف پذیر هستند و به همین جهت، دوست دارند بردگیم‌هایی را تجربه کنند که روند بازی در آن‌ها ثابت نباشد. این اشخاص علاقه دارند که با سورپرایز‌های مختلفی در طول بازی روبه‌رو شوند و تاکتیک‌های بازی خود را در طول بازی تغییردهند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در نوبت خود، انتخا‌ب‌هایشان محدود باشند، تا بتوانند به درستی حساب کتاب لازم را جهت پیروزی در بازی بکنند. علاوه بر این، از اینکه در بردگیم‌ها از عنصر شانس استفاده شود لذت می‌برند و ترجیح می‌دهند تنها تصمیم‌گیری بازیکنان منجر به بردشان در بازی نشود.

حالا این سوال ممکن است برایتان پیش آید که اگر جزو ENTP ها باشید، بیشتر از چه سبک بازی‌هایی طرفداری خواهید کرد و دوست دارید کدام مکانیزم‌ها در بردگیم‌هایی که مشغول به بازیشان هستید، موجود باشند. در جواب این سوال باید بگویم که برای ENTP ها،  اینکه تم و موضوع بردگیم با مکانزیم‌هایی که برای بازی طراحی شده‌اند همخوانی داشته باشد، امری بسیار مهم بوده و به آن اهمیت بسیاری می‌دهند. آن‌ها همانند ENTJ ها تمایل به بازی بردگیم‌ها با تم‌های علمی-تخیلی، اقتصادی، ماجراجویی، فانتزی و بازی‌هایی که مربوط به مبارزه‌ی هیولا‌ها با قهرمانان است، دارند. ENTP ها طرفداران بازی‌های استراتژی انتزاعی هستند و به بردگیم‌های با سبک جنگی و یا وارگیم نیزعلاقه دارند. آن‌ها بازی‌های تریویا (Trivia)، که بازی‌هایی هستند که از طریق پرسش و پاسخ ذهن بازیکنان را به چالش می‌کشند، دوست دارند زیرا این سبک بردگیم‌ها موجب می‌شوند اطلاعات بازیکنان افزایش یابد. مکانیزم‌های مورد علاقه‌ی این افراد، جمع‌آوری منابع  (Resource gathering)،  کارگرگذاری (Worker placement) و مدیریت کارت‌ها (Hand management) هستند. بردگیم‌هایی که تاس، مکعب‌های رنگی و ... شامل محتویات بازی‌ها باشند نیز برایشان جذاب هستند.

اگر بخواهیم چند بردگیم دیگر که ENTP ها به احتمال زیاد پس از یک دور بازی، تمایل به دوباره بازی کردن آن‌ها خواهند داشت را نام ببریم، می‌توانیم به بردگیم چله زمستان (Dead of winter)، بازی پادشاه توکیو (King of Tokyo)، بازی سیطره کتان (Settlers of Catan)، بازی چهل تکه ( Patchwork)  و بازی خرابکار (Saboteur) اشاره کنیم.

دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....

یک دیدگاه

مقاله بسیار مفیدی بود ممنون از سایت خوبتون