تاثیر تیپ‌های شخصیتی MBTI بر تجربه‌ی بازی‌های رومیزی – بخش ششم

19 فروردین 1400 | 13:34

در مقاله‌ی قبلی مربوط به تیپ‌های شخصیتی، در مورد INTJ و INFP ها به طور کامل صحبت کردیم. علاوه بر این، در سایر مقالات راجب تیپ‌های شخصیتی ESTJ، ESTP، ENFJ، ENFP، ENTJ و ENTP نیز توضیحات کاملی دادیم. در این مقاله قصد دارم به نقاط قوت، نقاط ضعف، مهارت‌ها، خصوصیات اخلاقی و همچنین بردگیم‌هایی که افراد با تیپ‌های شخصیتی ESFJ و ESFP به آن‌ها علاقه دارند اشاره کنم.

ESFJ (برونگرا – حسی – احساسی – قضاوتی): چرا شخصیت ESFJ، شخصیت «سفیر» است؟

 ESFJها، ۱۲.۳ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. آن‌ها افرادی به شدت اجتماعی و شیفته تعامل با اشخاص هستند. افراد با این تیپ شخصیتی اگر تنها بمانند و با دیگران در ارتباط نباشند، بی‌قرار می‌شوند. آن‌ها به جایگاه خود در جامعه اهمیت فراوان می‌دهند و جهت کسب حسن شهرت هر کاری که از دستشان بر بیاید انجام خواهند داد. نسبت به نیازها و خواسته‌های دیگران آگاه بوده و همیشه آماده کمک کردن به دیگران هستند. ESFJ ها تمام سعی خود را می‌کنند تا به عنوان افرادی دوست‌داشتنی شناخته شوند. آن‌ها افراد بسیار مهربانی به شمار می‌روند. نیازهای دیگران برایشان مهمتر از نیاز و خواسته‌های خودشان است و دوست دارند از کارشان و کمکی که می‌رسانند، به صورت مداوم قدردانی شود. به وظایف و مسئولیت‌‌هایشان ارزش بسیاری می‌دهند و کارهای خود را همواره به موقع و دقیق انجام می‌دهند. به جزئیات خیلی توجه کرده و آن‌ها را به راحتی به خاطر می‌سپارند. به قوانین و همچنین صاحبان قدرت احترام می‌گذارند و در محیط کارشان دوست دارند مورد تایید دیگران باشند، زیرا برای اینکه احساس خوبی داشته باشند واز خودشان راضی باشند، نیازمند جلب نظر اطرافیا‌ن هستند. افراد با تیپ شخصیتی ESFJ، جویای امنیت هستند و از اینکه به سنت (و یا چارچوب) پایبند باشند لذت می‌برند. علاوه بر این، نظم و همچنین زمان بندی‌های دقیق برایشان بسیار مهم است و کارهایشان را برنامه‌ریزی می‌کنند. از انجام دادن کارهای تیمی و گروهی لذت برده و دوست دارند با دیگران همکاری کنند. به طور کلی، ESFJ ها افرادی واقع‌گرا، خونگرم، معاشرتی، فعال، فداکار، پرانرژی و وفادار هستند.

نقاط ضعفESFJ  ها چیست؟

اکثر اوقات ESFJ ها برای اینکه دیگران را راضی نگه دارند، احساسات خود را نادیده می‌گیرند. نسبت به تغییر، دیدگاه مثبتی نداشته و ترجیح می‌دهند وضعیت موجود را حفظ کنند. گاهی اوقات بیش از حد به نظرات دیگران بها می‌دهند و اینکه از نگاه دیگران چگونه به نظر می‌رسند، برایشان اهمیت بسیاری دارد. افراد با این تیپ شخصیتی نمی‌توانند به آسانی ایرادات، نقص‌ها و همچنین نقطه‌ ضعف‌های خود و سایر افراد را بپذیرند. پاسخ نه دادن به دیگران برایشان کاری بسیار دشوار بوده و اکثر مواقع ممکن است کاری که انجام دادنش برایشان سخت است را قبول کنند تا باعث ناراحتی دیگران نشوند. معمولا از دیگران هنگامی که با مشکلی مواجه می‌شوند کمک نمی‌گیرند زیرا از اینکه موجب دلخوریشان شوند و یا آن‌ها را اذیت کنند خیلی می‌ترسند و ترجیح می‌دهند خود به مشکلاتشان بپردازند. علاوه بر این، آن‌ها نسبت به انتقادات بسیار ناشکیبا هستند و تاثیر منفی بیش از اندازه‌ای روی آن‌ها می گذارد. به طور معمول، دوست ندارند خلاق باشند و انعطاف پذیر نیستند. 

ESFJ ها به چه بردگیم‌هایی بیشتر علاقه دارند؟ گیمرهایESFJ  چه ویژگی‌هایی دارند؟

از آنجایی که از معاشرت کردن با دیگران لذت می‌برند، ESFJ ها دوست دارند بازی‌های گروهی را تجربه کنند و با سایر بازیکنان در طول بازی تعامل داشته باشند. علاوه بر این، از بردگیم‌های سبک لذت برده و به این موضوع که به تمام بازیکنان در طول بازی خوش بگذرد اهمیت بسیاری می‌دهند و برد و باخت آنقدر برایشان اهمیت ندارد. بازی‌های دورهمی (Party Games) برای افراد با این تیپ شخصیتی مناسب هستند، زیرا معمولا تعداد بازیکنان بالا بوده و یاد گرفتنشان آسان است. علاوه بر این، این سبک بازی‌ها تنها جنبه سرگرمی دارند و جزو بردگیم‌های سبک محسوب می‌شوند. ESFJ ها در واقع هم ‌تیمی‌های فوق العاده‌ای محسوب می‌شوند. در رابطه با بازی‌های ویدیویی نیز افراد با این تیپ شخصیتی علاقه‌مند به بازی‌های چند نفره (Multiplayer video games) هستند. بازی‌های ویدیویی همانند فیفا (FiFa) و یا Madden برایشان خیلی لذت‌بخش هستند. 

ESFJ ها به بازی با ژانر استنتاج اجتماعی (Social Deduction) و یا هویت پنهان (Hidden Role) نیز علاقه‌مند هستند. در این سبک بازی‌های ماجراجویانه، بازیکنان تمام تلاش خود را می‌کنند تا با فریب دادن سایر بازیکنان، خود به پیروزی دست پیدا کنند. به طور معمول، در این سبک بردگیم‌ها شما نمی‌توانید تشخیص دهید چه کسانی دشمنان و چه کسانی دوستان شما هستند و تنها با ارتباط برقرار کردن و تعامل کردن قادر خواهید بود نقش افراد گوناگون را در بازی شناسایی کنید. بردگیم‌هایی که مکانیزم بازیگری (Acting) نیز در آن‌ها موجود است، برایشان جذابیت خاصی دارد. در این بردگیم‌ها، تمام بازیکنان تلاش خود را می‌کنند تا با استفاده از تقلید، پانتومیم، تغییر میمیک و ... به سایر بازیکنان کلمه و یا موضوعی را برسانند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. بازی‌های رومیزی که مکانیزم حافظه (Memory) را دارند نیز برای ESFJ ها مناسب هستند: از آنجایی که به جزییات توجه می‌کنند و در به خاطر سپردنشان استعداد دارند، می‌توانند در بردگیم‌هایی که از مکانیزم حافظه استفاده می‌کنند، موفق باشند. مکانیزم مبادله (Trading) یکی دیگر از مکانیزم‌هایی است که از بکارگیری‌اش در بردگیم لذت‌می برند و اینکه بتوانند با سایر بازیکنان کالاهایی را (مانند منابع بازی) به صورت مداوم مبادله کنند، برایشان هیجان‌انگیز است. به طور کلی، ESFJ ها به تمام بردگیم‌هایی که بازیکنان در حین بازی بیشتر با یکدیگر تعامل کرده و در ارتباط هستند، علاقه دارند. 

دو مکانیزم‌ دیگری که احتمال اینکه وجودشان در بردگیم، بازی را برای بازیکنان با تیپ شخصیتی ESFJ لذت‌بخش‌تر کند عبارتند از: مکانیزم حراج/مزایده (Auction/Bidding) و مکانیزم همکاری مشترک (Co-Operative Game). در بردگیم با مکانیزم حراج/مزایده، بازیکنان در حراج شرکت کرده و در صورتی که پیروز شوند، به کالا و یا المان‌هایی دسترسی پیدا خواهند کرد که در طول بازی برایشان امتیازاتی به همراه خواهند داشت و یا احتمال اینکه موقعیتشان و جایگاهشان را در بازی تغییر دهد، بالا خواهد بود. در بردگیم‌هایی که از مکانیزم همکاری مشترک استفاده می‌کنند، تمام بازیکنان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا پیروز شوند و با یکدیگر در حال رقابت نیستند. در آخر بازی،  تمام بازیکنان بازنده و یا برنده بردگیم خواهند بود.

یکی از بردگیم‌هایی که برای افراد با تیپ شخصیتی ESFJ مناسب است، داروغه ناتینگهام (Sheriff of Nottingham) است. این بردیگم سه تا پنج نفره بوده و دارای مکانیزم بلوف زنی (Bluffing) و مذاکره (Negotiation) است. در تمام بردگیم‌هایی که از مکانیزم بلوف زدن استفاده می‌کنند، یک سری اطلاعات مخفی موجود هستند و بازیکنان سعی دارند تا با استفاده از بلوف زدن و با فریب دادن سایر بازیکنان، برنده بازی باشند. در بازی‌های رومیزی که از مکانیزم مذاکره بهره می‌برند، بازیکنان با یکدیگر در ارتباط با کارهای گوناگونی که در طول بازی می‌خواهند انجام دهند، به توافق می‌رسند و راجع بهشان با یکدیگر بحث می‌کنند. بازی رومیزی داروغه ناتینگهام، یک بازی دورهمی و یا خانوادگی است و روند بازی بدین شکل است: بازیکنان به نوبت در نقش داروغه بازی خواهند کرد و سایر بازیکنان (که نقش تاجران را بازی می‌کنند) می‌بایست تمام تلاش خود را کنند تا اموال خود را در مدت زمانی که پرنس جان (Prince John) به ناتینگهام می‌آید بفروشند و سود کنند. اما ابتدا می‌بایست اموال خود را از دروازه شهر رد کنند (که تحت نظارت داروغه ناتینگهام است). تاجران باید سعی کنند تا اموال قاچاق خود را با دادن رشوه و بلوف زدن، از دروازه رد کنند و نگذارند داروغه اموالشان را از آن‌ها بگیرد. تاجران از آنجایی که مالیات زیادی پرداخت می‌کنند، سعی دارند اجناس خود را از دروازه رد کرده و به بازار ببرند تا بتوانند آن‌ها را بفروشند و وضعیت مالیشان را بهبود بخشند.

 
در ابتدای بازی هر یک از بازیکنان یک عدد دکان با رنگی خاص و همچنین کیسه همرنگ دکان را دریافت خواهند کرد. شخصی به صورت داوطلبانه نقش بانکدار را بازی خواهد کرد و به تمام بازیکنان (و خودش) پنجاه عدد سکه خواهد داد. اگر برای اولین بار بازی را تجربه می‌کنیم، هنگام چیدمان بازی، می‌توانیم کارت‌های «کالا‌های سلطنتی» (Royal Goods) را از دسته کارت جدا کرده و آن‌ها را کنار بگذاریم. مابقی کارت‌ها را بر زده و به هر بازیکن شش عدد کارت خواهیم داد. بقیه کارت‌ها در وسط بازی قرار داده می‌شوند. این بازی رومیزی در نوبت‌های گوناگون انجام می‌شود که هر نوبت، از پنج فاز مجزا تشکیل شده است. زمانی که بازیکنان هر پنج فاز یک نوبت را طی کنند، بازیکن بعدی نقش داروغه را بازی خواهد کرد. 
در فاز اول هر نوبت، داروغه بازی نخواهد کرد. در این فاز، بازیکنان قادر هستند تا پنج عدد کارت را روی میز گذاشته و به جای آن‌ها کارت‌های جدید از دسته کارت وسط بازی بردارند. آن‌ها تمام تلاش خود را خواهند کرد تا کارت‌های مشابه جمع‌آوری کنند. کارت‌ها به دو قسمت تقسیم‌ خواهند شد: کارت‌هایی که بازیکنان دیدند و رو زمین می‌گذارند و دسته کارت جدیدی که بازیکنان می‌توانند از آن کارت بکشند. آن‌ها نمی‌توانند بیش از شش عدد کارت در دستشان بگیرند. بازیکنان ابتدا باید از کارت‌هایی که روی زمین گذاشته می‌شوند کارت بردارند و سپس می‌توانند از دسته کارتی که از ابتدای بازی روی میز  بود نیز کارت بکشند. داروغه باید سعی کند تا از حافظه خود استفاده کرده و به یاد بسپارد هر بازیکن در نوبتش چه کارت‌هایی را روی زمین گذاشته و کدام کارت‌ها را بر می‌دارد.

 
در فاز دوم، هر بازیکن کارت‌هایی را انتخاب کرده و داخل کیسه‌ی خود (بدون اینکه سایر بازیکنان کارت‌ها را مشاهده کنند) قرار خواهد داد. تمام بازیکنان می‌بایست حداقل یک و حداکثر پنج کارت را انتخاب کرده و جهت تجارت کرده داخل کیسه بگذارند. در فاز سوم، تاجران می‌بایست داروغه را مطلع کرده و به او بگویند داخل کیسه چه کالاهایی (کارت‌هایی) موجود هستند. در این فاز، بازیکنان می‌توانند بلوف بزنند و در رابطه به کالاهایی که داخل کیسه‌ها قرار دارند راستش را نگویند اما هر طور شده می‌بایست در رابطه با تعداد کارت موجود در کیسه راستش را بگویند. داروغه نیز بدون اینکه کارت‌ها را مشاهده کند، آن‌ها را تحویل خواهد گرفت. در فاز چهارم، داروغه ناتینگهام این اختیار را دارد تا محتویات یک عدد کیسه و یا چندین کیسه را بررسی کند و یا این امکان نیز وجود دارد که نخواهد هیچ کیسه‌ای را بررسی کند. اگر هنگامی که بررسی می‌کند، کارت قرمز (اجناس قاچاق) پیدا کند، تاجر جریمه خواهد شد اما اگر کارت قرمزی پیدا نکند و کالای روی کارت همان کالایی باشد که بازیکن ذکر کرده بود، در آن صورت داروغه جریمه خواهد شد و پرداخت جریمه شرایت خاص خودش را دارد و به چندین نحو انجام پذیر است. در فاز آخر نیز مذاکره‌هایی که بین تاجران و داروغه صورت گرفت، لحاظ خواهند شد اما شرایط خاصی نیز در بازی موجود هستند که در آن شرایط تاجر نیازی نیست دیگر رشوه بدهد. در صورتی که هر بازیکن در بازی پنج نفره حداقل دو بار داروغه بوده باشد، بازی تمام خواهد شد. کارت‌های مجاز، پادشاه و ملکه و همچنین سکه‌ها در آخر بازی امتیازاتی به همراه دارند و بازیکنی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، برنده بازی خواهد بود. 

از آنجایی که بازیکنان به صورت مداوم بلوف می‌زنند و با داروغه و همچنین سایر بازیکنان در ارتباط هستند، این بازی برای افراد اجتماعی و ESFJ ها مناسب است. زمانی که بازیکنان پنج فاز یک نوبت را طی می‌کنند، یک بازیکن دیگر داروغه خواهد شد و به همین دلیل بازیکنان با تمام بازیکنان دیگر در حال معاشرت و بحث و گفت و گو هستند. آن‌ها سعی دارند نقش بازی کنند و با صحبت‌هایشان داروغه را متقاعد کنند تا بتوانند کالا‌های قاچاق خود را نیز رد کنند. به طور کلی، از آنجایی که افراد با تیپ شخصیتی ESFJ به مکانیزم‌هایی همانند استنتاج اجتماعی و همچنین بلوف زدن و ارتباط برقرار کردن با تمام بازیکنان علاقه‌مند هستند، این بردگیم برایشان جذاب خواهد بود. علاوه بر این، هنگامی که نوبت به آن‌ها می‌رسد می‌توانند از قدرت حافظه قوی که دارند استفاده کنند تا کالاهای بازیکنان را به خاطر بسپارند.

بردگیم‌های دیگری که برای ESFJ ها مناسب هستند عبارتند از: بردگیم دهکده (Village)، بردگیم بازی زندگی (The Game of Life)، بردگیم پیکشنری (Pictionary)، بازی رومیزی عصر حجر (Stone Age)، بردگیم کاتان (Settlers of Catan) و بردگیم چهل‌تکه (Patchwork).

ESFP (برونگرا – حسی – احساسی – ادراکی): چرا شخصیت ESFP، شخصیت «سرگرم‌کننده» است؟

ESFP ها ۸.۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. آن‌ها به روابط اجتماعیشان اهمیت بسیاری می‌دهند و افرادی خوش صحبت و جذاب هستند. آن‌ها به مهربان و دست و دلباز بودن مشهورند و از دیگران هیچ انتظاری ندارند. افرادبا این تیپ شخصیتی اهل تفریح و گشت و گذار هستند و سعی می‌کنند از زندگیشان نهایت لذت را ببرند. عاشق بازی هستند و دوست دارند همیشه در بازی‌ها و تفریحات شرکت کنند. ESFP ها بسیار خونسرد بوده و معمولا کارهای خود را لحظه‌ی آخر انجام می‌دهند. مهارت خاصی در متقاعد کردن دیگران دارند و می‌توانند با صحبت‌هایشان دیگران را به راحتی تحت تاثیر قرار دهند. آن‌ها رویایی فکر نمی‌کنند و اشخاصی واقع‌بین هستند. بر خلاف ESFJ ها، ESFP ها بسیار انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند با تغییراتی که در محیط کار و یا زندگی شخصیشان ایجاد می‌شوند به راحتی کنار بیایند. یکی از مهارت‌های دیگرشان، مربوط به روابطشان با دیگران است: آن‌ها به راحتی می‌توانند دیگران را درک کنند و با آن‌ها همدلی کنند و زودتر از سایر افراد متوجه ناراحتی و مشکلات دیگران می‌‌شوند. در زندگیشان اهل برنامه‌ریزی نبوده و اتفاقات را از قبل پیش‌بینی نمی‌کنند.افراد با این تیپ شخصیتی روحیه‌ای شاداب داشته و به طور مداوم تلاش خود را می‌کنند تا به دیگران انرژی مثبت دهند و آن‌ها را سرگرم کنند. در محیط کاری دوست دارند استقلال داشته باشند و کارها را آنگونه که از نظرشان مطلوب است پیش ببرند و از اینکه به طور مداوم تحت نظارت دیگران باشند، اذیت می شوند. اگر محیط کار برایشان سرگرم کننده و هیجان‌انگیز نباشد، و محیط کار خشک و پر از قانون باشد، علاقه‌ای به کارشان نشان نخواهند داد و روحیه‌ی خود را از دست خواهند داد. ESFP ها نسبت به کودکان و همچنین حیوانات، شفقت خاصی دارند. به توضیحات نظری و ایده‌ها ارزش نداده و به تجربیات گذشته و همچنین امکانات و راه حل‌های موجود بها می‌دهند. به طور کلی، ESFP ها افرادی رک، خوش‌بین، سرزنده، باهوش، سخاوتمند، کارآمد و صبور هستند. 

نقاط ضعف ESFP ها چیست؟ 

ESFP ها معمولا برخی از وظایف و مسؤولیت هایشان را جدی نگرفته و به آن‌ها آنقدر اهمیت نمی‌دهند. اینکه بتوانند بین کار و تفریح تعادلی برقرار کنند برایشان دشوار است و نمی‌توانند کارهایشان را اولویت‌بندی کنند و به همه آن‌ها به موقع بپردازند. به دلیل حواس پرتی و همچنین روحیه خاصی که دارند، ممکن است برخی از پروژه‌ها را ناتمام رها کنند و در محل کار به عنوان افرادی بی‌انگیزه و بی‌حوصله به نظر آیند در صورتی که در واقعیت اینگونه نیست. آن‌ها همواره ایرادات و نقص‌های افراد را نادیده می‌گیرند و  به جنبه‌های مثبتشان توجه می‌کنند. این امر ممکن است به خودشان آسیب برساند زیرا از اشخاص گاهی اوقات رفتارهایی را می‌بینند که اصلا انتظارش را ندارند. برای ESFP ها نیز همانند ESFJ ها پاسخ نه دادن امری بسیار دشوار است. در برابر انتقاد و سرزنش نیز بسیار آسیب‌پذیر هستند. آن‌ها به نیازها شخصی خود توجه نکرده و بیشتر به نیازهای دیگران می‌پردازند. علاوه بر این، برنامه‌ریزی کارها برایشان دشوار بوده و نظم خاصی در زندگیشان ندارند.

ESFP ها به چه بردگیم‌هایی بیشتر علاقه دارند؟ گیمرهایESFP  چه ویژگی‌هایی دارند؟

ESFP ها در بازی‌های گوناگون هم‌ تیمی‌های فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند و هنگامی که در جمعی، شخصی با این تیپ شخصیتی حضور داشته باشد، قطعا به همه خوش خواهد گذشت. آن‌ها عاشق نقش بازی کردن بوده و از آنجایی که افرادی پر جنب و جوش هستند، به بازی‌های گروهی که در آن‌ها بازیکنان فعالیت‌هایی همانند رقصیدن، بازیگری، آواز خواندن و ... را انجام می دهند، علاقه‌مند هستند. افراد با این تیپ شخصیتی بیشتر از اینکه از بردگیم لذت ببرند، از صحبت های سایر بازیکنان و رفتار و واکنش هایی که در طول بازی از خود نشان می دهند لذت خواهند برد. آن‌ها بیشتر به بازی‌های رومیزی و ویدیویی که نیاز به حرکات فیزیکی دارند علاقه داشته و از اینکه بی حرکت بنشینند و تنها ذهن خود را در بازی به چالش بکشند، آنقدر حس رضایت و خوشنودی نخواهند کرد و این سبک بازی‌ها جذابیت کمتری برایشان دارند. در واقع دوست دارند در بازی‌ها از مهارت جسمی خود استفاده کنند. به بازی‌های رومیزی که از عناصر شانس استفاده می‌کنند نیز علاقه داشته و اینکه نتوانند اتفاقاتی که قرار است در طول بازی اتفاق بیفتند را به طور کامل پیش‌بینی کنند، برایشان هیجان‌انگیز است. به بازی‌های رومیزی که از مکانیزم Take that (اینو بگیر) نیز استفاده می‌کنند علاقه‌مند هستند. در این سبک بازی‌ها، بازیکنان به رقیبانشان در بازی حمله کرده و اگثر اوقات بر جان و یا قدرت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. زمانی که بازیکنان از این مکانیزم استفاده می کنند، حس قدرت می‌کنند و برایشان هیجان‌انگیز است. 

برخی از بازی‌های دورهمی که از قلم و کاغذ استفاده می‌کنند نیز برای ESFP ها جذاب هستند. علاوه بر این، همانند ESFJ ها به مکانیزم همکاری مشترک (Co-Operative Games) در بازی علاقه داشته و اینکه بتوانند به صورت تیمی بازی را تجربه کنند و همکاری کنند و با کمک یکدیگر بازی را ببرند، برایشان بسیار هیجان‌انگیز است. از آنجایی که بسیار اجتماعی هستند، بازی‌های دورهمی و خانوادگی برای افراد با این تیپ شخصیتی مناسب هستند و دوست دارند با گروه‌های بزرگ به تجربه بازی‌ها بپردازند و سرگرم شوند. آموزش بازی‌های دورهمی آسان است و معمولا نیاز به لوازم خاصی نداشته و در فضاهای گوناگون می‌توان آن‌ها را تجربه کرد. همانند ESFJ ها به مکانیزم‌هایی همانند بلوف زدن (Bluffing) و مزایده (Auction/Bidding)، که در قسمت مربوط به تیپ شخصیتی ESFJ در رابطه با آن‌ها توضیح دادم، نیز علاقه‌مند هستند. 

اگر بخواهم یک بردگیم مناسب برای ESFP ها را معرفی کنم، می‌توانم به بازی کرانیوم (Cranium) اشاره کنم. این بردگیم در سال ۱۹۹۸ توسط شرکت هاسبرو (Hasbro) تولید شده و چهار تا شانزده نفره است. بازی حدود یک ساعت طول می‌کشد و یک بازی دورهمی محسوب می‌شود. این بازی یک بازی تیمی بوده و افراد به هم تیمی‌های خود کلمات روی کارت را می‌بایست با انجام دادن فعالیت‌های گوناگون برسانند. این بردگیم دارای محتویات گوناگونی است که برخی از آن‌ها عبارتند از: تاس، صفحه بازی، مهره‌ها، خمیر بازی، کاغذ و قلم، کارت‌های قرمز، زرد، سبز و آبی و ... . این بردگیم یک بازی تریویا (Trivia) محسوب می‌شود و از طریق پرسش و پاسخ‌های متعدد، ذهن بازیکنان را به چالش می‌کشد و با پاسخ دادن به سوالات چهارگزینه‌ای، اطلاعات آن‌ها را سنجیده و مطالب جالب و جدید به‌ آن‌ها آموزش می‌دهد. علاوه بر این، به عنوان یکی از بازی‌های کلمه‌سازی (Word Game) شناخته شده است. بردگیم کرانیوم برای افراد بالای سیزده سال مناسب بوده و جزو بازی‌های دورهمی (Party Game) است. 

بردگیم کرانیوم به چهار بخش گوناگون تقسیم می شود و نام این چهار بخش عبارتند از: Creative Cat (کارت‌هایی که با استفاده از آن‌ها بازیکنان مهارت‌هایی همانند مجسمه‌سازی با خمیر و همچنین نقاشی را به کار می‌گیرند)، Data Head (کارت‌هایی که مربوط به پاسخ دادن به سوالات چهارگزینه‌ای است)، Star Performer (کارت‌هایی که از بازیکنان درخواست می‌کنند تا آواز بخوانند و نقش بازی کنند) و Word Worm (کارت‌هایی که مربوط به صحبت کردن در ارتباط با واژه‌های گوناگون و یا مرتب کردن کلمات است). برنده بازی تیمی است که بتواند در هر چهار بخش بازی موفق باشد و زودتر هر چهار بخش را تکمیل کند. بازیکنان می‌بایست در طول بازی به زمان نیز توجه کنند زیرا معمولا یک دقیقه بیشتر فرصت ندارند. نسخه‌های متعددی امروزه از این بازی تولید شده‌اند. از آنجایی که این بردگیم یک بازی دورهمی است و ESFP ها به بازی‌های دورهمی علاقه دارند، برایشان جذاب خواهد بود. علاوه بر این، همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، افراد با این تیپ شخصیتی به نقش بازی کردن و استفاده از مهارت‌های فیزیکی در بازی علاقه‌مند هستند و با توجه به اینکه در این بردگیم می‌بایست از مهارت‌های گوناگون استفاده کنند تا بتوانند برنده بازی باشند (و در مجسمه‌سازی، نقاشی و .. استعداد داشته باشند)، این بازی رومیزی برایشان لذت‌بخش خواهد بود.

بردگیم‌های دیگری که برای ESFP ها مناسب هستند عبارتند از: بردگیم ساری (Sorry)، بازی کارت‌ها علیه بشریت (Cards Against Humanity) ، بازی Scene it، بازی داستان‌های زمان (Time Stories) ، بازی پادشاه توکیو (King of Tokyo) ، بردگیم مقاومت (The Resistance) ، بازی گرگینه (Werewolf) و بازی مافیا (Mafia).

دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....