تاثیر تیپ‌های شخصیتی MBTI بر تجربه‌ی بازی‌های رومیزی – بخش هفتم

2 اردیبهشت 1400 | 11:56

در مقالات پیشین، در رابطه با تیپ‌های شخصیتی ESTP، ESTJ، ENFJ، ENFP، ENTJ، ENTP، INFP، INTJ، ESFP و ESFJ صحبت کردیم و به نقاط قوت، نقاط ضعف و همچنین بازی‌های رومیزی که برای افراد با تیپ‌های شخصیتی ذکر شده مناسب هستند، اشاره کردیم. در این مقاله قصد داریم ISTJ ها و ISTP ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ISTJ (درونگرا – حسی – منطقی – قضاوتی): چرا شخصیت ISTJ، شخصیت «بازرس» است؟

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ افرادی منظم و دقیق هستند و تمام کارهای خود را به موقع انجام می‌دهند. ISTJ ها به عنوان رهبرانی ذاتی شناخته می‌شوند. هنگام کار کردن سختگیر بوده و بدون انعطاف هستند. آن‌ها استعداد خاصی در به خاطر سپردن جزئیات داشته و به عنوان اشخاصی نکته بین شناخته می‌شوند. زمانی که می‌خواهند مشکلی را حل کنند، با ریزبینی و توجه به جزئیات، به حل آن می‌پردازند. علاوه بر این، زمانی که می‌خواهند تصمیمی بگیرند، به موضوعی که راجع به آن تصمیم‌گیری می‌کنند دیدگاهی کاملا منطقی داشته و احساسات خود را معمولا در نظر نمی‌گیرند. موقع تصمیم گیری، از تمام تجربه‌های گذشته خود استفاده می‌کنند تا مجددا اشتباه خود را تکرار نکنند. ISTJ ها به تعهدات خود باقی می‌مانند و قابل اعتماد هستند. آن‌ها افرادی درونگرا بوده و ارتباط کلامی بسیار کمی با افراد دارند. هنگامی که شروع به انجام دادن کاری کنند، به راحتی می‌توانند روی آن کار تمرکز کنند و پرت کردن حواسشان امری بسیار دشوار است. تغییر دادن نقطه نظرشان بسیار سخت است، زیرا خیلی طول می‌کشد تا بتوانند به موضوعی باور پیدا کنند. آن‌ها به قوانین و مقررات اهمیت زیادی می‌دهند و در صورتی که دیگران قوانین را رعایت نکنند، با آن‌ها برخورد بسیار سخت و جدی خواهند داشت. به ندرت شاهد واکنش‌های تند آن‌ها خواهید بود و اغلب آرام هستند اما زمانی که عصبانی شوند، جوش و خروش شدیدی خواهند داشت. به طور کلی، تندخویی خود را به ندرت بروز داده و معمولا کسی متوجه ناراحتی و یا عصبانیت آن‌ها نخواهد شد. ISTJ ها به طور کلی به عنوان اشخاصی جدی، وظیفه شناس، واقع بین، مسئولیت‌پذیر، مرتب، با ثبات، مصمم، صادق و وقت شناس شناخته می‌شوند. 

نقاط ضعف ISTJ ها چیست؟

ISTJ ها گاهی اوقات بیش از اندازه روی تصمیمشان تاکید می‌کنند و به حرف دیگران گوش نمی‌دهند و در برابر هرگونه تغییر مقاومت می‌کنند در صورتی که گاهی اوقات ممکن است دیگران را‌ه‌های بهتر و درست تری را به آن‌ها پیشنهاد دهند. اگر خواسته و نیازهای دیگران با باورها و منطقشان همخوانی نداشته باشد، معمولا قادر به درک آن‌ها نخواهند بود و به نظر دیگران توجه نخواهند کرد. به طور کلی، ISTJ ها دید کلی و جامع ندارند و تنها جزئیات را مورد توجه قرار می‌دهند. این افراد معمولا اهداف کوتاه مدتی را در زندگی خود منظور می‌کنند و رغبت چندانی به در نظر گرفتن اهداف بلندمدت ندارند. در رابطه با محل کار و تصمیمات مربوط به شغلشان نیز می‌توان گفت افراد ریسک پذیری نیستند. به دلیل درونگرا بودنشان ممکن است جدی و خشک به نظر برسند،  اما در واقعیت از حس شوخ طبعی غیرمنتظره‌ای برخوردار هستند. گاهی اوقات ممکن است بر این باور باشند که همواره در همه موارد حق با آن‌هاست و اشتباهات و ایرادات خودشان را نادیده می‌گیرند. 

 
ISTJ ها به چه بردگیم‌هایی بیشتر علاقه دارند؟ گیمرهای ISTJ چه ویژگی‌هایی دارند؟

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ در بازی‌هایی که بازیکنان می‌بایست جزئیات و اطلاعات مربوط به زمینه‌های گوناگون را به خاطر بسپارند،  استعداد و توانایی بالایی دارند. آن‌ها دوست دارند در بردگیم‌هایی که تجربه می‌کنند، از استراتژی‌های منحصر به فرد خود استفاده کنند. ISTJ ها در حین بازی تمرکز بسیار بالایی دارند و به حرکت و بازی تک تک بازیکنان توجه می‌کنند. بردگیم‌‌هایی که قوانین ساده دارند و یادگیریشان آسان است، برای افراد با این تیپ شخصیتی جذاب هستند. در رابطه با بازی‌های ویدیویی، ISTJ ها در بازی‌هایی که بازیکنان هیجان و استرس زیادی را تجربه می‌کنند، می‌توانند آرامش خود را به راحتی حفظ کنند و کاملا تمرکز کنند. آن‌ها معمولا دوست ندارند زمان زیادی را صرف بازی کردن کنند و ترجیح می‌دهند بردگیم‌هایی که مدت زمان بازی کوتاه‌تری دارند را بازی کنند. با وجود اینکه بازی‌های دورهمی (Party Games) قوانین ساده و مدت زمان بازی کوتاهی دارند، اما افراد با این تیپ شخصیتی به این سبک از بازی‌ها  علاقه‌ی چندانی ندارند. 

ISTJ ها به بازی‌های سبک معمایی و پازل نیز علاقه دارند. به غیر از پازل‌ها، بازی‌هایی که از مکانیزم کاشی‌گذاری (Tile Placement) استفاده می‌کنند نیز برایشان جذابیت خاصی دارند. در بردگیم‌هایی که دارای مکانیزم کاشی‌گذاری هستند، بازیکنان کاشی‌های خاص و یا قطعات خاص بردگیم را به گونه‌های مختلف می‌چینند و سعی می‌کنند با تصمیم‌گیری‌هایشان در رابطه با نحوه چیدمان آن‌ها، امتیازات بیشتری کسب کنند. یکی دیگر از مکانیزم‌هایی که بسیاری از افراد با این تیپ شخصیتی به آن علاقه‌مند هستند، مکانیزم مذاکره (Negotiation) است. در بازی‌های رومیزی که از این مکانیزم بهره می‌گیرند، بازیکنان با یکدیگر معاملاتی انجام می‌دهند و یا متحد می‌شوند تا بتوانند بازی را ببرند. اتحاد و همچنین تیم‌سازی جزئی از این بردگیم‌ها محسوب می‌شود و قوانین بازی تعیین می‌کند بازیکنان چه زمان و چگونه می‌توانند با یکدیگر متحد شوند. بر خلاف بازی‌ها با مکانیزم همکاری مشترک (Co-Operative Games)، که اشخاص تمام مدت باهم همکاری می‌کنند و تمام بازیکنان برنده و یا بازنده بازی هستند، در بردگیم‌هایی که دارای مکانیزم مذاکره هستند، بازیکنان در طول بازی با یکدیگر رقابت می‌کنند،  اما قوانین این بازی‌ها این امکان را به بازیکنان می‌دهد تا در زمان‌های مشخصی با یکدیگر بحث و گفتگو کنند و به توافقاتی برسند. 

اگر بخواهم چند مکانیزم دیگر را که برای ISTJ ها جذاب هستند نام ببرم، می‌توانم به این مکانیزم‌ها اشاره کنم: مکانیزم مدیریت دست و یا کارت‌ها (Hand Management)، کارگرگذاری (Worker Placement) و دک بیلدینگ (Deck Building). بردگیم‌هایی که دارای مکانیزم مدیریت دست هستند، به بازیکنان با توجه به ترتیبی که کارت‌ها را بازی می‌کنند،  امتیاز می‌دهند. در واقع منظورمان از مدیریت دست این است که بازیکنان بتوانند با توجه به کارت‌هایی که در دست دارند بهترین تصمیم را بگیرند و بهترین استفاده ممکن را از کارت‌هایی که در اختیارشان است، در طول فرآیند بازی کنند (یکی از ساده ترین بازی‌ها که دارای مکانیزم مدیریت دست است، بازی معروف UNO است). 

از آنجایی که ISTJ ها اطلاعات گوناگون را به راحتی به خاطر می‌سپارند، معمولا به بازی‌های تریویا (Trivia Games) نیز علاقه دارند. این سبک بازی‌ها ذهن بازیکنان را به چالش می‌کشد و از طریق پرسش و پاسخ، اطلاعات آن‌ها را در حوزه‌های گوناگون افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه ISTJ ها با اعداد و ارقام نیز بهتر از سایر تیپ‌های شخصیتی می‌توانند کار کنند، به بازی‌های اقتصادی و بردگیم‌هایی که نیاز به حساب و کتاب کردن دارند، علاقه‌مند هستند.

یکی دیگر از سبک‌های بردگیمی که ISTJ ها به آن علاقه دارند عبارت است از: بردگیم‌های انتزاعی و یا بردگیم‌های استراتژی انتزاعی. بردگیم‌های انتزاعی ویژگی‌های گوناگونی دارند. یکی از خصوصیات مهم این سبک بردگیم‌ها مربوط به تم و یا داستان بازی است. به طور معمول بردگیم‌های انتزاعی تم و یا داستان خاصی ندارند. علاوه بر این، قوانین این سبک بازی‌ها معمولا ساده و کم هستند و بازیکنان تنها با استراتژی و تصمیم‌هایی که از روی منطق می‌گیرند قادر خواهند بود بازی را ببرند. در واقع عنصر شانس در این سبک بازی‌ها دخیل نیست. معمولا تعداد بازیکنان بردگیم‌های انتزاعی دو نفر بوده و بازیکان هیچ اطلاعاتی را در طول بازی از یکدیگر مخفی نمی کنند. به بیان دیگر، در این سبک بردگیم‌ها، هیچ نوع اطلاعات پنهانی موجود نیست. 

یکی از بردگیم‌های مناسب برای افراد با تیپ شخصیتی ISTJ، بازی رومیزی اربابان واتردیپ (Lords of Waterdeep) است. واتردیپ شهری پر از جواهرات و منابع ارزشمند است. بازیکنان در بازی نقش اربابانی را بازی می‌کنند که سعی دارند کنترل این شهر ارزشمند را بدست آورند و با یکدیگر رقابت می‌کنند. هر بازیکن با استفاده از معاملات و همچنین با استفاده از دوز و کلک سعی دارد تا به خواسته‌های خود برسد و اگر نتواند با استفاده از این روش‌ها به اهدافش برسد، سعی خواهد کرد به زور این کار را انجام دهد. هر ارباب (هر بازیکن) نمایندگانی دارد و هر کدام از نمایندگان، ماجراجویانی را مامور می‌کنند تا به اربابان کمک کنند و پاداش‌هایی بدست آورند و نفوذ اربابشان را در سطح شهر افزایش دهند. بردگیم اربابان واتردیپ یک بازی استراتژیک محسوب می‌شود و یک بازی دو تا پنج نفره است که روند بازی آن بین یک تا دو ساعت به طول می‌انجامد. این بازی رومیزی توسط Peter Lee و Rodney Thompson طراحی شده و اصلی‌ترین مکانیزم‌ آن، مکانیزم کارگرگذاری است.

بازی رومیزی اربابان واتردیپ از هشت دور بازی تشکیل شده است. هر کدام از بازیکنان در ابتدای بازی کارت ارباب (Lord Card) دریافت می‌کنند و این کارت‌ها تا آخرین دور بازی رو نمی‌شوند و هنگامی که بازی به اتمام می‌رسد، کارت‌های ارباب برای بازیکنان امتیازاتی به همراه خواهند داشت. هر بازیکن تعدادی نماینده (Agent) در بازی از رنگ خود دارد و در هر نوبت این نماینده‌ها را به جاهای مختلف روی صفحه‌ی بازی می‌فرستد. در طول بازی بازیکنان (اربابان) می‌توانند از افراد گوناگون روی صفحه بازی جهت رسیدن به اهداف خاص خود استفاده کنند. جهت تفکیک و تشخیص این افراد در بردگیم، مکعب‌های رنگی در بازی مورد استفاده قرار گرفته‌اند: مکعب‌های نارنجی (مبارزان)، مکعب‌های بنفش (جادوگران)، مکعب‌های سفید (کشیشان) و مکعب‌های مشکی (دزدان). 

بازیکنان در طول بازی امکان خریدن کاشی‌هایی (به نام Building Tiles) را دارند و می‌توانند ساختمان‌هایی بسازند و قدرت نفوذ خود را روی صفحه بازی افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند نمایندگان خود را روی این کاشی‌ها قرار داده و با فراهم کردن سکه و یا منابع دیگر، از امتیازاتی که این ساختمان‌ها به آن‌ها می‌دهند، بهره‌مند شوند. علاوه بر این، می‌توانند نمایندگان خود را روی ساختمان‌هایی که توسط بازیکنی دیگر خریداری شده‌اند قرار دهند اما در این صورت، صاحب ساختمان (که قبلا ساختمان را خریداری کرده بود)  نیز منابع و یا امتیازاتی دریافت خواهد کرد. کارت‌های Quest نیز به بازیکنان داده می‌شوند و روی صفحه‌ی بازی نیز قرار می گیرند. بازیکنان هنگامی که از این کارت‌ها استفاده کنند، با فراهم کردن منابع مورد نیاز (مانند مکعب‌ها و ...) می‌توانند امتیازاتی کسب کنند. کارت‌های Intrigue نیز برای بازیکنان امتیازات گوناگون به همراه دارند: ممکن است با استفاده از آن‌ها به بازیکنان سکه و یا مکعب‌ تعلق گیرد و یا امکانات دیگر برایشان فراهم کند. به طور کلی، این بردگیم از آنجایی که از مکانیزم کارگرگذاری به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کند و همچنین یک بازی رومیزی استراتژیک است، برای ISTJ ها بردگیم مناسبی خواهد بود.

بردگیم‌های دیگری که به احتمال زیاد برای ISTJ ها جذاب خواهند بود عبارتند از: بردگیم پارک خرس‌ها (Bärenpark)، بردگیم فلاکس (Fluxx)، بردگیم خرابکار (Sabouteur)،  بردگیم دد آف وینتر (Dead of Winter) و بازی اندروید نت رانر (Android: Netrunner). علاوه بر این، بازی‌های ویدیویی همانند تاکتیک‌های فاینال فانتزی (Final Fantasy Tactics) و بازی استارکرافت دو (StarCraft II) برایشان جذاب خواهد بود.

ISTP (درونگرا – حسی – منطقی – ادراکی): چرا شخصیت ISTP، شخصیت «صنعتگر» است؟

ISTP ها بسیار انعطاف پذیر هستند و می‌توانند خود را با شرایط گوناگون سازگاری دهند. معمولا دوست دارند به صورت انفرادی به انجام دادن امور مختلف بپردازند و تنها زمانی که حس کنند به تنهایی قادر به انجام دادن کاری نیستند، از دیگران کمک خواهند گرفت. افراد با این تیپ شخصیتی بیشتر عملگرا هستند و دوست دارند به کارهای عملی بپردازند. آن‌ها نیز همانند ISTJ ها بسیار ریز بین بوده و معمولا آینده‌نگر نیستند و اهداف کوتاه مدتی دارند. به قوانین و مقررات تا حدودی احترام می‌گذارند اما از آنجایی که ریسک پذیر هستند، ممکن است قوانین را زیرپا بگذارند. در به خاطر سپردن جزئیات نیز شباهت بسیاری به ISTJ ها دارند و می‌توانند کوچک‌ترین نکات را نیز به راحتی به خاطر بسپارند زیرا حافظه‌ای بسیار قوی دارند. از آنجایی که درونگرا هستند،  مایل نیستد زمان خود را صرف صحبت کردن و ارتباط کلامی برقرار کردن با دیگران کنند. همچنین، از پرداختن به کارهای یکنواخت دوری می‌کنند و دوست دارند تجارب جدید کسب کنند. به عنوان مثال، از تجربه کردن ورزش‌های ریسک پذیر مانند موج سواری لذت می‌برند. در پر استرس‌ترین شرایط، ISTP ها می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند و دوست دارند به انجام دادن امور هیجان انگیز و پر استرس‌ بپردازند. به طور کلی، آن‌ها عمل را به بحث و یا گفتگو کردن ترجیح می‌دهند. آن‌ها در پرداختن به کارهای عملی و کارهایی که می‌بایست از دستانشان حین انجام کار استفاده کنند، توانایی فوق العاده‌ای دارند. ISTP ها و ISTJ ها افرادی منطقی هستند و قادر هستند مسائل را به خوبی توضیح دهند. هنگامی که ISTP ها با مشکلی مواجه شوند، به سرعت وارد عمل می‌شوند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا به راه حل‌‌های کاربردی و قابل اجرا جهت حل مشکل دست یابند. با توجه به اینکه اکثر اوقات ساکت هستند، افرادی اسرارآمیز به نظر می‌آیند اما زمانی که با دوستان صمیمی خود وقت بگذرانند، بعد دیگری از شخصیت خود را نشان می‌دهند و به افرادی پرانرژی و پر شور و نشاط تبدیل می‌شوند. به طور کلی، ISTP ها افرادی کنجکاو، منطقی، ماجراجو، فعال، ورزشکار، خوش‌بین، انعطاف‌پذیر، فنی، واقع‌گرا، حلال مشکلات و سازگار هستند.  

نقاط ضعف ISTP ها چیست؟

ISTP ها در لحظه حال زندگی می‌کنند و به آینده آنقدر بها نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند راجع به آینده نیندیشند. به همین دلیل، برای آینده برنامه‌ریزی نمی‌کنند و معمولا اهداف بلند مدت ندارند. گاهی اوقات نمی‌توانند احساسات دیگران را درک کنند و ممکن است تصمیماتی بگیرند که موجب ناراحتی و آزرده خاطر شدن دیگران شوند. علاوه بر این، بسیاری از اوقات نیاز دارند تنها باشند و از اینکه بخواهند به طور مداوم در جمع‌های دوستانه و یا خانوادگی گوناگون شرکت کنند، اذیت می‌شوند. افراد با این تیپ شخصیتی می‌توانند به راحتی انگیزه خود را از دست دهند و بی‌حوصله شوند،  به خصوص اگر مدت زمان طولانی را صرف انجام دادن فعالیتی کنند. معمولا کارها را به موقع و آنطور که باید و شاید پیش نمی‌برند و اکثر اوقات زمانی که حال و  حوصله انجام دادن کاری را داشته باشند، به آن می‌پردازند. علاوه بر این، از آنجایی که علاقه به صحبت کردن در رابطه با احساساتشان با دیگران ندارند، اکثر اوقات خودشان در ذهنشان دیگران را بدون اینکه با آن‌ها صحبت کنند، قضاوت می‌کنند و در رابطه با آن‌ها تصمیمات مهمی می‌گیرند. در برابر الزامات و همچنین قول و قرار هایی که تعیین می‌شوند نیز معمولا از خود مقاومت نشان می‌دهند. گاهی اوقات به مسائل بیش از اندازه منطقی نگاه می‌کنند و اگر هنگام تصمیم گیری‌ به احساساتشان نیز توجه کنند، به نفعشان خواهد بود. یکی دیگر از نقاط ضعف ISTP ها مربوط به غیر قابل پیش بینی بودن رفتارهایشان است. 

ISTP ها به چه بردگیم‌هایی بیشتر علاقه دارند؟ گیمرهایISTP  چه ویژگی‌هایی دارند؟

اکثر ISTP ها زمان زیادی را صرف بازی کردن می‌کنند. ابتدا قصد دارم در رابطه با بازی‌های ویودیویی که اشخاص با این تیپ شخصیتی به آن‌ها علاقه دارند، به طور مختصر صحبت کنم. از آنجایی که پیش‌تر به خصوصیات اخلاقی ISTP ها اشاره کردیم و گفتیم که واقع‌گرا هستند، آن‌ها به بازی‌های ویدیویی به سبک شبیه ساز (Simulation) علاقه دارند. این سبک بازی‌ها سعی دارند تا شرایط گوناگون یک زندگی واقعی را با استفاده از بازی‌های ویدیویی نشان داده و واقعیت را شبیه سازی کنند. مشخصه‌های مختلف زندگی واقعی اشخاص در بازی‌های ویدیویی شبیه ساز قابل مشاهده هستند و هدف اصلی طراح بازی، فراهم کردن محیط‌هایی در بازی است که شباهت فراوانی به واقعیت دارند و بدین شکل، طراح سعی دارد تا به بازیکنان این امکان را بدهد تا با استفاده از بازی‌های ویدیویی، تجربیاتی را کسب کنند که در زندگی واقعی موفق به کسب آن‌ها نشدند. حس کنجکاوی بالای ISTP ها موجب شده است تا به بازی‌های ویدیویی اکشن - ماجراجویی (Action-Adventure) نیز علاقه‌مند شوند. در این سبک بازی‌ها، المان‌های اصلی بازی‌های اکشن و ماجراجویی با یکدیگر ترکیب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع در این سبک بازی‌ها، بازیکنان می‌بایست مهارت‌های فیزیکی قوی داشته باشند و از آنجایی که ISTP ها به فعالیت‌های فیزیکی و کارهای عملی علاقه دارند، این سبک بازی‌ها برایشان جذاب خواهند بود. با توجه به اینکه وجود معماهای گوناگون در بازی‌ها نیز برایشان لذت بخش است، بازی‌های اکشن – ماجراجویی گزینه‌ی فوق العاده‌ای برای اشخاص با این تیپ شخصیتی محسوب می‌شوند.

اگر بخواهم در خصوص بردگیم‌ها صحبت کنم می‌بایست بگویم ISTP ها قدرت تفکر تاکتیکی بالایی دارند و سعی دارند همواره از منابع و محتویات بازی به بهترین شکل استفاده کنند تا بتوانند بازی را ببرند. آن‌ها به بردگیم‌هایی که برد و باخت بازی به استراتژی که توسط بازیکنان مورد استفاده می‌گیرد بستگی دارد، علاقه‌مند هستند. برای ISTP ها بازی‌های رومیزی که هیجان زیادی دارند و بازیکنان فرصت کمی جهت تصمیم گیری دارند، لذت بخش هستند زیرا آن‌ها در کوتاه ترین مدت می‌توانند بهترین تصمیم‌ها را بگیرند و در هر شرایطی می‌توانند خونسردی خود را حفظ کنند. بردگیم‌هایی که هنگام بازی تنها از منطق و استدلال بازیکنان استفاده نمی کنند و برای آن‌ها در حین بازی شرایطی فراهم می‌کنند تا مجبور شوند جهت برنده شدن، ریسک کنند نیز جزو علایقشان هستند. علاوه بر این، بازی‌های رومیزی که حس ماجراجویی بازیکنان را تقویت کند و به آن‌ها این امکان را بدهد تا منابع جدید، محیط‌های جدید و یا اطلاعات جدید بدست آورند، برایشان جذاب هستند. همچنین، بازی‌های مهارتی (Dexterity Games) نیز جزو علایق ISTP ها به شمار می‌روند. در این سبک بازی‌ها، بازیکنان معمولا می‌بایست سرعت عمل داشته باشند و با استفاده از مهارت‌های فیزیکی خود برنده نهایی بازی باشند. یکی از ساده‌ترین بازی‌های مهارتی که همه با آن آشنا هستیم و آن را تجربه کرده‌ایم، بازی معروف جنگا (Jenga) است. 

یکی دیگر از مکانیزم‌های مورد علاقه‌ی ISTP ها، مکانیزم حراج/مزایده است. در این سبک بردگیم‌ها، مزایده بر روی المان‌های بازی و کالاهای گوناگون صورت می‌گیرد. المان و کالایی که مورد مزایده قرار خواهند گرفت به سناریو و تم بازی بستگی دارند. در واقع همان تصوری که از یک مزایده در دنیای واقعی داریم در دنیای بازی‌های رومیزی نیز قابل مشاهده است. اما این مزایده سبک‌های گوناگونی دارد و برای بازیکنان امتیازات گوناگونی به همرا خواهند داشت و ممکن است بتوانند با استفاده از آن‌ها، به یک سری اکشن جدید دسترسی پیدا کنند و یا اینکه ممکن است جایگاه بهتری در بازی کسب کنند. اگر بازیکنی در مزایده‌ای برنده شود، کنترل المان مزایده شده را بر عهده خواهد گرفت و در صورتی که هیچ کس نخواهد مزیتی را در مزایده بخرد، معمولا قیمتش کاهش خواهد یافت تا زمانی که کسی جهت خرید آن آیتم اقدام کند. فرآیند مزایده معمولا چندین بار جهت خرید آیتم‌های گوناگون تکرار خواهد شد (یکی از بردگیم‌هایی که از این مکانیزم استفاده می‌کند، بردگیم Power Grid است). 

ISTP ها برای اینکه بتوانند در طول بازی ریسک کنند، به وجود عناصر شانس در بازی نیز علاقه داشته اما در حین حال دوست دارند به بازی‌های رومیزی استراتژیک نیز بپردازند و در واقع می‌توان گفت از هر دو ژانر بازی خوششان می آید. همانند ISTJ ها، با توجه به اینکه حافظه‌ی قوی دارند، تجربه بردگیم‌هایی که بازیکنان می‌بایست اطلاعات مربوط به اتفاقاتی که در گذشته در بازی رخ دادند را به خاطر بسپارند و آن‌ها را در حافظه‌ی خود ذخیره کنند، برایشان لذت بخش است. اکثر ISTP ها به بردگیم‌های جنگی نیز علاقه دارند.

یکی از بردگیم‌های مناسب برای افراد با تیپ شخصیتی ISTP،  نسخه‌ی دوم بردگیم استرادگهولد (Stronghold: 2nd edition) است. این بردگیم برای دو نفر و توسط ایگناسی ترزویچک (Ignacy Trzewiczek) طراحی شده است. مدت زمان بازی حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت در نظر گرفته شده است. بردگیم داستان محاصره شهر توسط دشمنان را روایت می‌کند. هر کدام از بازیکنان نقش خاصی را به عهده می‌گیرند: یک بازیکن  سعی دارد تا از قلعه دفاع کند و بازیکن دیگر سعی دارد تا هر چه سریعتر وارد قلعه شود. هر چه زمان بیشتری بگذرد و مهاجمان نتوانند وارد قلعه شوند، دفاع کنندگان قلعه برای مقاومتشان در برابر مهاجمان امتیازات بیشتری کسب خواهند کرد. صفحه بازی، قلعه و همچنین محیط پیرامون قلعه را نشان می‌دهد. مهاجمان اورک‌ها (Orcs)، گابلین‌ها (Goblins) و ترول‌ها (Trolls) هستند که با دفاع‌کنندگان مبارزه خواهند کرد. مهاجمان، ادوات محاصره می‌سازند و تجهیزات گوناگون در اختیار سربازان می‌گذارند و آن‌ها را آموزش داده و برای نبرد آماده می‌کنند. در عین حال، دفاع کنندگان دیوارها را بازسازی می‌کنند، جنگ افزارهای دفاعی می‌سازند و سربازان را تمرین می‌دهند تا بتوانند از قلعه محافظت کنند. 

نسخه‌ی دوم بردگیم Stronghold از هفت دور بازی تشکیل شده است. در هر دور از بازی، روی کارت‌های بازی، کارهایی که بازیکنان در هر دور از بازی قادر به انجام دادنشان هستند مشخص شده‌اند. در پایان هر دور، حمله صورت می گیرد. اگر مهاجمان بتوانند در زمان حمله حداقل در یکی از بخش‌های قلعه، دفاع نظامی را شکست دهند، برنده بازی خواهند بود و به قلعه دسترسی پیدا خواهند کرد. اما در صورتی که نتوانند تا پایان دور هفتم وارد قلعه شوند، دفاع کنندگان برنده بازی خواهند بود. در هر دور از بازی، ابتدا بازیکنی که نقش مهاجمان را بازی می‌کند، نوبت خود را بازی کرده و سپس نوبت به بازیکنی که نقش دفاع کنندگان از قلعه را بازی می‌کند،  می‌رسد. مهاجمان از منابعی که کارت‌های هر دور به بازیکنان می‌دهند، جهت حمله کردن به قلعه استفاده می‌کنند. این منابع، سربازان (که مکعب‌های رنگی هستند)، تجهیزات و ... هستند. زمانی که مهاجم تصمیم بگیرد در بازی و در نوبتش کاری انجام دهد، یک سری نشانر زمان (Hourglasses) را استفاده کرده و می‌بایست تعداد معینی از آن‌ها را به بازیکنی که نقش دفاع کننده را بازی می‌کند (رقیبش)، بدهد. دفاع کننده می‌بایست در نوبتش تمام نشانگرهایی که دریافت می‌کند را استفاده کند و می‌تواند آن‌ها را صرف ساخت سازه (Building) و یا جهت انجام دادن کارهای دیگر در قلعه مورد استفاده قرار ‌دهد. در آخرین دور بازی، دفاع کننده می‌بایست تمام نشانگرهای Hourglass را استفاده کند و تمام تلاش خود را کند تا قلعه توسط مهاجم فتح نشود. در دور آخر بازی، نبردهای اصلی بازی قابل مشاهده هستند و برنده تعیین خواهد شد. 

از آنجایی که بازیکنان تمام مدت با یکدیگر مبارزه می‌کنند، این بازی برای افراد با تیپ شخصیتی ISTP مناسب است زیرا در تمام طول بازی می‌توانند خونسردی خود را حفظ کنند. علاوه بر این، از آنجایی که ISTP ها به ساخت تجهیزات گوناگون در بازی علاقه دارند، می‌بایست به طور مداوم با استفاده از منابع خود تجهیزات گوناگون بسازند تا بتوانند رقیب خود را شکست دهند. افراد با این تیپ شخصیتی قادر هستند در زمان‌های کوتاه بهترین تصمیمات را بگیرند و برای بردن این بازی نیز می‌بایست از استراتژی و تفکر تاکتیکی خود استفاده کنند و در تصمیم گیری‌های خود سرعت عمل داشته باشند. ISTP ها به بازی‌های رومیزی جنگی علاقه دارند و یکی از دلایلی که این بازی برایشان مناسب خواهد بود، همین مورد است.

سایر بردگیم‌هایی که برای ISTP ها مناسب هستند عبارتند از: بازی رومیزی کودتا (Coup)، بردگیم جزیره ممنوعه (Forbidden Island)، بردگیم شبکه نیرو (Power Grid) و بردگیم اسپایفال (Spyfall). بازی‌های ویدیویی مناسب برای این افراد عبارتند از: بازی Homeworld، Minecraft، Warhammer 40,000: Dawn of War و  Heroes of Might and Magic III.

دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....