بردگیم شناسی – ژانرهای بازی‌های رومیزی، بخش سوم: بازی‌های دورهمی

14 اردیبهشت 1400 | 23:21

در قسمت قبلی این مجموعه مقالات به سراغ ژانر بازی‌های خانوادگی رفتیم و علاوه بر اینکه با مفهوم کلی، ویژگی‌ها و هدف این دسته از بازی‌های آشنا شدیم، به باور‌های غلط پیرامون برخی این دسته از عناوین دنیای بردگیم نیز پرداختیم. حال در این بخش قصد دارم تا سراغ ژانری دیگر از زیرمجموعه‌های خانواده‌ی بازی‌های مین‌استریم (Mainstream) بروم که به پارتی گیم‌ها (Party Games) یا بازی‌های دورهمی شناخته می‌شوند و محبوبیت بسیار زیادی را میان تمامی جوامع دارند.

مقدمه

در قسمت قبلی این مجموعه مقالات به سراغ ژانر بازی‌های خانوادگی رفتیم و علاوه بر اینکه با مفهوم کلی، ویژگی‌ها و هدف این دسته از بازی‌های آشنا شدیم، به باور‌های غلط پیرامون این دسته از عناوین دنیای بردگیم نیز پرداختیم. حال در این بخش قصد دارم تا سراغ ژانری دیگر از زیرمجموعه‌های خانواده‌ی بازی‌های مین‌استریم (Mainstream) بروم که با نام پارتی گیم‌ها (Party Games) یا بازی‌های دورهمی شناخته می‌شوند و محبوبیت بسیار زیادی دارند. 

از دبرنا تا مافیا

بسیاری از مردم امروزه تصور می‌کنند که بازی‌های دورهمی، مدت کوتاهی است که باب شده‌اند و هنوز هم باور افراد زیادی بر این است که این بازی‌ها، بیشتر مختص دورهمی‌های جوانانه و دوستانه است و جایگاهی در جمع‌ها و مهمانی‌های خانوادگی ندارد. اما در واقعیت، پارتی گیم‌ها مدتی طولانی است که میان مردم کشور ما رواج دارند و صرفا هیچ وقت کسی به ژانر آن‌ها توجه نمی‌کرد. به طور کلی، تمام بازی‌هایی که ما از گذشته تا کنون در جمع‌ها و دورهمی‌های دوستانه و یا خانوادگی تجربه می‌کردیم، از جمله پارتی گیم‌ها به حساب می‌آیند. بازی‌های مانند دبرنا (Bingo)، پانتومیم، بیست سوالی و اسم-فامیل که برای سال‌ها در میان مردم رواج داشتند، همگی مثال‌هایی از بازی‌های دورهمی به شمار می‌آیند. 

بنابراین پارتی گیم‌ها را می‌توان بازی‌هایی دانست که برای تجربه با تعداد نفرات بالا (معمولا حداقل تعداد لازم برای این بازی‌‌ها بیش از ۴ نفر است) طراحی می‌شوند و تقریبا هر کسی با هر سن و سال و سلیقه‌ای می‌تواند به راحتی از آن‌ها لذت ببرد. این بازی‌ها معمولا مدت زمانی کوتاه و قوانینی بسیار ساده برای آموزش دادن دارند تا بتوان آن‌ها را به سرعت به افراد یک جمع آموزش داد و برای چند نوبت پشت سر هم آن‌ها را بازی کرد. البته باید اشاره کنم که برخی از پارتی گیم‌ها تنها برای بزرگسالان طراحی می‌شوند و برخی دیگر نیز قوانینی نسبتا پیچیده و مدت زمانی طولانی دارند، اما این موارد محدود بوده و خود آن‌ها نیز موقعیت‌های متفاوتی را می‌طلبند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. 

پارتی گیم‌ها خود شامل ساب‌ژانر‌های گوناگونی می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به بازی‌های «یخ آب کن» (Icebreaking Games)، بازی‌های اتاق نشیمن (Parlour Games) و بازی‌های پیکنیک (Picnic Games) اشاره کرد. در واقع هر دسته از این بازی‌ها برای موقعیت مناسبی در نظر گرفته شده تا حال و هوای مطبوعی به جمع‌ها و مهمانی‌ها ببخشد. 

یخ بزرگ رو بشکن! 

شاید بتوان گفت محبوب‌ترین و مشهورترین بازی‌های این ژانر، بازی‌های یخ آب کن هستند. این بازی‌ها مدت زیادی نیست که در میان مردم ما نیز رواج دارند و محبوبیت امروزشان در کشور ما نیز بیشتر به واسطه‌ی تاثیر محصولات فرهنگی غربی طی دو دهه‌ی اخیر است. این بازی‌های در جمع‌ها و مهمانی‌های خانوادگی کاربرد ندارد و تجربه‌ی آن در دورهمی‌های دوستانه نیز موقعیت‌های خاصی را می‌طلبد. پای این بازی‌های دورهمی معمولا وقتی به میان می‌آید که عضو یا اعضا جدیدی در آن جمع حضور دارند و هدف آن است که هرچه سریعتر، این افراد را با سایر دوستان گرم و صمیمی کنند. البته در انتخاب بازی مناسب برای این کار باید شرایط مختلفی را در نظر گرفت و در صورت انتخاب بازی اشتباه، ممکن است احساس ناخوشایندی به دوستان تازه‌وارد دست بدهد. از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی «Never Have I Ever» و شجاعت یا حقیقت (Truth or Dare) اشاره کرد.

درون و بیرون

اما دو زیر مجموعه‌ی مهم دیگر این ژانر شامل بازی‌های اتاق نشیمن و بازی‌های پیکنیک می‌شوند. بهتر است که ابتدا به سراغ بازی‌های پیکنیک برویم. این بازی‌ها به هیچ عنوان بردگیم به شمار نمی‌آیند و عمدتا سرگرمی‌های فیزیک محور هستند، همچنین برای تجربه‌ی آن‌ها نیاز به فضای آزاد و کافی است. بازی‌هایی مانند وسطی، هفت سنگ و قایم‌موشک، همگی جز این دسته از پارتی گیم‌ها به حساب می‌آیند.

و اما بازی‌های اتاق نشیمن، همانطور که از نامشان پیداست، برای بازی کردن درون خانه در نظر گرفته شدند و بیشترین شباهت را به سایر ژانر‌های بردگیم دارند. این بازی‌ها از اواسط قرن نوزدهم، میان مردم طبقه‌ی بالا و اشرافی انگلستان باب شدند، چرا که تنها این افراد زمان کافی را برای استراحت کردن و وقت‌گذرانی در کنار خانواده و دوستان خود داشتند. این بازی‌ها معمولا منطق بیشتری در بطن خود دارند و بیشتر بر پایه‌ی استنتاج و استدلال استوارند. بازی‌های محبوبی نظیر مافیا، دیگزیت (Dixit) و تقریبا تمام بازی‌های مبتنی بر حروف و واژگان جز این دسته از عناوین به شمار می‌روند.

استنتاج جمعی

این روز‌ها در میان پارتی گیم‌ها، بازی‌های استنتاج جمعی جایگاه ویژه‌ای را بدست آورده‌اند و به واسطه‌ی محبوبیت بالای خود، عناوین بسیار زیادی سالانه در این سبک عرضه می‌شوند. بازی‌هایی مانند مافیا و رزیستنس (The Resistance) جز پرطرفدارترین عناوین این سبک به شمار می‌روند که تقریبا در تمام کافه‌ها و کافه‌بازی‌ها، مشتریان پر و پا قرص خود را دارند (البته به واسطه‌ی شیوع بیماری قاعدتا امکان برگزاری رویدادها به گستردگی سابق نیست). این بازی‌ها نیز تماما جز پارتی گیم‌ها به حساب می‌آیند و تعداد بازیکن بالایی را طلب می‌کنند. البته باید اشاره کرد بازی‌های استنتاجی تا همین چند سال پیش، معمولا به عنوان سرگرمی در خوابگاه‌ها و جمع‌های دانشجویی و جوانان پرطرفدار بود، اما امروزه بسیاری از جمع‌ها و دورهمی‌ها تنها برای تجربه‌ی بازی‌های استنتاج جمعی بر پا می‌گردد.

گروه دیگری از بازی‌های استنتاج جمعی نیز وجود دارند که به بازی‌های «راز قتل» (Murder Mystery) معروفند. این دسته از بازی‌ها از نظر من هیجان و تجربه‌ای بسیار متفاوت از سایر هم سبکی‌های خود دارند. این عناوین نیز جز بردگیم‌ها به شمار نمی‌آیند و بیشتر می‌توان آن‌ها را در دسته بازی‌های نقش آفرینی طبقه‌بندی کرد. برای تجربه‌ی این بازی‌ها، معمولا یک فرد، مهمانی‌ای برگزار می‌کند و به همراه دعوتنامه، شرحی از قوانین بازی و نقش فرد دعوت شده را نیز برای آن‌ها ارسال می‌کند. در تمام طول شب، بازیکنان در نقش‌های خیالی خود فرو می‌روند و در کنار خوش گذرانی و لذت بردن از مهمانی، به بازی کردن نیز می‌پردازند و سعی در پیدا کردن هویت قاتل و پرده برداشتن از معمای قتل دارند.

جمع‌بندی

دنیای بازی‌های دورهمی بسیار گسترده است و عناوین زیر مجموعه‌ی آن بسیار با یکدیگر متفاوتند. بسیاری از این بازی‌ها جز بردگیم‌ها به شمار نمی‌آیند و حتی یک کاغذ، کارت و یا صفحه در اجزا مورد نیازشان به چشم نمی‌خورد. از طرفی شناخت نسبت به پارتی گیم‌ها خصوصا در کشور ما بسیار محدود است، در حالی که آشنایی درست با این ژانر جذاب از بازی‌ها می‌تواند حس و حالی مفرح، هیجان انگیز و خوشایند را به دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی یا دوستانه‌ی ما بیافزاید. 


دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....