چگونه از بازی‌های استفاده شده خود بهترین بهره را ببریم؟

28 مرداد 1399 | 10:58

در این مطلب به راه‌ها و روش‌های می‌پردازیم که با آن‌ها می‌توانیم به بازی‌های استفاده شده یا دست دو خود شانسی دوباره برای دیده شدن دهیم؛ پس با ما همراه باشید. آن‌ها را به صورت آنلاین به فروش برسانید

بیایید داستانی را با هم مرور کنیم. شما یک بازی رومیزی می‌خرید، چرا که می‌دانید در قفسه‌تان برای آن جا دارید. می‌دانید که از پس هزینه آن برمی‌آیید، و مطمئن هستید که بارها و بارها روی میز بازی شما جا خواهد گرفت و در لیست عناوین جلسات بازی شما خواهد بود. مطمئن بودید که گروهی که با آن‌ها بازی می‌کنید عاشقش خواهند شد! شاید بعضی از این گزاره‌ها درست از آب درآمده باشند و ممکن است بعضی دیگر به جرگه حقیقت پا نگذاشته باشند. شاید بازی‌ای که به سراغ آن رفته‌اید در زمان عرضه حسابی سر و صدا برپا کرده باشد و شما آن قدر آن را دوست داشته‌اید و بازی کرده باشید که دیگر از شنیدن اسمش هم خسته شوید. به هرحال، حالا شما صاحب بازی‌ای هستید که در قفسه‌تان (یا در جایی دیگر به دلیل کمبود جا!) در حال خاک خوردن است و اگر بخواهید با خودتان رو راست باشید دیگر به سراغ آن نخواهید رفت. پس در این موقع چه کاری می‌شود با این جعبه طرد شده انجام داد؟

خب می‌توانید بگذارید تا ابد در قفسه‌تان بماند و خودتان را گول بزنید که روزی باز به سراغ آن خواهید رفت ولی ته دلتان می‌دانید که این اتفاق هیچ‌گاه نخواهد افتاد. می‌توانید بگذارید همان‌جا خاک بخورد و برای همیشه به نفرین تنهایی دچار بماند. یا می‌توانید از آن دل بکنید و به رفیقتان در نیمه‌های راه، چیزی که لیاقتش را دارد هدیه دهید.

اگر شما به خرید و جمع‌آوری بازی‌های رومیزی علاقه دارید، با احتمالی نزدیک به صد در صد به چنین داستانی برخورده‌اید و چند تا از این دوستان طرد شده و غمگین در گوشه و کنار خانه‌تان در حال مرگ تدریجی هستند. اگر نمی‌دانید با آن‌ها باید چه کنید و چه سرنوشتی برای آن‌ها در نظر بگیرید ما این‌جا هستیم تا به شما کمک کنیم! در ادامه به راه‌ها و روش‌های می‌پردازیم که با آن‌ها می‌توانیم به بازی‌های استفاده شده یا دست دو خود شانسی دوباره برای دیده شدن دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

  1. آن‌ها را به صورت آنلاین به فروش برسانید

    یکی از مهم‌ترین و بهترین نکات راجع به بازی‌های رومیزی آن است که این بازی‌ها در  طول زمان و با گذشت آن، ارزش خود را حفظ می‌کنند و در بعضی مواقع حتی ارزششان چند برابر می‌شود. اگر می‌خواهید که بازی خود را از طریق پلتفورم‌های آنلاین به فروش برسانید، می‌توانید خیالتان را راحت کنید که در ازای یک جنس دست دو یا استفاده شده، می‌توانید مبلغ منطقی و معقولی را از خریدار دریافت کنید. حداقل در مقایسه با دیگر کالاها به خصوص کالاهای دیجیتال و الکترونیکی که این‌طور است. با وضعیت بالا رفتن دائمی دلار هم بعضی اوقات قیمت بازی دست دوم شما، بیشتر از مبلغ پرداخت شده توسط شما برای وضعیت نو و آکبند همان کالا است.

    البته این موضوع گفتنش بسیار ساده‌تر از انجام دادنش است؛ چرا که سایت یا مرکز آنلاین مشخص و متمرکزی برای بازی‌های رومیزی دست دوم وجود ندارد. می‌توانید سایت‌هایی مانند دیوار را امتحان کنید. البته پیام‌های دریافت شده در چت دیوار احتمالا شما را تا مرز سکته قلبی پیش خواهند برد و تماس‌های دوستان عزیز خریدار باعث شوند که شما نصف هزینه پرداخت شده‌ی خریدار را خرج عکس برداری از مغزتان کنید که خدای نکرده توموری از سوال‌های جذاب آن‌ها دریافت نکرده باشید. مشکل دیگر این سایت عدم شناخت عموم خریداران از ارزش کالا یا ماهیت کلی آن است و سوالاتی از این دست که یک مشت مقوا و کارت چرا باید قیمتی بالای یک میلیون تومان داشته باشند، کاملا معمول است. خیلی از آن‌ها به دنبال خرید بازی‌های کپی یا ایرانی به قیمت پایین‌تر هستند و وقتی با یک آگهی بازی اورجینال رو به رو می‌شوند بیشتر از روی کنجکاوی به شما پیام خواهند داد.

    راه دیگر استفاده از سایت‌های واسطه هستند که این‌ روز‌ها به صورت جدی در حال فروش بازی‌های دست دو به صورت شخص میانی هستند. البته این نوع گروه‌ها امروزه بیشتر در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام فعالیت دارند. در صورت حاصل شدن اطمینان کامل و مطمئن شدن از حقیقی و معتبر بودن این تیم‌ها، می‌توانید با فرستادن بازی یا عکس و اطلاعات آن بازی خود را به فروش برسانید. البته پر واضح است که درصدی توسط این تیم‌ها از قیمت فروش کسر می‌شود و سپس مبلغ فروش به حساب شما واریز می‌شود. این درصد از 5 تا 20 درصد، با توجه به تعداد بازی‌های فروخته شده، هزینه کل بازی‌ها و یا حتی خود گروه فروشنده متغیر است. اگر مشکلی با درصد کسر شده ندارید این راه می‌تواند از باقی راه‌های آنلاین سریع‌تر و بهتر باشد. این نکته را هم در نظر بگیرید در ازای این درصد، شما دردسر سر و کله زدن با مشتری و ارتباط با آن‌ها را از سر راه خود برداشته‌اید.

    اگر هم به حساب‌های ارزی دسترسی دارید، یکی از سایت‌هایی که می‌توانید به آن رجوع کنید Ebay است. البته اگر تجربه کار با این سایت را داشته باشید، می‌دانید که عوارض جانبی آن می‌تواند حتی از نکات گفته شده در مورد سایتی مانند دیوار نیز مهلک‌تر باشد. البته این‌ها بدترین راه‌ها به شمار نمی‌روند ولی باز راه‌های بهتری نیز وجود دارد. سایت Ebay هم درصدی از فروش شما را به خودش اختصاص خواهد داد و در آن مخاطب و مطالبه به اندازه راه‌های گفته شده دیگر نیست. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که در کنار این پورسانت پرداخت شده، باز هم خود شما موظف خواهید بود با خریدار دست و پنجه نرم کنید. البته اگر قبلا با این سایت و متد فروشش تجبربه کار کردن داشته باشید، کارتان از یک فرد تازه‌کار بسیار راحت‌تر خواهد بود. این روش تنها و تنها به کسانی توصیه می‌شود که بازی بسیار گرانی در اختیار دارند که می‌دانند ارزش آن برای خریداری که با ریال خرید می‌کند، صرفه و توجیه اقتصادی ندارد؛ پس باید به سراغ پیدا کردن خریداری باشد که ارزش کالا را می‌داند و درآمدش هم به دلار است. این بازی‌ها اصولا بیشتر جنبه کلکسیونی دارند و رقمی بالاتر از 1000 دلار را به خود اختصاص می‌دهند. البته در کنار همه این‌ها محدودیت‌های پستی داخل ایران را هم در نظر داشته باشید.

    گزینه دیگر برای افرادی که به حساب ارزی دسترسی دارند، استفاده از سایت مشهور Board Game Geek – BGG است. این سایت که مرجع اصلی بازی‌های رومیزی در دنیا به حساب می‌رود که هر لحظه هزاران نفر در آن در حال گفت و گو راجع به بازی‌های مورد علاقه‌شان هستند. بزرگ‌ترین جامعه بردگیم دنیا بخشی را شامل می‌شود به اسم مارکت پلیس (BGG Marketplace) که امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. فروش در چنین بستری که مخاطبان زیادی در حال تقاضا عناوین مختلف هستند می‌تواند بسیار کار شما را راحت کند.

    در قسمت فروشگاه شما بازی مورد نظرتان را با قیمتی مشخص قرار می‌دهید و خریداران می‌توانند با پیام دادن به پروفایلتان در سایت، به صورت مستقیم با شخص شما در ارتباط باشند و خرید کنند. قسمت دیگر، بخش مزایده گیک لیست (Geeklist Auctions) است که در آن بازی شما توسط خود سایت به مزایده گذاشته می‌شود و محصول مورد نظر شما را به بالاترین پیشنهاد می‌فروشد. البته اگر به این طریق بازی‌تان را به فروش برسانید، 3 درصد از مبلغ کل به خود سایت بردگیم گیک می‌رسد که این رقم در مقایسته با 8 درصد سایت Ebay یا 5 تا 20 درصد واسطه‌های داخلی بسیار معقول‌تر و منصفانه‌تر است.

    البته بزرگ‌ترین مشکل در مورد این سایت و مبادله در آن خود سایت است! رابط کاربری و محیط‌های سایت به شدت غیر مخاطب دوستانه طراحی شده اند و کار کردن با آن‌ها خودش بزرگ‌ترین دردسری است که می‌توانید در این پروسه مواجه شوید. البته در خود سایت آموزش‌های مختلفی توسط خود گروه سازنده و دیگر کاربران قرار داده شده است که می‌توانند به شما حسابی کمک کنند.

    در آخر می‌رویم سراغ اجتماع‌های مجازی مانند گروه‌های تلگرامی که محوریت آن‌ها بازی‌های رومیزی است. البته حتما قبل از انتشار پست فروش و تبلیغاتی، خط مشی هر گروه را در نظر داشته باشید و با ادمین هر گروه قبل از انتشار چنین پستی هماهنگی‌های مورد نیاز را انجام دهید. خوبی چنین روشی، شناخت اولیه مخاطب و بازار هدف شما است که می‌دانید دیگر خریداران عمومی که ایده و آشنایی‌ چندانی با این حوزه ندارد در بین آن‌ها وجود نخواهند داشت.

    راه دیگر، آشنایی با جوامع مجازی دیگر مثل سایت Reddit است. می‌توانید با رفتن به  لینک /r/boardgames در این سایت با افراد دیگر که علاقه یکسانی با شما دارند آشنا شوید. در این فروم‌ها به صورت ماهانه بازارهایی برپا می‌شود که می‌توانید در آن‌ بازی‌های خود را به فروش برسانید. البته حواستان را به این موضوع جمع کنید که جامعه رددیت به کسانی که صرفا برای مبادله و کسب سود به این جامعه پیوسته‌اند روی خوش نشان نمی‌دهند و باید پایه دوستی را از قبل بنا کرده باشید تا بتوانید با آن‌ها ارتباطی بازده داشته باشید.

2. آن‌ها را معاوضه کنید

نمی‌دانید ارزش حقیقی بازی‌تان چه قدر است؟ فکر می‌کنید نمی‌توانید به میزانی که ارزش آن‌ را ارزیابی می‌کنید و برای فروش در نظر دارید آن را به فروش برسانید؟ خب به جای فروختن، آن را معاوضه کنید! درست همانند فروش، راه‌های مختلفی برای تعویض بازی‌های به صورت آنلاین وجود دارد. باز هم می‌توان گفت که یکی از بهترین جاها برای این‌ کار و تعویض بازی‌هایتان سایت بردگیم گیک است. اگر محیط‌های مجازی دیگری سراغ دارید آن‌ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

معاوضه مستقیم

این ابزار در قسمت مارکت‌پلیس سایت بردگیم گیک برای این طراحی شده است که بازی‌هایتان را با دیگران تعویض کنید. این نوع مبادله دیگر نیازی به دسترسی به حساب ارزی ندارد و می‌تواند گزینه‌ای کاملا در دسترس برای همه ما باشد. البته مانند تمامی مبادلات دنیا، این نوع معاوضه هم شامل قوانینی می‌شود که به تفصیل در خود سایت بردگیم گیک می‌توانید آن‌ها را مطالعه نمایید.

اصولا پیدا کردن کسی که بازی شما را بخواهد و شما هم بازی‌ای که به شما پیشنهاد می‌دهد را مدنظر داشته باشید کمی سخت و چالش برانگیز است، ولی اگر توانستید از این سد عبور کنید باقی ماجرا تنها ارسال و دریافت بازی‌های مذکور است.

نکته جالب و بسیار کارآمد راجع به بردگیم گیک و ابزار معاوضه‌اش این است که می‌توانید این کار را به صورت منفعل انجام دهید. یعنی این که شما لیست بازی‌هایی که برای معاوضه دارید را روی سایت قرار می‌دهید و بقیه کاربران، در صورت علاقه‌مندی، می‌توانند برای شما پیشنهادشان را ارسال کنند.

این ابزار می‌تواند برای رها شدن از دست بازی‌هایی که نمی‌خواهید دیگر در کلکسیون شما باشند، راهی بسیار مناسب باشد؛ البته این موضوع کمی وقت می‌برد و در صورت داشتن زمان کافی می‌توانید بهترین معاوضه‌های مد نظرتان را انجام دهید. حتی اگر بازی خاصی مد نظرتان نیست، می‌توانید بازی خود را برای معاوضه قرار دهید و منتظر پیشنهادات باقی کاربران بمانید و سپس به وسوسه‌ کننده‌ترین و بهترین و جذاب‌ترین پیشنهاد پاسخ قطعی بدهید.

معاوضه‌های برپایه ریاضی

این نوع از معاوضه ها (Math Trades)، مبادله‌هایی خاص در سایت بردگیم گیک هستند که هدفشان ایجاد یک شرایط برد برد برای تمام طرف‌های معامله است. راحت‌ترین و خلاصه‌ترین روش برای توضیح دادن این نوع مبادله این است که بگوییم: «هرچه بیشتر، بهتر!». به طور مفصل‌تر باید گفت در این نوع معامله چند فرد مختلف بازی‌های خودشان را قرار می‌دهند و خود سایت بردگیم گیک با استفاده از الگوریتم‌های خاص تعریف شده مشخص می‌کند با چه ترکیبی، چه کسی با چه کسی بازیش را عوض کند. الگوریتم طوری تعریف شده است که هر کس به چیز ی که می‌خواهد برسد و همه از خروجی معامله خوش‌حال باشند. برای مثال فرد A  خواستار بازی فرد B است، ولی او بازیش را به فرد C می‌فرستد. پس حالا مشخص می‌شود چرا هر چه بیشتر، بهتر.

البته چنین معمامله‌هایی هر روز شکل نمی‌گیرد و باید با ثبت نام و نام‌ نویسی در صف انتظار برای قرار گرفتن در یک معامله قرار بگیرید؛ اما مطمئن باشید که صبر شما ارزشش را خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر راجع به این مسئله می‌توانید به خود سایت بردگیم گیک مراجعه نمایید و راهنمای جامع مربوط به آن را مطالعه کنید.

3. بازی‌‌تان را بدهید تا بروند!

بیایید تصور کنیم که نمی‌خواهید در ازای بازی‌تان پولی دریافت کنید. شاید خرید و فروش به صورت آنلاین برای شما بسیار آزار دهنده است (کسی شما را سرزنش نمی‌کند اگر این‌طور فکر می‌کنید!). شاید فکر می‌کنید ارزش معنوی بازی بسیار بیشتر از ارزش مالی آن است و یا حتی شاید به پول آن نیازی ندارید. هر کدام از این‌ها که باشد، راه‌های بسیار بهتری برای تعیین سرنوشت ‌آن‌ها به جای خاک خوردن در قفسه شما برای همیشه و تا ابد است.

اگر بازی‌ای دارید که می‌دانید هیچ‌وقت بازی نخواهد شد و قصد بازگشت مالی آن را ندارید، چه راهی بهتر از دادن آن به فردی دیگر؟ قفسه‌تان خالی خواهد شد، جای بیشتری برای بازی‌هایتان به وجود خواهد آمد و بهتر از همه می‌دانید که بازی بیچاره و مطرود بازی خواهد شد! پس خوب فکر کنید که چه کسی به بازی شما علاقه خواهد داشت؟ ممکن است دوست گیمری داشته باشید که زمان بیشتری از شما برای بازی کردن آن عنوان داشته باشد. ممکن است حتی کسی باشد که آن قدر به بازی علاقه ندارد ولی با دریافت بازی شما راهش به این دنیا بسیار هم‌وار شود! ممکن است دوست یا اثوامی داشته باشید که تولدش باشد و با هدیه دادن بازی‌تان به او خود را از شر فکر کردن به انتخاب کادو رها کنید و اتفاقا این کار به گونه‌ای بازگشت مالی نیز به همراه خواهد داشت.

حقیقتش این است که بازی کردن بازی‌های رومیزی یک تفریح گران قیمت به شمار می‌رود. اگر بازی‌تان یک عنوان دم دستی و کوچک نباشد، اگر بخواهید آن را بخرید، چیزی حدود 30 تا 60 دلار ارزش خواهد داشت و باید این مبلغ را برای گرفتن آن بازی بپردازید. اگر بازی‌های شما فقط نقش یک وزنه کاغذ گران قیمت را ایفا می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم که بیشتر به این فکر کنید که چه کسی از بازی شما سود خواهد برد. حتی می‌تواند این کار، برای آشنایی با افراد جدید نیز مناسب باشد. بهشان بازی را هدیه دهید، اصلا بنشینید و بازی را به آن‌ها آموزش دهید و با آن‌ها بازیش کنید و در آخر آن جلسه، آن‌ها یک هدیه فراموش‌ نشدنی را دریافت خواهند کرد. به این فکر کنید پایه دوستی‌ای که با یک هدیه ارزشمند مثل بازی نهادینه شود، چقدر می‌تواند این آشنایی را در آینده محکم‌تر به پیش ببرد.

4. آن‌ها را اهدا کنید

می‌دانستید اورگان‌های مختلفی هستند که می‌توانند بسیار از بازی‌های استفاده شده شما بهره ببرند؟ مدارس، مهد کودک‌ها، پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های مختلفی هستند که می‌توانند از بازی‌هایی که به آن‌ها اهدا می‌کنید در راستای سرگرم کردن کودکان، سالمندان، بیماران، دانش آموزان و افراد تحت مراقبتشان به خوبی استفاده کنند.

ممکن است پیش خودتان فکر کنید: «کودکان داخل مهد کودک چه نیازی به Twilight Imperium من خواهند داشت؟». خب حقیقت این است که مشخصا بازی‌هایی که به این مراکز اهدا می‌کنید باید از یک سری فیلترهای مشخص و معلوم رد شوند که مشخصا خودتان بهتر از من می‌دانید.

5. آن‌ها را قاب کنید

می‌دانم که عجیب به نظر می‌رسد ولی کمی تحمل کنید تا بیشتر توضیح بدهم. تا حالا به قاب کردن بازی‌هایتان فکر کرده‌اید؟ قبول دارم این کاری است که خودم هم هیچ‌وقت انجام نخواهم داد ولی پست‌های آنلاین زیادی را دیده‌ام که باعث شد این بند را هم به مقاله اضافه کنم. البته به شخصه کاملا راضی هستم تا صفحه بازی لگسی را بعد از پایان رسیدن داستان، قاب کنم ور به عنوان دکور از آن استفاده کنم. ولی همین فرمول می‌تواند برای یک بازی قدیمی که می‌دانید دیگر توسط شما بازی نخواهد شد هم استفاده شود. به این فکر کنید که به یک بازی‌ای که ساعت‌ها با آن خاطره دارید را با قاب کردن می‌توانید زندگی ابدی ببخشید و هم‌واره از دیدن آن در اتاق‌تان یا اتاق بازی‌تان لذت ببرید؛ هر چه نباشد آن بازی بخشی از هویت شما به شمار می‌رود.

6. چیزی با آن‌ها بسازید

در راستای موضوع قبل، می‌توانید از قطعات دیگر بازی هم استفاده کنید و یک اثر هنری یا دکوری با آن‌ها خلق کنید! می‌توانید توسط آن‌ها تزیینات کوچک برای وسایل دیگر، یا حتی طاقچه‌های متنوع و خاصی را طراحی کنید. می‌توانید با پیدا کردن ویدیوهایی در یوتیوب، یاد بگیرید چگونه با تاس جاکلیدی‌های جذاب بسازید. با وجود اشکال مختلف و سایز‌های کوچک و بزرگ متنوع تاس‌های امروزی، این کار ساده‌تر از هر زمانی است. این قسمت و بخش کاملا به خلاقیت شما برمی‌گردد و محدودیتش به اندازه میزان تخیل و خلاقیت شما است. پس می‌توانید به این گزینه هم در رابطه با بازی‌های قدیمی‌تان فکر کنید. 

جمع بندی

 زمانی که بازی‌ای در اختیار دارید که تنها جای اضافه به خودش اختصاص داده و به هر دلیلی دیگر بازی نمی‌شود، گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. می‌توانید از آن بازگشت مالی داشته باشید، دیگران را به وسیله آن خوشحال کنید، با آن یک وسیله تزیینی زیبا بسازید و رنگ و لعابی جدید به خانه یا اتاق بازی‌تان ببخشید و حتی دوستی‌های جدیدی را با آن پایه‌ریزی کنید. فارغ از این‌ که انتخاب شما چیست، تمامی این گزینه‌ها بهتر از پوسیدن بازی‌تان در قفسه و کنار بازی‌های دیگر شما است. مطمئن باشید که هر بازی‌ای که توسط شما بازی نمی‌شود، جای دیگری به کار می‌آید و هر بازی‌ای که بازی نمی‌شود، محکوم به رفتن است. اگر شما هم ایده‌ای در مورد بازی‌های استفاده شده، دست دوم، قدیمی و یا مطرود دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

برچسب ها:

دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....