برگزاری فستیوال بین‌المللی des jeux در فیسبوک

2 فروردین 1400 | 14:10

Festival International Des Jeux برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ در فیسبوک برگزار شد و نام برنده‌های بخش‌های مختلف در یک پست اعلام گردید.

در حالی که جشنواره بین المللی «des Jeux» به طور معمول در کن برگزار می‌شد،  امسال در ۲۵ فوریه ۲۰۲۱، هیئت داوران «As d'Or» که تعیین کننده جایزه بهترین بازی سال فرانسه هستند، برندگان امسال این جشنواره را به وسیله به اشتراک گذاشتن یک پست در فیس بوک اعلام کردند.

برنده جایزه As d'Or سال ۲۰۲۱ عنوان «MicroMacro: Crime City» بود که توسط «Johannes Sich» و «Edition Spielwiese» طراحی شده است. نوع استنتاج «?Where’s Waldo» در این طراحی مرز آنچه را که من یک بازی می‌دانم را دور می‌زند.

بازی «Dragomino» که توسط برونو کاتالا (Bruno Cathala)، ماری فورت (Marie Fort) و ویلفرید فورت (Wilfried Fort) طراحی شده و به دست کمپانی «Blue Orange Games» منتشر شده برنده جایزه As d'Or سال ۲۰۲۱ برای بازی‌های کودکان شد. (خانواده فورت همچنین در سال ۲۰۱۹ جایزه کودکان را برای عنوان «Where’s Mr. Wolf» که توسط کمپانی Blue Orange Games منتشر شده بود، از آن خود کرده بودند. البته نیازی به گفتن نیست که آنان همچنین در سال ۲۰۱۹ جایزه «Kinderspiel des Jahres» را برای عنوان «Valley of the Vikings» که به کمپانی «HABA» تعلق دارد، به دست آوردند. کمپانی Cathala به همراه کمپانی Blue Orange Games در سال ۲۰۱۷، برای بازی «Kingdomino» برنده «Spiel des Jahres» و بسیاری از جوایز دیگر شدند).

بازی «The Crew» که توسط توماس سینگ (Thomas Sing) طراحی و بوسیله کمپانی KOSMOS (و نیز IELLO در فرانسه) منتشر شده، جایزه «As d'Or Grand Prix» را که برای گیمرهای حرفه‌ای در نظر گرفته شده، برنده شد؛ کمپانی KOSMOS همچنین یک جایزه را برای بازی دیگری به ثبت رساند که من نیز بارها و بارها آن بازی را مورد ستایش قرار داده‌ام.

اما The Crew در جشنواره Japan Boardgame Prize در سال ۲۰۲۰ وضعیت خوبی نداشت و در آن تنها موفق به کسب مقام سوم شد چراکه در این جشنواره عنوان «It’s a Wonderful World» که توسط «Frédéric Guérard» طراحی شد، به وسیله کمپانی «La Boîte de Jeu» (و البته کمپانی «Engames» در ژاپن) منتشر شده بود در رتبه اول و بازی «Just One» در رتبه دوم قرار گرفت. این سه عنوان به انضمام دو بازی «Rumble Nation» و «Gloomhaven» پنج عنوان برتر این جشنواره در سال ۲۰۲۰ بودند.

توجه داشته باشید که این برندگان همگی در گروهی قرار داشتند که در آن عموم مردم به ۵ بازی برتر از نظر خود رای می دادند و بر اساس رای آنان، این بازی‌ها رتبه ۱ الی ۵ را از آن خود می‌کردند. در سال ۲۰۲۰ جایزه هیئت داوران به هیچکس اهدا نشد زیرا هیئت داوران احساس می‌کردند که این جایزه نمی‌تواند آنطور که باید و شایسته باشد در جهت قدردانی از زحمات طراحان و کمپانی‌های منتشرکننده بازی‌ها به آنان داده شود.

در فوریه ۲۰۲۱، حنیف عبدالرقیب، شاعر و مقاله نویس مجله نیویورک تایمز، در مورد تجربه خود از بازی «Spades» همراه با دوستانش نوشت. گزیده‌ای از این تجربه در ادامه این خبر آورده شده:

«بیشتر از همه چیز من شیفته شخصیتی هستم که پس از به دست گرفتن کارت‌ها در ما نمایان می‌شود. این که عشق ما نسبت به یکدیگر چقدر می‌تواند بدون هیچگونه جبهه‌گیری بی‌حد و اندازه باشد. وقتی اولین صحبت‌های بیهوده و بی‌معنی دل‌ها را می‌لرزاند، همگی اجازه می‌دهند این حرف‌ها بیشتر  و بیشتر  و بیشتر ادامه یابند تا اینکه این صحبت‌های بی‌معنی به نوعی حرف‌های عاشقانه بدل شوند. هرکسی که شایسته سرنگونی باشد، سزاوار شنیدن تمام راه‌های سرنگونی هم هست. من دشمنانم را با سکوت و دوستانم را با یک سمفونی متشکل از توهین‌ها یا شوخی‌هایی می‌بینم که به اندازه کافی عمیق است و مردم می‌توانند آن‌ها را لحظه‌ای ببینند اما نه آنقدر عمیق که بتوانند جای زخمی بر جای بگذارند.»

طراح نام‌آشنا «Phil Walker-Harding» در مصاحبه‌ای با فروشگاه اینترنتی استرالیایی «Board Game Supply» به راهنمایی‌های جدیدی اشاره کرد و گفت: «در حدود سال گذشته سعی کردم در برخی از سبک‌های جدید بازی‌های دورهمی و بازی‌های کودکان هم تلاش و فعالیت کنم. هیچ یک از آن‌ها تا کنون منتشر نشده‌اند اما امیدوارم که به طرز درستی این اتفاق بیفتد».

در ۱۶ مارس ۲۰۲۱، طراح مشهور، الیزابت هارگراوی (Elizabeth Hargrave)، در یک کانال YouTube به نام «UpUpDownDown» حاضر شد تا با میزبانی آستین کرید (خاویر وودز که کشتی گیر a.k.a. WWE است) و سه عضو دیگر WWE در نقش «Wingspan» بازی کند. ظاهرا UUDD بازی را قبلاً استریم کرده بود و هارگراوی در چت بازی به آن‌ها ملحق شده بود، بنابراین او را هم به بازی در برابرشان دعوت کردند.

با توجه به اینکهUUDD  حدود ۵/۲ میلیون دنبال‌کننده دارد، این فرصت خوبی برای معرفی بازی به بسیاری از بازیکنان بالقوه است.

دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....