پنج بازی برتر و طراحانشان
امروزه طراحان در هر حوزهای از اهمیت بسیار ویژهای برخوردارند و هر جا ردپای چند طراح دیده شود، بوی رقابت به مشام میرسد. غولهای خودروسازی هر از گاهی قدرت طراحی و مهندسی خود را به رخ یکدیگر میکشند. معمارها همواره در تلاش برای خلق سازههایی جدید و فرمهایی شاهکار هستند. و این بازار رقابت بین طراحان بازی حتی بیشتر از هر حوزهی دیگری داغ است. ما در این مقاله به سراغ طراحان پنج بوردگیم برتر دنیا رفتهایم تا بیشتر با آنها آشنا شویم.
مفاهیم و واژههایی چون «هنر»، تعریف دقیق و ثابتی ندارند. در طول تاریخ همواره تلاش شده برایشان تعریفی ارائه شود، اما هیچگاه هیچکدام کامل و کافی نبودهاند. واژهی طراحی، یا به طور دقیقتر Design (که حقیقتا معادل مناسبی در زبان فارسی برایش وجود ندارد) نیز از این دسته است. تصور خیلیها از کار طراح، کشیدن چیزی با مداد یا ابزار مشابه بر روی کاغذ است. اما واقعیت این است که یک طراح ممکن است هیچگاه چیز مشخصی روی کاغذ نکشد و برای پیادهسازی و ثبت ایدههایش صرفا به چند خط خطی که خود معنایشان را میداند بسنده کند. اما اگر بخواهیم از میان معانی و تعاریف مختلف ارائه شده برای کار یک دیزاینر، یکی از بهترینها را بیان کنیم، «تفکر سیستماتیک» گزینهای مناسب است. به طور کلی هنر و حرفهی یک دیزاینر، در ابتدا درست و اصولی فکر کردن است و در قدم دوم تبدیل نتایج حاصل از افکارش به یک محصول کاربردی و ملموس. حال این محصول میخواهد یک شیء باشد یا یک نرمافزار یا حتی یک روند برای انجام کاری مشخص.
طراحان بازی نیز از این قائده مستثنی نیستند و تفاوتشان با دیگران این است که نقشهی راه را برای رسیدن از مبدا که یک ایده باشد تا مقصد که محصول نهاییست، به خوبی میشناسند و رقابتشان در شناخت هر چه بهتر این مسیر است. تقریبا همهی انسانها ایدههایی فوقالعاده در سر دارند، اما تعداد اندکی میتوانند آنها را از مرحلهی ایده فراتر برده یا حتی به نتیجهای درست و قابل قبول برسانند.
جایزهی نفر اول
در بسیاری از محافل نقد و بررسی بوردگیمها، بازی Gloomhaven محصول سال 2017، به عنوان برترین بازی حال حاضر دنیای بوردگیم معرفی میشود. یک بازی استراتژیک فوقالعاده که در سبکهای ماجراجویی، اکتشاف، فانتزی، مبارزهای و مینیاتور طبقهبندی میگردد و از بیش از پانزده مکانیزم مختلف تشکیل شدهاست. این بازی از زمان ارائه تا کنون حدود سی عنوان جایزه را به خود اختصاص داده و همچنان مورد تقدیر است. اما این بازی بزرگ از ذهن چه کسی بیرون آمدهاست؟
آیزاک چیلدرس Isaac Childres، نامیست که به عنوان طراح این بازی بیان میشود. نامی که البته طراحی بازیهای بسیار زیاد دیگری را نیز عهدهدار بودهاست. به او لقب «ارتش یک نفرهی طراحی و توسعهی بازی» را دادهاند. وی در سال 2000 از دبیرستان بیکرزفیلد کالفرنیا فارغالتحصیل شده و سپس در دانشگاه اوکلاهاما، فیزیک و روزنامهنگاری را دنبال کردهاست. در نهایت نیز مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشتهی فیزیک از دانشگاه پوردو کسب نمودهاست.
با اینکه او بیشتر شهرت خویش را مدیون بازی Gloomhaven است اما تاکنون بیش از بیست بازی طراحی نموده که آخرین آنها، بازی Frosthaven است. سناریوهای تک نفرهی این بازی امتیازاتی بالایی را به خود اختصاص دادهاست.
بحث داغ این روزها
در سال 2015، فصل اول یک بازی فوقالعاده در استایل کو-آپ (همه بازیکنان علیه بازی) ارائه شد تا در سال 2019 و با شروع همهگیری ویروس کرونا، بوردگیم بازها از خود این سوال را بپرسند که آیا طراحان این بازی از آینده خبر داشتند؟ ما نیز که پاسخ این سوال را نمیدانیم. اما مطمئنیم که تجربهی این بازی، یعنی پاندمیک لگاسی، مخصوصا در این روزها که هنوز دنیا در یک پاندمی به سر میبرد، بسیار جذاب و لذتبخش است.
این بازی نیز یک بازی استراتژیک است که در سبکهای درمانی و محیطی طبقهبندی میشود. حدود هشت مکانیزم دارد و طی دو سال 2015 و 2016، حدود سی جایزه را به خود اختصاص دادهاست.
راب داویاو Rob Daviau و مت لکاک Matt Leacock، یعنی همانهایی که متهم به پیشبینی آینده شدهاند، طراحان این بازی هستند.
راب داویاو در سال 1970 در ماساچوست غربی به دنیا آمد. او که یک پیشکسوت در طراحی بازی محسوب میگردد، روی طراحی بیش از هشتاد بازی کار کردهاست. به مدت 14 سال در شرکت هزبراگیمز Hasbro Games فعالیت نمود و هشت سال نیز به عنوان سردبیر Trivia Pusrsuit کار کرد. از سال 2016 به عنوان مدیر مرمت بازیهای ریستوریشن Restoration مشغول به کار شد تا در بازسازی بسیاری از بوردگیمها که هدف این شرکت است، مشارکت نماید. راب همچنین طراحی بازی را در کالج همپشایر و نیویورک تدریس میکند و مقالهها و سخنرانیهای زیادی را در این زمینه ارائه نمودهاست. همسر وی نیز در حوزههای مختلف صنعت بوردگیم فعالیت دارد. آن دو در شرکت هزبرا آشنا شدند.
مت لکاک را نه تنها به عنوان طراح بازی، بلکه به عنوان طراح رابط کاربری، آن هم در شرکتهای بزرگی چون Sococo، Netscape، AOL، Yahoo! و Apple میشناسیم. او از سال 2014 به صورت تمام وقت به طراحی بازی روی آورد و نگرش خود در مورد این شغل را اینطور بیان نمود: «من بازیهای طراحی میکنم که خودم دوست دارم بازی کنم و آموزش دهم. بسیار برایم مشکل است که اینکار را برای دستمزد انجام دهم». بیشتر بازیهایی که مت لکاک طراحی کرده در سبکهای دورهمی ویا کو-آپ است. با کمک مالی به پزشکان بدون مرز، مخصوصا در همهگیری ابولا که در آفریقا و در سال 2014 رخ داد نیز بسیار شهرت یافت.
رقابت در بیرمنگام
یک بازی که در سال 2018 منتشر شده، به راحتی میتواند ما را مسافر زمان کرده و به سالهایی مانند 1770 تا 1870 یعنی دوران انقلاب صنعتی ببرد و به شدت درگیر رقابت بین صنایع مختلف آن زمان کند. Brass:Birmingham همان بازیست. یک بازی در سبکهای اقتصادی، صنعتی، قطارها و انتقال با حدود ده مکانیزم. تجربهی این بازی میتواند برای حدود یک تا دو ساعت به خوبی اتمسفر آن زمان را تداعی نماید و ما را در دنیای خود، کاملا غرق نماید. این بازی حاصل همکاری سه طراح است که در کسب حدود بیست جایزه از زمان انتشار تاکنون، موفق بودهاست.
گاوان براون Gavan Brown نه تنها یک طراح بازیست که یک دونده خوب نیز هست. در کالگری کانادا زندگی میکند و عضو گیم آرتیسنس کاناداست. همچنین بوتیک طراحی بازی و آزمایشگاه بازی راکسلی را نیز اداره میکند. با اینکه با طراحی حدود 9 بازی از سال 2011، کمکار محسوب میشود اما از نظر کیفی بازیهای خوبی را ارائه نمودهاست.
مت تالمن Matt Tolman، همچون گاوان براون عضو گیم آرتیسنس کاناداست. او در تمام زندگی خود، یک گیمر مشتاق بوده و طراحی بازی را از سال 2007 آغاز نمودهاست. او نیز زندگی و طراحی بازی را در شهر کالگری پیش گرفته و معمولا شبها مشغول فعالیت در گیمنایتهای سنتری باکس است. او در سایت BGG بسیار فعال است و مدام زندگی گیمری خود را با دیگران به اشتراک میگذارد.
مارتین والاس Martin Wallace، یک طراح از منچستر انگلستان است که اکنون در نیوزلند استرالیا زندگی میکند و بازیهای وارفراگ و تریفراگ را بنیانگذاری کردهاست. وی تا کنون حدود 128 بازی را طراحی کردهاست.
همکاری فامیلی
پیش از آنکه ایلان ماسک بتواند پای انسان را روی سیارهی مریخ باز کند، یک بازی با نام Terraforming Mars در سال 2016 نه تنها این کار را کرد، بلکه بازیکنانش را به تجربه ادارهی یک شرکت روی این سیارهی سرخ دعوت نمود و انصافا که انقلابی در دنیای بوردگیم به پا کرد. تلفیقی از سبکهای اقتصادی، محیطی، صنعتی، علمی – تخیلی، اکتشاف فضا و ساخت حریم بوده و از حدود 11 مکانیزم تشکیل شدهاست. از زمان عرضه تاکنون، این بازی حدود 40 جایزه را به خود اختصاص دادهاست که در میان بازیهای برتر، بسیار قابل تحسین است.
اما این بازی هیجانانگیز را حتما یک فرد هیجانانگیز طراحی کردهاست. یک طراح سوئدی به نام جیکوب فرایزلیوس Jacob Fryxelius، که صاحب شرکت فرایزگیمز نیز هست. البته که مشخص است خیلی علاقه به انتشار اطلاعاتی در مورد خود ندارد اما باید اعتراف کرد که موفقیت این بازی، فقط به این شخص بستگی ندارد. ممکن است از نظر ما، استخدام فامیل و اقوام کار درستی نباشد، اما این کار در شرکت فرایزگیمز جواب دادهاست. کل خانوادهی فرایزلیوس در طراحی بازی Terraforming Mars نقش داشتند و انصافا که این یکی از بی نظیرترین کارهای گروهی-فامیلی در تاریخ است.
نامی آشنا
سری توایلایت Twilight را خیلیها به خاطر دارند. حالا یا عاشقش بودند ویا از آن متنفر. به هر حال نمیتوان از شهرت این نام چشمپوشی نمود. اما فقط در دنیای تصویر و فیلم نیست که این نام مشهور است. بلکه در دنیای بوردگیم نیز یک بازی با نام توایلایت امپریوم Twilight Imperium، شهرت بسیاری زیادی را کسب کردهاست. تا جایی که ادیت چهارم این بازی در سال 2017 بسیار تحسین شد. البته که تنها افتخارات کسب شدهی این بازی، فقط دو جایزه است. اما در چنین مواقعیست که میتوان گفت، تعداد جوایز همیشه هم مهم نیست. اقتصادی، اکتشاف، سیاسی، علمی-تخیلی، جنگی و... سبکهایی هستند که این بازی را تحت پوشش خود قرار میدهند و حدود دوازده مکانیزم در این بازی جریان دارد.
اما توایلایت امپریوم حاصل همکاری سه طراح به نامهای دن بلترامی، کوری کونیچکا و کریستین تی. پترسن است.
دن برای شرکت FFG کار میکند و روی بازیهای بسیاری تاثیرگذار بودهاست. اما به عنوان طراح تنها 14 بازی شناخته میشود. کوری، طراحی بیش از 91 بازی را در کارنامهی خود دارد. کریستین نیز بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فانتزی فلایت گیمز و همچنین یکی از طراحان اصلی کمپانی خویش است. او در واشنگتن به دنیا آمد، در دانمارک بزرگ شد و در سال 1991 به مینه سوتا بازگشت.
شاید این سه نام به اندازهی نامهای قبلی بزرگ نباشند. اما بازی توایلایت امپریوم توانست آنها را سر زبانها بیندازد. تا جایی که شرکت کریستین را از یک واردکنندهی کوچک کمیکهای اروپایی به یک ناشر بزرگ بازی تبدیل کرد.
امروزه طراحان در هر حوزهای از اهمیت بسیار ویژهای برخوردارند و هر جا ردپای چند طراح دیده شود، بوی رقابت به مشام میرسد. غولهای خودروسازی هر از گاهی قدرت طراحی و مهندسی خود را به رخ یکدیگر میکشند. معمارها همواره در تلاش برای خلق سازههایی جدید و فرمهایی شاهکار هستند. و این بازار رقابت بین طراحان بازی حتی بیشتر از هر حوزهی دیگری داغ است. ما در این مقاله به سراغ طراحان پنج بوردگیم برتر دنیا رفتهایم تا بیشتر با آنها آشنا شویم.
مفاهیم و واژههایی چون «هنر»، تعریف دقیق و ثابتی ندارند. در طول تاریخ همواره تلاش شده برایشان تعریفی ارائه شود، اما هیچگاه هیچکدام کامل و کافی نبودهاند. واژهی طراحی، یا به طور دقیقتر Design (که حقیقتا معادل مناسبی در زبان فارسی برایش وجود ندارد) نیز از این دسته است. تصور خیلیها از کار طراح، کشیدن چیزی با مداد یا ابزار مشابه بر روی کاغذ است. اما واقعیت این است که یک طراح ممکن است هیچگاه چیز مشخصی روی کاغذ نکشد و برای پیادهسازی و ثبت ایدههایش صرفا به چند خط خطی که خود معنایشان را میداند بسنده کند. اما اگر بخواهیم از میان معانی و تعاریف مختلف ارائه شده برای کار یک دیزاینر، یکی از بهترینها را بیان کنیم، «تفکر سیستماتیک» گزینهای مناسب است. به طور کلی هنر و حرفهی یک دیزاینر، در ابتدا درست و اصولی فکر کردن است و در قدم دوم تبدیل نتایج حاصل از افکارش به یک محصول کاربردی و ملموس. حال این محصول میخواهد یک شیء باشد یا یک نرمافزار یا حتی یک روند برای انجام کاری مشخص.
طراحان بازی نیز از این قائده مستثنی نیستند و تفاوتشان با دیگران این است که نقشهی راه را برای رسیدن از مبدا که یک ایده باشد تا مقصد که محصول نهاییست، به خوبی میشناسند و رقابتشان در شناخت هر چه بهتر این مسیر است. تقریبا همهی انسانها ایدههایی فوقالعاده در سر دارند، اما تعداد اندکی میتوانند آنها را از مرحلهی ایده فراتر برده یا حتی به نتیجهای درست و قابل قبول برسانند.
جایزهی نفر اول
در بسیاری از محافل نقد و بررسی بوردگیمها، بازی Gloomhaven محصول سال 2017، به عنوان برترین بازی حال حاضر دنیای بوردگیم معرفی میشود. یک بازی استراتژیک فوقالعاده که در سبکهای ماجراجویی، اکتشاف، فانتزی، مبارزهای و مینیاتور طبقهبندی میگردد و از بیش از پانزده مکانیزم مختلف تشکیل شدهاست. این بازی از زمان ارائه تا کنون حدود سی عنوان جایزه را به خود اختصاص داده و همچنان مورد تقدیر است. اما این بازی بزرگ از ذهن چه کسی بیرون آمدهاست؟
آیزاک چیلدرس Isaac Childres، نامیست که به عنوان طراح این بازی بیان میشود. نامی که البته طراحی بازیهای بسیار زیاد دیگری را نیز عهدهدار بودهاست. به او لقب «ارتش یک نفرهی طراحی و توسعهی بازی» را دادهاند. وی در سال 2000 از دبیرستان بیکرزفیلد کالفرنیا فارغالتحصیل شده و سپس در دانشگاه اوکلاهاما، فیزیک و روزنامهنگاری را دنبال کردهاست. در نهایت نیز مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشتهی فیزیک از دانشگاه پوردو کسب نمودهاست.
با اینکه او بیشتر شهرت خویش را مدیون بازی Gloomhaven است اما تاکنون بیش از بیست بازی طراحی نموده که آخرین آنها، بازی Frosthaven است. سناریوهای تک نفرهی این بازی امتیازاتی بالایی را به خود اختصاص دادهاست.
بحث داغ این روزها
در سال 2015، فصل اول یک بازی فوقالعاده در استایل کو-آپ (همه بازیکنان علیه بازی) ارائه شد تا در سال 2019 و با شروع همهگیری ویروس کرونا، بوردگیم بازها از خود این سوال را بپرسند که آیا طراحان این بازی از آینده خبر داشتند؟ ما نیز که پاسخ این سوال را نمیدانیم. اما مطمئنیم که تجربهی این بازی، یعنی پاندمیک لگاسی، مخصوصا در این روزها که هنوز دنیا در یک پاندمی به سر میبرد، بسیار جذاب و لذتبخش است.
این بازی نیز یک بازی استراتژیک است که در سبکهای درمانی و محیطی طبقهبندی میشود. حدود هشت مکانیزم دارد و طی دو سال 2015 و 2016، حدود سی جایزه را به خود اختصاص دادهاست.
راب داویاو Rob Daviau و مت لکاک Matt Leacock، یعنی همانهایی که متهم به پیشبینی آینده شدهاند، طراحان این بازی هستند.
راب داویاو در سال 1970 در ماساچوست غربی به دنیا آمد. او که یک پیشکسوت در طراحی بازی محسوب میگردد، روی طراحی بیش از هشتاد بازی کار کردهاست. به مدت 14 سال در شرکت هزبراگیمز Hasbro Games فعالیت نمود و هشت سال نیز به عنوان سردبیر Trivia Pusrsuit کار کرد. از سال 2016 به عنوان مدیر مرمت بازیهای ریستوریشن Restoration مشغول به کار شد تا در بازسازی بسیاری از بوردگیمها که هدف این شرکت است، مشارکت نماید. راب همچنین طراحی بازی را در کالج همپشایر و نیویورک تدریس میکند و مقالهها و سخنرانیهای زیادی را در این زمینه ارائه نمودهاست. همسر وی نیز در حوزههای مختلف صنعت بوردگیم فعالیت دارد. آن دو در شرکت هزبرا آشنا شدند.
مت لکاک را نه تنها به عنوان طراح بازی، بلکه به عنوان طراح رابط کاربری، آن هم در شرکتهای بزرگی چون Sococo، Netscape، AOL، Yahoo! و Apple میشناسیم. او از سال 2014 به صورت تمام وقت به طراحی بازی روی آورد و نگرش خود در مورد این شغل را اینطور بیان نمود: «من بازیهای طراحی میکنم که خودم دوست دارم بازی کنم و آموزش دهم. بسیار برایم مشکل است که اینکار را برای دستمزد انجام دهم». بیشتر بازیهایی که مت لکاک طراحی کرده در سبکهای دورهمی ویا کو-آپ است. با کمک مالی به پزشکان بدون مرز، مخصوصا در همهگیری ابولا که در آفریقا و در سال 2014 رخ داد نیز بسیار شهرت یافت.
رقابت در بیرمنگام
یک بازی که در سال 2018 منتشر شده، به راحتی میتواند ما را مسافر زمان کرده و به سالهایی مانند 1770 تا 1870 یعنی دوران انقلاب صنعتی ببرد و به شدت درگیر رقابت بین صنایع مختلف آن زمان کند. Brass:Birmingham همان بازیست. یک بازی در سبکهای اقتصادی، صنعتی، قطارها و انتقال با حدود ده مکانیزم. تجربهی این بازی میتواند برای حدود یک تا دو ساعت به خوبی اتمسفر آن زمان را تداعی نماید و ما را در دنیای خود، کاملا غرق نماید. این بازی حاصل همکاری سه طراح است که در کسب حدود بیست جایزه از زمان انتشار تاکنون، موفق بودهاست.
گاوان براون Gavan Brown نه تنها یک طراح بازیست که یک دونده خوب نیز هست. در کالگری کانادا زندگی میکند و عضو گیم آرتیسنس کاناداست. همچنین بوتیک طراحی بازی و آزمایشگاه بازی راکسلی را نیز اداره میکند. با اینکه با طراحی حدود 9 بازی از سال 2011، کمکار محسوب میشود اما از نظر کیفی بازیهای خوبی را ارائه نمودهاست.
مت تالمن Matt Tolman، همچون گاوان براون عضو گیم آرتیسنس کاناداست. او در تمام زندگی خود، یک گیمر مشتاق بوده و طراحی بازی را از سال 2007 آغاز نمودهاست. او نیز زندگی و طراحی بازی را در شهر کالگری پیش گرفته و معمولا شبها مشغول فعالیت در گیمنایتهای سنتری باکس است. او در سایت BGG بسیار فعال است و مدام زندگی گیمری خود را با دیگران به اشتراک میگذارد.
مارتین والاس Martin Wallace، یک طراح از منچستر انگلستان است که اکنون در نیوزلند استرالیا زندگی میکند و بازیهای وارفراگ و تریفراگ را بنیانگذاری کردهاست. وی تا کنون حدود 128 بازی را طراحی کردهاست.
همکاری فامیلی
پیش از آنکه ایلان ماسک بتواند پای انسان را روی سیارهی مریخ باز کند، یک بازی با نام Terraforming Mars در سال 2016 نه تنها این کار را کرد، بلکه بازیکنانش را به تجربه ادارهی یک شرکت روی این سیارهی سرخ دعوت نمود و انصافا که انقلابی در دنیای بوردگیم به پا کرد. تلفیقی از سبکهای اقتصادی، محیطی، صنعتی، علمی – تخیلی، اکتشاف فضا و ساخت حریم بوده و از حدود 11 مکانیزم تشکیل شدهاست. از زمان عرضه تاکنون، این بازی حدود 40 جایزه را به خود اختصاص دادهاست که در میان بازیهای برتر، بسیار قابل تحسین است.
اما این بازی هیجانانگیز را حتما یک فرد هیجانانگیز طراحی کردهاست. یک طراح سوئدی به نام جیکوب فرایزلیوس Jacob Fryxelius، که صاحب شرکت فرایزگیمز نیز هست. البته که مشخص است خیلی علاقه به انتشار اطلاعاتی در مورد خود ندارد اما باید اعتراف کرد که موفقیت این بازی، فقط به این شخص بستگی ندارد. ممکن است از نظر ما، استخدام فامیل و اقوام کار درستی نباشد، اما این کار در شرکت فرایزگیمز جواب دادهاست. کل خانوادهی فرایزلیوس در طراحی بازی Terraforming Mars نقش داشتند و انصافا که این یکی از بی نظیرترین کارهای گروهی-فامیلی در تاریخ است.
نامی آشنا
سری توایلایت Twilight را خیلیها به خاطر دارند. حالا یا عاشقش بودند ویا از آن متنفر. به هر حال نمیتوان از شهرت این نام چشمپوشی نمود. اما فقط در دنیای تصویر و فیلم نیست که این نام مشهور است. بلکه در دنیای بوردگیم نیز یک بازی با نام توایلایت امپریوم Twilight Imperium، شهرت بسیاری زیادی را کسب کردهاست. تا جایی که ادیت چهارم این بازی در سال 2017 بسیار تحسین شد. البته که تنها افتخارات کسب شدهی این بازی، فقط دو جایزه است. اما در چنین مواقعیست که میتوان گفت، تعداد جوایز همیشه هم مهم نیست. اقتصادی، اکتشاف، سیاسی، علمی-تخیلی، جنگی و... سبکهایی هستند که این بازی را تحت پوشش خود قرار میدهند و حدود دوازده مکانیزم در این بازی جریان دارد.
اما توایلایت امپریوم حاصل همکاری سه طراح به نامهای دن بلترامی، کوری کونیچکا و کریستین تی. پترسن است.
دن برای شرکت FFG کار میکند و روی بازیهای بسیاری تاثیرگذار بودهاست. اما به عنوان طراح تنها 14 بازی شناخته میشود. کوری، طراحی بیش از 91 بازی را در کارنامهی خود دارد. کریستین نیز بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فانتزی فلایت گیمز و همچنین یکی از طراحان اصلی کمپانی خویش است. او در واشنگتن به دنیا آمد، در دانمارک بزرگ شد و در سال 1991 به مینه سوتا بازگشت.
شاید این سه نام به اندازهی نامهای قبلی بزرگ نباشند. اما بازی توایلایت امپریوم توانست آنها را سر زبانها بیندازد. تا جایی که شرکت کریستین را از یک واردکنندهی کوچک کمیکهای اروپایی به یک ناشر بزرگ بازی تبدیل کرد.
دیدگاه شما