همه چیز دربارهی آرتیست شدن
مانند خیلی دیگر از کارها، در طراحی و ساخت یک بوردگیم نیز افراد مختلفی حضور دارند و یک گوشهی کار را میگیرند. از طراح یا طراحان بازی گرفته تا تولیدکننده و پخش کنندهی آن همگی در تلاشند تا در نهایت محصولی بینقص را به بازار ارائه دهند. یکی از مهمترین گروههای مهم در این میان آرتیستهای بازیها هستند. اگر میخواهید با کار آنها آشنا شوید ویا علاقه دارید به این حوزه وارد شوید، این مقاله را دنبال کنید.
جذابیتهای یک بازی تنها به مکانیزمها و سبک و سناریوی آن محدود نمیشود. فارغ از تمام اینها، یک بازی ممکن است به خاطر طراحی بصری و نحوهی تولیدش مطرح گردد. هرچند در نهایت هدف، بازی کردن است و وظیفهی یک بازی ایجاد چالشهایی جدید و مهیج برای بازیکنان است و اگر در این مسئله لنگ بزند بعید است به موفقیت چندانی برسد. مگر برای کلکسیونرها که بحثشان جداست.
اما این نکته نیز نباید از قلم بیفتد که یک بازی بدون جذابیتهای بصری، هرچه قدر هم که چالش برانگیز باشد، حوصلهی مخاطب خود را سر خواهد برد. بهترین بازیها را در صورتی تصور کنید که از کارتهای ساده و سفید رنگ مقوایی تشکیل شده باشد که روی هر کارت به نوشتن تنها چند جمله جهت توضیح عملکرد اکتفا شدهاست. گمان میکنیم شما هم موافق هستید که بسیار خام و حتی آزاردهنده به نظر میرسد. گویی فقدان چیزی در این بازی به شدت احساس میشود. اینجاست که نقش آرتیست مهم میگردد.
آرتیست کیست؟
در یک جمله، آرتیست هویت بصری یک بازی را میسازد. اما این یعنی چه؟ وظیفهی آرتیست این است که با توجه به سبک، سناریو، مکانیزمها و روند بازی، آن را تصویرسازی کند. یک بازی ممکن است از یک تیم، شامل طراح، گرافیست، طراح فیگور و... برای طراحی آرت خود بهره ببرد ویا تمام این کارها توسط یک آرتیست انجام شود. به هر حال، کار آرتیست فقط نقاشی کردن نیست. در بسیاری از موارد، آرتیست با طراحی یک سری المان بصری، تعامل بین بازیکن و بازی را راحتتر میکند. فرض کنید در یک بازی، جمعآوری منابعی چون سنگ، پارچه، شیشه و پوست به تعداد مشخص لازم است تا بازیکن به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند. خب این اطلاعات چطور باید به بازیکنان توسط بازی داده شود؟ اولین راه توضیح نوشتاریست. اما احتمالا شما هم با ما هم عقیده هستید که این راه، بسیار کسل کننده و البته وقتگیر است. بنابراین، آرتیست برای هر کدام از این منابع، المانهایی را طراحی میکند و در نتیجه وقتی شما روی کارت یک قابلیت، عکس یک سنگ با عدد 3 را مشاهده کنید، به راحتی متوجه میشوید که باید از منابع سنگ، سه عدد داشته باشید تا آن قابلیت از آن شما شود.
همچنین آرتیستها قرار است شما را به حال و هوای بازی نزدیک کنند. مثلا یک بازی با تم جنگ جهانی دوم، بسیار با یک بازی که سناریوی آن در عصر حجر اتفاق میافتد متفاوت است. درست است که پیش از شروع بازی، سناریوی آن را میخوانیم، اما حقیقت این است که ذهن ما با چند تکه مقوا و یک سری واژه، نمیتواند به سادگی فضای مد نظر را تجسم کند. اینجاست که آرتیست با طراحی خود ما را به دنیایی میبرد که بازی در آن اتفاق میافتد و با تصاویر مختلف از اتمسفر آن فضا، به ذهن ما برای تجسم هر چه بهتر کمک میکند.
آرت یک بازی تا جایی تعیینکننده است که بسیار دیده شده در یک بازی که بازیکنان باید کاراکتری را برای خود انتخاب کنند، فقط و فقط به خاطر طراحی جذاب یک کاراکتر خاص آن را انتخاب کردهاند و قابلیتهای آن کاراکتر را در اولویت دوم قرار دادهاند.
راه آرتیست شدن
تمرین، تمرین و تمرین. اگر به این کار علاقه دارید اما هیچ چیز از طراحی نمیدانید و حتی نمیتوانید یک خط صاف بکشید اصلا غصه نخورید. با تمرین زیاد و مداوم میتوانید به آن چیزی که میخواهید برسید. از کاغذ و مداد و تمرینهای ابتدایی طراحی مثل کشیدن چند هزار دایره و خط و بیضی و... در هفته شروع کنید و دلسرد نشوید. استعداد در این کار شاید در سرعت پیشرفتتان تاثیر داشته باشد، اما مطمئن باشید در طراح شدن یا نشدنتان تاثیری ندارد. اگر تمرینهای خود را با حوصله و انگیزه انجام دهید، رفته رفته عضلات دستتان قوی میشود و ارتباط بین ذهن و انگشتانتان تقویت میگردد و خواهید دید که شما هم میتوانید.
وقتی به درجهی خوبی از کشیدن اشکال پایه رسیدید کم کم به کشیدن احجام و درک پرسپکتیو بپردازید. در این مرحله اگر استاد یا یک فرد حرفهای را در کنار خود داشته باشید تا تمارینتان را ببیند و رفع اشکال کند خوب است. اما اگر نبود هم با یک سرچ ساده میتوانید به هزاران ویدیوی آموزشی دسترسی پیدا کنید. چند تکنیک و قانون ساده برای کشیدن احجام و انواع پرسپکتیو وجود دارد که باز هم با تمرین و البته دیدن نمونه کارهای مختلف در وبسایتهای مربوطه مانند Pinterest به آنها خواهید رسید. کمی جلوتر احجام را با یکدیگر ترکیب کنید و آنها را در پرسپکتیوهای مختلف قرار دهید.
کم کم میتوانید تمرین طراحی فیگور و طبیعت بیجان را آغاز نمایید. فراموش نکنید که هنوز کارتان با کاغذ و مداد است و برای استفاده از ابزار حرفهایتر زود است. شما ابتدا باید اساس طراحی را بیاموزید پس عجله نکنید. همزمان میتوانید به شناخت سایه روشن و متریال نیز بپردازید. اینکه انواع نور در چه شرایطی روی هر متریال و حجم چه تاثیری میگذارد و موقعیت منبع نور و سایهها نسبت به هم چگونه است. یادتان نرود که نور و سایه مبحث بسیار مهمیست. پس تا میتوانید برایش وقت بگذارید.
در این مرحله میتوانید از کارگاهها و کلاسهای مربوطه نیز بهرهمند گردید. با اینکه تمام اینها در اینترنت به راحتی در دسترس است اما بهتر است استادی برای خود پیدا کنید تا ایراداتتان را رفع کند. باز هم تاکید میکنیم که دلسرد نشوید و یک چیز را آنقدر بکشید و تمرین کنید تا عالی شود و بعد به سراغ بعدی بروید.
حال از ابزارهای دیگر طراحی بر روی کاغذ و مقوا بهره بگیرید و رنگها و ابزارهای رنگآمیزی را بشناسید و امتحانشان کنید. در این مرحله شما به صورت حرفهای وارد طراحی شدهاید و هرچه حرفهایتر میشوید باید زمان و انرژی بیشتری برایش در نظر بگیرید. از دیدن نمونه کارها غافل نشوید و تا میتوانید مشاهده کنید و سعی کنید بفهمید با چه تکنیکهایی انجام شدهاند.
حال که با ابزارهای فیزیکی به مرحلهی قابل قبولی رسیدهاید، میتوانید برای خرید یک تبلت طراحی و شروع طراحی دیجیتال برنامهریزی کنید. هیچوقت از طراحی دستی غافل نشوید اما کم کم کارهای حرفهای خود را به سمت فضای دیجیتال سوق دهید و نمونه کارهای دیجیتال را نگاه کنید. در اینترنت ویدیوهای تایم لپس طراحی دیجیتال به وفور یافت میشود که شما را با مرحله به مرحلهی طراحی دیجیتال آشنا میکند. اما باز هم حضور یک استاد در کنارتان بهتر است. ابزارها و اپلیکیشنهای مختلف طراحی بر روی تبلت را بشناسید و سعی کنید همگی را امتحان کنید تا بهترین را برای خود برگزینید. هرچند خیلیها یا از تبلتهای شرکت اپل و اپلیکیشنهای خاص آن بهره میگیرند ویا با تبلتهای مخصوص طراحی و نرمافزار فتوشاپ کار میکنند.
و در نهایت سعی کنید نمونه کارهای حرفهای را بازآفرینی کنید و خود را مدام به چالش بکشید و بعد به سراغ فضاهای ذهنی خودتان بروید. آرتورکهای بازیهای دیجیتالی و بوردگیمها را بکشید ویا سعی کنید صحنههایی از فیلمها را به صورت طراحی برگردانید. همچنین میتوانید نمونه کارهای خود را در فضای مجازی منتشر نمایید تا دیگران نیز ببینند و نظر بدهند و کم کم از همین طریق سفارش طراحی بگیرید.
آرتیستهای مطرح دنیا و ایران
در این بخش از مقاله، چند آرتیست مطرح از دنیا و ایران را نیز به شما معرفی خواهیم کرد که صفحاتشان را پیدا کنید و کارهایشان را دنبال نمایید و مطمئن باشید همهی این افراد نیز از همانجایی شروع کردند که شما قرار است شروع کنید.
در میان آرتیستهای مطرح جهان میتوانید کارهای ایان اتول (Ian O’Toole)، ونسان دوتره (Vincent Dutrait)، توماژ ایدروژک (Tomasz Jedruszek) و برنارد ورلاک ملقب به تیگنوس (Bernard Verlhac) رجوع کنید و در میان آرتیستهای ایرانی نیز حسن نوازادیان (آرتیست بازی دژ)، محمد نورالدین (آرتیست بازی رکب)، نعیم تدین (آرتیست بازی استوژیت) و سمانه خدمتلو (آرتیست بازی وارث) پیشنهادهای ما برای دنبال کردن است.
مانند خیلی دیگر از کارها، در طراحی و ساخت یک بوردگیم نیز افراد مختلفی حضور دارند و یک گوشهی کار را میگیرند. از طراح یا طراحان بازی گرفته تا تولیدکننده و پخش کنندهی آن همگی در تلاشند تا در نهایت محصولی بینقص را به بازار ارائه دهند. یکی از مهمترین گروههای مهم در این میان آرتیستهای بازیها هستند. اگر میخواهید با کار آنها آشنا شوید ویا علاقه دارید به این حوزه وارد شوید، این مقاله را دنبال کنید.
جذابیتهای یک بازی تنها به مکانیزمها و سبک و سناریوی آن محدود نمیشود. فارغ از تمام اینها، یک بازی ممکن است به خاطر طراحی بصری و نحوهی تولیدش مطرح گردد. هرچند در نهایت هدف، بازی کردن است و وظیفهی یک بازی ایجاد چالشهایی جدید و مهیج برای بازیکنان است و اگر در این مسئله لنگ بزند بعید است به موفقیت چندانی برسد. مگر برای کلکسیونرها که بحثشان جداست.
اما این نکته نیز نباید از قلم بیفتد که یک بازی بدون جذابیتهای بصری، هرچه قدر هم که چالش برانگیز باشد، حوصلهی مخاطب خود را سر خواهد برد. بهترین بازیها را در صورتی تصور کنید که از کارتهای ساده و سفید رنگ مقوایی تشکیل شده باشد که روی هر کارت به نوشتن تنها چند جمله جهت توضیح عملکرد اکتفا شدهاست. گمان میکنیم شما هم موافق هستید که بسیار خام و حتی آزاردهنده به نظر میرسد. گویی فقدان چیزی در این بازی به شدت احساس میشود. اینجاست که نقش آرتیست مهم میگردد.
آرتیست کیست؟
در یک جمله، آرتیست هویت بصری یک بازی را میسازد. اما این یعنی چه؟ وظیفهی آرتیست این است که با توجه به سبک، سناریو، مکانیزمها و روند بازی، آن را تصویرسازی کند. یک بازی ممکن است از یک تیم، شامل طراح، گرافیست، طراح فیگور و... برای طراحی آرت خود بهره ببرد ویا تمام این کارها توسط یک آرتیست انجام شود. به هر حال، کار آرتیست فقط نقاشی کردن نیست. در بسیاری از موارد، آرتیست با طراحی یک سری المان بصری، تعامل بین بازیکن و بازی را راحتتر میکند. فرض کنید در یک بازی، جمعآوری منابعی چون سنگ، پارچه، شیشه و پوست به تعداد مشخص لازم است تا بازیکن به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند. خب این اطلاعات چطور باید به بازیکنان توسط بازی داده شود؟ اولین راه توضیح نوشتاریست. اما احتمالا شما هم با ما هم عقیده هستید که این راه، بسیار کسل کننده و البته وقتگیر است. بنابراین، آرتیست برای هر کدام از این منابع، المانهایی را طراحی میکند و در نتیجه وقتی شما روی کارت یک قابلیت، عکس یک سنگ با عدد 3 را مشاهده کنید، به راحتی متوجه میشوید که باید از منابع سنگ، سه عدد داشته باشید تا آن قابلیت از آن شما شود.
همچنین آرتیستها قرار است شما را به حال و هوای بازی نزدیک کنند. مثلا یک بازی با تم جنگ جهانی دوم، بسیار با یک بازی که سناریوی آن در عصر حجر اتفاق میافتد متفاوت است. درست است که پیش از شروع بازی، سناریوی آن را میخوانیم، اما حقیقت این است که ذهن ما با چند تکه مقوا و یک سری واژه، نمیتواند به سادگی فضای مد نظر را تجسم کند. اینجاست که آرتیست با طراحی خود ما را به دنیایی میبرد که بازی در آن اتفاق میافتد و با تصاویر مختلف از اتمسفر آن فضا، به ذهن ما برای تجسم هر چه بهتر کمک میکند.
آرت یک بازی تا جایی تعیینکننده است که بسیار دیده شده در یک بازی که بازیکنان باید کاراکتری را برای خود انتخاب کنند، فقط و فقط به خاطر طراحی جذاب یک کاراکتر خاص آن را انتخاب کردهاند و قابلیتهای آن کاراکتر را در اولویت دوم قرار دادهاند.
راه آرتیست شدن
تمرین، تمرین و تمرین. اگر به این کار علاقه دارید اما هیچ چیز از طراحی نمیدانید و حتی نمیتوانید یک خط صاف بکشید اصلا غصه نخورید. با تمرین زیاد و مداوم میتوانید به آن چیزی که میخواهید برسید. از کاغذ و مداد و تمرینهای ابتدایی طراحی مثل کشیدن چند هزار دایره و خط و بیضی و... در هفته شروع کنید و دلسرد نشوید. استعداد در این کار شاید در سرعت پیشرفتتان تاثیر داشته باشد، اما مطمئن باشید در طراح شدن یا نشدنتان تاثیری ندارد. اگر تمرینهای خود را با حوصله و انگیزه انجام دهید، رفته رفته عضلات دستتان قوی میشود و ارتباط بین ذهن و انگشتانتان تقویت میگردد و خواهید دید که شما هم میتوانید.
وقتی به درجهی خوبی از کشیدن اشکال پایه رسیدید کم کم به کشیدن احجام و درک پرسپکتیو بپردازید. در این مرحله اگر استاد یا یک فرد حرفهای را در کنار خود داشته باشید تا تمارینتان را ببیند و رفع اشکال کند خوب است. اما اگر نبود هم با یک سرچ ساده میتوانید به هزاران ویدیوی آموزشی دسترسی پیدا کنید. چند تکنیک و قانون ساده برای کشیدن احجام و انواع پرسپکتیو وجود دارد که باز هم با تمرین و البته دیدن نمونه کارهای مختلف در وبسایتهای مربوطه مانند Pinterest به آنها خواهید رسید. کمی جلوتر احجام را با یکدیگر ترکیب کنید و آنها را در پرسپکتیوهای مختلف قرار دهید.
کم کم میتوانید تمرین طراحی فیگور و طبیعت بیجان را آغاز نمایید. فراموش نکنید که هنوز کارتان با کاغذ و مداد است و برای استفاده از ابزار حرفهایتر زود است. شما ابتدا باید اساس طراحی را بیاموزید پس عجله نکنید. همزمان میتوانید به شناخت سایه روشن و متریال نیز بپردازید. اینکه انواع نور در چه شرایطی روی هر متریال و حجم چه تاثیری میگذارد و موقعیت منبع نور و سایهها نسبت به هم چگونه است. یادتان نرود که نور و سایه مبحث بسیار مهمیست. پس تا میتوانید برایش وقت بگذارید.
در این مرحله میتوانید از کارگاهها و کلاسهای مربوطه نیز بهرهمند گردید. با اینکه تمام اینها در اینترنت به راحتی در دسترس است اما بهتر است استادی برای خود پیدا کنید تا ایراداتتان را رفع کند. باز هم تاکید میکنیم که دلسرد نشوید و یک چیز را آنقدر بکشید و تمرین کنید تا عالی شود و بعد به سراغ بعدی بروید.
حال از ابزارهای دیگر طراحی بر روی کاغذ و مقوا بهره بگیرید و رنگها و ابزارهای رنگآمیزی را بشناسید و امتحانشان کنید. در این مرحله شما به صورت حرفهای وارد طراحی شدهاید و هرچه حرفهایتر میشوید باید زمان و انرژی بیشتری برایش در نظر بگیرید. از دیدن نمونه کارها غافل نشوید و تا میتوانید مشاهده کنید و سعی کنید بفهمید با چه تکنیکهایی انجام شدهاند.
حال که با ابزارهای فیزیکی به مرحلهی قابل قبولی رسیدهاید، میتوانید برای خرید یک تبلت طراحی و شروع طراحی دیجیتال برنامهریزی کنید. هیچوقت از طراحی دستی غافل نشوید اما کم کم کارهای حرفهای خود را به سمت فضای دیجیتال سوق دهید و نمونه کارهای دیجیتال را نگاه کنید. در اینترنت ویدیوهای تایم لپس طراحی دیجیتال به وفور یافت میشود که شما را با مرحله به مرحلهی طراحی دیجیتال آشنا میکند. اما باز هم حضور یک استاد در کنارتان بهتر است. ابزارها و اپلیکیشنهای مختلف طراحی بر روی تبلت را بشناسید و سعی کنید همگی را امتحان کنید تا بهترین را برای خود برگزینید. هرچند خیلیها یا از تبلتهای شرکت اپل و اپلیکیشنهای خاص آن بهره میگیرند ویا با تبلتهای مخصوص طراحی و نرمافزار فتوشاپ کار میکنند.
و در نهایت سعی کنید نمونه کارهای حرفهای را بازآفرینی کنید و خود را مدام به چالش بکشید و بعد به سراغ فضاهای ذهنی خودتان بروید. آرتورکهای بازیهای دیجیتالی و بوردگیمها را بکشید ویا سعی کنید صحنههایی از فیلمها را به صورت طراحی برگردانید. همچنین میتوانید نمونه کارهای خود را در فضای مجازی منتشر نمایید تا دیگران نیز ببینند و نظر بدهند و کم کم از همین طریق سفارش طراحی بگیرید.
آرتیستهای مطرح دنیا و ایران
در این بخش از مقاله، چند آرتیست مطرح از دنیا و ایران را نیز به شما معرفی خواهیم کرد که صفحاتشان را پیدا کنید و کارهایشان را دنبال نمایید و مطمئن باشید همهی این افراد نیز از همانجایی شروع کردند که شما قرار است شروع کنید.
در میان آرتیستهای مطرح جهان میتوانید کارهای ایان اتول (Ian O’Toole)، ونسان دوتره (Vincent Dutrait)، توماژ ایدروژک (Tomasz Jedruszek) و برنارد ورلاک ملقب به تیگنوس (Bernard Verlhac) رجوع کنید و در میان آرتیستهای ایرانی نیز حسن نوازادیان (آرتیست بازی دژ)، محمد نورالدین (آرتیست بازی رکب)، نعیم تدین (آرتیست بازی استوژیت) و سمانه خدمتلو (آرتیست بازی وارث) پیشنهادهای ما برای دنبال کردن است.
دیدگاه شما