پروتوتایپ: پلی میان ایده و محصول
مفهوم نمونهی اولیه یا همان پروتوتایپ (Prototype)، نسبت سایر مفاهیمی که در طراحی بازی از آنها استفاده میشود، بسیار شناخته شدهتر است و افراد زیادی هستند که حداقل یک شناخت کلی از آن دارند. البته دلیل این موضوع آن است که پروتوتایپ، مفهومی منحصر به طراحی بازی نیست و در پروسهی طراحی و تولید بسیاری از محصولات تجاری و غیر تجاری از آن استفاده میشود.
مفهوم نمونهی اولیه یا همان پروتوتایپ (Prototype)، نسبت سایر مفاهیمی که در طراحی بازی از آنها استفاده میشود، بسیار شناخته شدهتر است و افراد زیادی هستند که حداقل یک شناخت کلی از آن دارند. البته دلیل این موضوع آن است که پروتوتایپ، مفهومی منحصر به طراحی بازی نیست و در پروسهی طراحی و تولید بسیاری از محصولات تجاری و غیر تجاری از آن استفاده میشود.
اما این موضوع به معنای آن نیست که آگاهی عمدهی افراد نسبت به مفهوم پروتوتایپ صحیح و کامل است، بلکه در بسیاری از موارد این آگاهی نواقص و ایراداتی دارد. این نقص آگاهی یکی از مشکلاتی است که سبب شده تا بسیاری از ایدهها نتوانند آنطور که باید و شاید معرفی شوند و نتوانند یک فرایند توسعهی موفق و قابل قبول را طی کنند. این معرفی و روند توسعهی نا کامل نیز در ادامه تاثیر مهمی بر روی بازار داشته و موجب تضعیف فرایند تولید محصولات غیر کپی و همچنین عقب ماندن از بازارهای خارجی میشود که چنین تاثیر بزرگی را نمیتوان نادیده گرفت.
در این مطلب قصد دارم تا به طور خلاصه، به توضیح مفهوم پروتوتایپ بپردازم و علاوه بر آن چند نکته و راهنمایی کارآمد در رابطه با ساخت یک پروتوتایپ مناسب برای یک بازی رومیزی را با شما در میان بگذارم.
پروتوتایپ چیست و چه کاربردی دارد
پروتوتایپ یا همان نمونهی اولیه، مدلی ابتدایی از یک محصول است که هدف از ساخت آن، آوردن یک ایدهی تئوری از درون ذهن به دنیای واقعی با هدف آزمایش کردن آن است. این مفهوم در دنیای بوردگیمها نیز همین معنی را میدهد. یک طراح بازی ایدههایی که در ذهن خود شکل داده را به پروتوتایپ تبدیل میکند تا بتواند دریابد که آیا اجزا و مکانیزمهای این بازی میتوانند در کنار یکدیگر به خوبی کار کنند یا خیر.
بدیهی است که تعداد زیادی از پروتوتایپها هرگز به یک محصول تبدیل نمیشوند و مکانیزمهای آنها نمیتوانند در کنار یکدیگر به خوبی کار کنند. اما مسئله این است که تمام پروتوتایپها در روند توسعه چندین بار تغییر میکنند تا بتوانند تبدیل به یک بازی قابل استفاده و روان بشوند. بنابراین پروتوتایپ یک بازی رومیزی باید با این هدف ساخته شود که قرار است در طول روند توسعه، بعد از هر بار بازی آزمایی تغییر کند.
ابزار مناسب برای یک نمونهی مناسب
برای ساخت یک پروتوتایپ خوب، یک طراح نیازمند ابزار مناسب است. در ابتدا باید بگویم که تقریبا تمام ابزار مورد نیاز برای این کار در دسترس هستند و به صورت رایگان و یا با هزینهای اندک میتوان از آنّها استفاده کرد.
از آنجایی که بسیاری از بازیها دارای کارت و یا صفحهی بازی هستند، برای ساخت پروتوتایپ نیاز شدیدی به نرم افزارهای مناسب جهت طراحی بصری آن حس میشود. خوشبختانه برای این منطور نرم افزارهای بسیاری وجود دارند که کارکردن با آنها بسیار ساده است. نرم افزارهایی مانند «Adobe InDesign»، «Card Creator»، «NanDeck» و بسیاری از نرمهایی دیگر هستند که میتوانید برای طراحی کارتها و یا صفحهی پروتوتایپ بازی خود از آنها استفاده کنید.
همچنین در هر بازی ممکن است آیکونها و تصاویر گوناگونی را نیاز داشته باشید که بدون شک نیازی به طراحی آنها از صفر نیست، بلکه میتوانید از طریق برخی از وبسایتها مانند «Game-Icons.net» به مقدار زیادی آیکونها و تصاویر متنوع دسترسی داشته باشید و به راحتی از آنها در پروتوتایپ خود استفاده کنید.
لازم به ذکر است که قرار نیست شما یک طراحی هنری تمام و کمال در حد یک محصول نهایی برای پروتوتایپ خود آماده کنید، بلکه تمام پروسهی طراحی یک پروتوتایپ، تنها به منظور نمایش دادن اطلاعات مورد نیاز بر روی اجزا بازی و قابل بازی کردن آن انجام میگیرد و باید تا حد امکان ساده و سریع این کار را به پایان برسانید.
پس از مرحلهی طراحی، باید پروتوتایپ خود را تولید کنید. دقت کنید که در این مرحله نیز شما تنها نیازمند یک نمونهی اولیه هستید که قرار است بعدا بر روی برخی از اجزا نوشتههایی اضافه کنید و بارها آن را تغییر دهید، حتی امکان اینکه شما مجبور شوید پروتوتایپ کاملا جدیدی بسازید نیز وجود دارد: بنابراین تا حد امکان از انجام هزینههای زیاد برای ساخت یک نمونهی بی نقص خود داری کنید.
در این مرحله اگر میتوانید از مهرهها، تاسها و یا اجزا کارآمد بازیهای دیگری که دارید استفاده کنید و تا حد امکان هزینهی تولید پروتوتایپ خود را کاهش دهید. البته باید ذکر کنم که هر جز بازی برای آنکه بتواند بدون مشکل کار کند، نیازمند کیفیتی حداقلی است که باید رعایت شود. به عنوان مثال اگر کارتهای خود را روی کاغذ A4 چاپ کنید، نمیتوانند خوب بر بخورند و ممکن است در جریان بازی آسیب ببینند.
جمع بندی
ساخت یک نمونهی اولیه، اولین گام برای استخراج یک ایده از ذهن در غالب یک محصول است، بنابراین اگر در این گام دقت کافی صورت نگیرد، به طور قطعی گامهای بعدی را نیز دچار مشکل خواهد کرد. نکتهای که بسیاری از طراحان آن را نادیده میگیرند، آن است که هدف از ساخت پروتوتایپ، آزمایش محصول و استفاده از آن در جلسات بازی آزمایی است: بنابراین باید دقت داشت که نباید از ایجاد تغییرات و اعمال نظرات امتناع کرد. این تغییرات اجتناب ناپذیرند و جزئی از توسعهی بازی به شمار میروند و باید تلاش کنید تا حد امکان، پروتوتایپ خود را قابل تغییر بسازید تا بتوانید یک روند توسعهی کامل و موفق را پشت سر بگذارید.
نویسنده: فرنام فرتوت
مفهوم نمونهی اولیه یا همان پروتوتایپ (Prototype)، نسبت سایر مفاهیمی که در طراحی بازی از آنها استفاده میشود، بسیار شناخته شدهتر است و افراد زیادی هستند که حداقل یک شناخت کلی از آن دارند. البته دلیل این موضوع آن است که پروتوتایپ، مفهومی منحصر به طراحی بازی نیست و در پروسهی طراحی و تولید بسیاری از محصولات تجاری و غیر تجاری از آن استفاده میشود.
مفهوم نمونهی اولیه یا همان پروتوتایپ (Prototype)، نسبت سایر مفاهیمی که در طراحی بازی از آنها استفاده میشود، بسیار شناخته شدهتر است و افراد زیادی هستند که حداقل یک شناخت کلی از آن دارند. البته دلیل این موضوع آن است که پروتوتایپ، مفهومی منحصر به طراحی بازی نیست و در پروسهی طراحی و تولید بسیاری از محصولات تجاری و غیر تجاری از آن استفاده میشود.
اما این موضوع به معنای آن نیست که آگاهی عمدهی افراد نسبت به مفهوم پروتوتایپ صحیح و کامل است، بلکه در بسیاری از موارد این آگاهی نواقص و ایراداتی دارد. این نقص آگاهی یکی از مشکلاتی است که سبب شده تا بسیاری از ایدهها نتوانند آنطور که باید و شاید معرفی شوند و نتوانند یک فرایند توسعهی موفق و قابل قبول را طی کنند. این معرفی و روند توسعهی نا کامل نیز در ادامه تاثیر مهمی بر روی بازار داشته و موجب تضعیف فرایند تولید محصولات غیر کپی و همچنین عقب ماندن از بازارهای خارجی میشود که چنین تاثیر بزرگی را نمیتوان نادیده گرفت.
در این مطلب قصد دارم تا به طور خلاصه، به توضیح مفهوم پروتوتایپ بپردازم و علاوه بر آن چند نکته و راهنمایی کارآمد در رابطه با ساخت یک پروتوتایپ مناسب برای یک بازی رومیزی را با شما در میان بگذارم.
پروتوتایپ چیست و چه کاربردی دارد
پروتوتایپ یا همان نمونهی اولیه، مدلی ابتدایی از یک محصول است که هدف از ساخت آن، آوردن یک ایدهی تئوری از درون ذهن به دنیای واقعی با هدف آزمایش کردن آن است. این مفهوم در دنیای بوردگیمها نیز همین معنی را میدهد. یک طراح بازی ایدههایی که در ذهن خود شکل داده را به پروتوتایپ تبدیل میکند تا بتواند دریابد که آیا اجزا و مکانیزمهای این بازی میتوانند در کنار یکدیگر به خوبی کار کنند یا خیر.
بدیهی است که تعداد زیادی از پروتوتایپها هرگز به یک محصول تبدیل نمیشوند و مکانیزمهای آنها نمیتوانند در کنار یکدیگر به خوبی کار کنند. اما مسئله این است که تمام پروتوتایپها در روند توسعه چندین بار تغییر میکنند تا بتوانند تبدیل به یک بازی قابل استفاده و روان بشوند. بنابراین پروتوتایپ یک بازی رومیزی باید با این هدف ساخته شود که قرار است در طول روند توسعه، بعد از هر بار بازی آزمایی تغییر کند.
ابزار مناسب برای یک نمونهی مناسب
برای ساخت یک پروتوتایپ خوب، یک طراح نیازمند ابزار مناسب است. در ابتدا باید بگویم که تقریبا تمام ابزار مورد نیاز برای این کار در دسترس هستند و به صورت رایگان و یا با هزینهای اندک میتوان از آنّها استفاده کرد.
از آنجایی که بسیاری از بازیها دارای کارت و یا صفحهی بازی هستند، برای ساخت پروتوتایپ نیاز شدیدی به نرم افزارهای مناسب جهت طراحی بصری آن حس میشود. خوشبختانه برای این منطور نرم افزارهای بسیاری وجود دارند که کارکردن با آنها بسیار ساده است. نرم افزارهایی مانند «Adobe InDesign»، «Card Creator»، «NanDeck» و بسیاری از نرمهایی دیگر هستند که میتوانید برای طراحی کارتها و یا صفحهی پروتوتایپ بازی خود از آنها استفاده کنید.
همچنین در هر بازی ممکن است آیکونها و تصاویر گوناگونی را نیاز داشته باشید که بدون شک نیازی به طراحی آنها از صفر نیست، بلکه میتوانید از طریق برخی از وبسایتها مانند «Game-Icons.net» به مقدار زیادی آیکونها و تصاویر متنوع دسترسی داشته باشید و به راحتی از آنها در پروتوتایپ خود استفاده کنید.
لازم به ذکر است که قرار نیست شما یک طراحی هنری تمام و کمال در حد یک محصول نهایی برای پروتوتایپ خود آماده کنید، بلکه تمام پروسهی طراحی یک پروتوتایپ، تنها به منظور نمایش دادن اطلاعات مورد نیاز بر روی اجزا بازی و قابل بازی کردن آن انجام میگیرد و باید تا حد امکان ساده و سریع این کار را به پایان برسانید.
پس از مرحلهی طراحی، باید پروتوتایپ خود را تولید کنید. دقت کنید که در این مرحله نیز شما تنها نیازمند یک نمونهی اولیه هستید که قرار است بعدا بر روی برخی از اجزا نوشتههایی اضافه کنید و بارها آن را تغییر دهید، حتی امکان اینکه شما مجبور شوید پروتوتایپ کاملا جدیدی بسازید نیز وجود دارد: بنابراین تا حد امکان از انجام هزینههای زیاد برای ساخت یک نمونهی بی نقص خود داری کنید.
در این مرحله اگر میتوانید از مهرهها، تاسها و یا اجزا کارآمد بازیهای دیگری که دارید استفاده کنید و تا حد امکان هزینهی تولید پروتوتایپ خود را کاهش دهید. البته باید ذکر کنم که هر جز بازی برای آنکه بتواند بدون مشکل کار کند، نیازمند کیفیتی حداقلی است که باید رعایت شود. به عنوان مثال اگر کارتهای خود را روی کاغذ A4 چاپ کنید، نمیتوانند خوب بر بخورند و ممکن است در جریان بازی آسیب ببینند.
جمع بندی
ساخت یک نمونهی اولیه، اولین گام برای استخراج یک ایده از ذهن در غالب یک محصول است، بنابراین اگر در این گام دقت کافی صورت نگیرد، به طور قطعی گامهای بعدی را نیز دچار مشکل خواهد کرد. نکتهای که بسیاری از طراحان آن را نادیده میگیرند، آن است که هدف از ساخت پروتوتایپ، آزمایش محصول و استفاده از آن در جلسات بازی آزمایی است: بنابراین باید دقت داشت که نباید از ایجاد تغییرات و اعمال نظرات امتناع کرد. این تغییرات اجتناب ناپذیرند و جزئی از توسعهی بازی به شمار میروند و باید تلاش کنید تا حد امکان، پروتوتایپ خود را قابل تغییر بسازید تا بتوانید یک روند توسعهی کامل و موفق را پشت سر بگذارید.
دیدگاه شما
یک دیدگاه
سلام . ممنون مقاله بسیار عالی بود
سلام و خلاقیت به هم شما چرا به آرشیو مقالاتتون نمی شود دسترسی پیدا کرد
پاسخ: سلام از طریق صفحهی مقالات به راحتی امکان پذیر است