نقد و بررسی بازی Endeavor: Age of Sails - آبی‌تر از همیشه

15 بهمن 1399 | 06:25

در این مطلب به سراغ نقد و بررسی یکی از داغ‌ترین بازی‌های سبک یورو می‌رویم.

این روزها در میان بازار داغ صنعت بازی‌های رومیزی شاهد پدیده‌ای هستیم که بسیار رواج پیدا کرده و روز به روز هم در حال افزایش است: بازسازی. بعد از نسل هشتم بازی‌های ویدیویی و جا افتادن سنت بازسازی عناوین قدیمی‌تر، حالا انگار نوبت دنیای آنالوگ بازی‌ها هم هست که خیلی جدی، به این مسیر بپیوندد. بعد از موفقیت عنوانی مثل برس بیرمینگام (Brass Birmingham) بعد از طراحی دوباره، حالا شاهد بازی‌های متنوعی هستیم که به سرنوشت مشترکی دچار می‌شوند. یکی از این بازی‌ها، اندور (Endeavor: Age of Sail) است. این اثر که بازسازی و بازنشر از عنوانی است با همین نام که سال 2008 منتشر شده بود، محصول ذهن دو طراح نه چندان مطرح به نام‌های کارل د ویسه (Carl de Visser) و جرت گری (Jarratt Gray) است. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این پویش بازسازی و بازنشر بازی‌های گذشته، دسترسی آسان به عناوین خوبی است که دیگر پیدا کردن آن‌ها در سطح بازار عملا غیر ممکن بود. هم‌چنین امکان حذف مشکلات طراحی بازی و روح بصری تازه‌ای که به بازی دمیده می‌شود هم باعث شده تا کرختی و به روز نبودن بازی‌ها به کلی از بین برود. با ما همراه باشید با بررسی یکی از پرسر و صداترین بازسازی‌های چند وقت اخیر.

باید دل را به دریا زد و رفت

همان طور که سبک یورو (Euro-Style Game) بازی و ماهیت کلی آن حکم می‌کند، داستان خیلی قوی و تماتیکی بر بازی سایه نینداخته است. حتی نوع گیم‌پلی و روایت بازی به گونه‌ای است که در میانه‌های راه ممکن است فراموش کنید که بازی در مورد دریانوردی اکتشاف قاره‌های جدید به وسیله این پیکرهای عظیم چوبی است. اندور در تلاش برای نشان دادن تم خود، تنها به چند نقش و نگار روی تایل‌های بازی و طراحی هنری بسنده کرده است و هیچ وقت حس نمی‌کنید که واقعا در حال دریانوردی هستید. البته با توجه به ذات کلی این سبک، نمی‌توان نقد جدی‌ای به بازی در این مورد وارد کرد و همین مقدار از ایجاد تم کافی به نظر می‌رسد. اگر بخواهم سخت‌گیری کنم، می‌توانم بگویم که انتخاب تم بازی خیلی دور از روند گیم‌پلی بازی است و حتی می‌تواند در بعضی مواقع گمراه کننده باشد و شما را به سمت دریانوردی بکشاند، در حالی که اکشن‌های خیلی بهتری برای انجام دادن وجود خواهند داشت.

گیم‌پلی و روند بازی

بازي اندور يك عنوان كنترل منطقه و نفوذ در منطقه  و(Area Control, Area Influence) و کارگرگذاری (Worker Placement) است كه در آن بازيكنان سعی می‌کنند با به دست آوردن بیشترین امتیاز افتخار برنده بازی باشند. برای رسیدن به این هدف، بازیکنان باید حضورشان در مناطق مختلف بازی را بیشتر و پررنگ‌تر کنند. این کار به وسیله کنترل شهرها و زنجیره‌هایی که بین آن‌ها روی صفحه اصلی بازی قرار دارد، صورت خواهد گرفت. هم‌چنین چهار نوار مختلف روی صفحه شخصی بازیکنان قرار دارد که می‌توانید با پیشرفت در آن‌ها، قابلیت‌های خود را افزایش دهید و امکانات بیشتری را در اختیار داشته باشید. البته این نوارها هم، با توجه به این که چه میزان در هر کدام از آن‌ها پیشرفت داشته‌اید، در آخر بازی برای شما امتیازاتی به همراه خواهند داشت. این نوارها متشکل از بخش‌های صنعت، فرهنگ، ثروت و نفوذ هستند. در شروع بازی تمام شهرها و نقاط مربوط به کشتیرانی روی صفحه اصلی بازی دارای توکن‌هایی هستند که هر کدام مربوط به یکی از این نوارها می‌شوند. زمانی که شما یکی از کارگرهایتان را روی این نقاط صفحه قرار می‌دهید، توکن مربوطه را دریافت و روی نوار آن بخش پیشرفت می‌کنید.
بازی 7 راند به طول می‌انجامد و در شروع هر راند یک ساختمان با توجه به سطح پیشرفت نوار صنعت خود خواهید ساخت. این ساختمان‌ها تبدیل به خانه‌هایی می‌شوند که می‌توانید کارگرهای خود را روی آن‌ها قرار دهید. در طول نوبتتان می‌توانید یک کارگر از بندر خود روی یکی از این خانه‌ها قرار دهید تا اکشن مربوط به آن ساختمان را انجام دهید. ممکن است برای انجام دادن بعضی از این ساختمان‌ها نیاز به داشتن کارگرهای اضافه باشد. برای مثال یک کارگر روی خانه تصاحب شهر قرار می‌گیرد و یک کارگر به عنوان نشان‌گر بازیکن روی صفحه قرار خواهد گرفت. 
صحبت از ساختمان‌ها و قابلیت آن‌ها شد، بیایید کمی در این موضوع عمیق‌تر شویم. ساختمان‌ها به شما قابلیت پیشرفت روی نوارهای مشخصی را خواهند داد، و یا همان‌طور که گفته شد با خود اکشنی به همراه خواهند داشت. در بازی چهار نوع اکشن مختلف وجود دارد: کارت کشیدن، دریانوردی، حمله و تصاحب. دریانوردی و تصاحب به شما این اجازه را می‌دهند که یکی از کارگرهایتان را روی یکی از مکان‌های در دسترس بازی قرار دهید و توکن مربوط به آن خانه را دریافت کنید و در نوار آن توکن پیشرفت کنید. البته در بازی توکن‌های اکشن هم وجود دارند که با مصرف کردن آن‌ها می‌توانید در طول نوبتتان صاحب اکشن‌های بیشتری شوید. اکشن حمله این اجازه را به شما می‌دهد تا کارگرتان را با یکی دیگر از کارگر‌های روی زمین که متعلق به بازیکن دیگری است، عوض کنید و بتوانید خودتان را صاحب خانه‌ آن‌ها کنید. هر سه این اکشن‌ها نفوذ شما در مناطق مختلف را افزایش می‌دهد و اجازه می‌دهد تا مکان‌های جدیدی را برای اکشتاف پیدا کنید. هم‌چنین این پیشرفت‌ها باعث می‌شود تا بتوانید کارت‌های قدرتمندی را به وسیله اکشن کارت کشیدن به دست آورید. این کارت‌ها می‌توانند قابلیت‌های مختلفی را برای شما به ارمغان بیاورند. حضور در مناطق مختلف یک اهمیت دیگر هم دارد، آن هم به دست آوردن زنجیره بین خانه‌ها و کسب امتیاز آن‌ها توسط شما است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید کارگرهای در اختیار شما از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند. خوشبختانه می‌توانید به دو وسیله کارگرهای جدیدی را هر دست به بندر خود اضافه کنید. یکی از این دو راه پرداخت حقوق به کارگر‌های داخل ساختمان‌های استفاده شده با توجه به میزان درآمد شما و نوار مربوطه آن است. برداشتن کارگرها از ساختمان‌های استفاده شده به شما این قدرت را می‌دهد که بتوانید دوباره از آن‌ها استفاده کنید. راه دوم هم به دست آوردن کارگر جدید نسبت به نوار فرهنگ شما است که این کارگرها مستقیم به بندر شخصی شما اضافه خواهند شد.
یک نوار دیگر در بازی نیز وجود دارد که میزان جمعیت شما را نشان می‌دهد. اين نوار به شما نشان می‌دهد که اجازه دارید که چه تعداد از کارت‌هایی که به دست آوردید را می‌توانید استفاده کنید. در این بازی، هر ناحیه دارای دسته کوچکی از کارت‌ها است که بازیکنان می‌توانند با توجه به میزان نفوذ در صفحه از آن‌ها بهره ببرند. این کارت‌ها دارای علامت‌های مختلفی هستند و به شما قابلیت‌های مشخصی اعطا می‌کنند.
بازی روند بسیار جذاب و روانی دارد. بازی اجازه نمی‌دهد که حوصله شما سر رود و هر لحظه در انتظار این هستید که ببینید حریفتان نقشه‌های شما را نقش بر آب خواهد کرد یا نه! این میزان از تعامل و تنش بین بازیکنان در چنین سبک بازی‌ای بسیار کم‌یاب و ارزشمند است. این روزها کم‌تر بازی یورویی را می‌توان دید که تا چنین حدی بین بازیکنان تعامل ایجاد کند و باعث شود تا هر اکشن شما، روی بازی تمام بازیکنان دیگر تاثیرگذار باشد. 

کیفیت تولید

واقعا نمی‌توان از این بهتر یک بازی در سبک یورو را تولید کرد. تمام قطعات بازی به بهترین نحو ممکن ساخته شده‌اند و حتی طراحی بصری بازی با این که ممکن است کمی از تم اصلی آن فاصله داشته باشد، اما واقعا به زیباترین شکل انجام شده است. از جعبه بازی تا جعبه‌های جداکننده و نظم دهنده، همه و همه با بهترین کیفیت ممکن ساخته شده‌اند و ارزش خرید بازی نسبت به قیمت آن را بیش از پیش کرده‌اند. باید این موضوع را بپذیریم که دیگر بازار بازی‌های رومیزی به صرف این که یک بازی در سبک یورو است، از کیفیت ساخت آن چشم‌پوشی نمی‌کند و این سبک از بازی‌ها، از لحاظ طراحی بصری و کیفیت تولیدی در حال رقابت با بازی‌های هیبریدی (Hybrid Games)  و امری‌ترش (Ameritrash)  هستند. ضمنا در جعبه اندور چندین اکسپنشن مختلف وجود دارد که تکرارپذیری بازی و تنوع گیم‌پلی آن را به شدت افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

اندور بازی متفاوت و ارزش‌مندی است که گیم‌پلی روان و کیفیت ساخت فوق‌العاده آن می‌تواند این بازی را به یک عنوان فوق‌العاده برای خرید تبدیل کند. سطح تعامل مستقیم و تنش بین بازیکنان در این بازی که ماهیت اصلی آن یورو است، بسیارمنحصر به فرد و جذاب است. تعداد قطعات اضافه و بسته‌های الحاقی قرار گرفته در جعبه نیز ارزش این بازی را بیش از پیش افزایش می‌دهند. شاید تنها نکته منفی‌ای که بتوانیم با سخت گیری به این بازی بگیریم، زمان آماده‌سازی آن برای بازی باشد وگرنه واقعا ایراد گرفتن به این بازی کار بسیار سختی به حساب می‌آید.

امتياز بازي‌مديا به اين بازي: 9                                                                                          
سال انتشار:

2018

طراحان بازی:

كارل د ويسه (Carl de Visser)
جرت گري (Jarratt Gray)

طراحان هنری:

جاش كپل (Josh Cappel)
نوآه آدلمن (Noah Adelman)

ناشران:

Burnt Island Games
Grand Gamers Guild
17wanzy (Yihu BG)
Board Game Circus
Cranio Creations
CrowD Games
Czacha Games
Frosted Games
Hobby Game Mall
Ludofy Creative
Maldito Games
Super Meeple

دسته‌بندی‌ها:

گشت و گذار
دریایی
رنسانس

مکانیزم‌ها:

کنترل منطقه
کارت کشیدن
حرکت نقطه به نقطه
درخت پیشرفت
ست کالکشنن

 

نویسنده: حسین توکلی

دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....

یک دیدگاه

چقدر عالی که بالاخره یک منبع خبری به معرفی و بررسی این بازی فوق‌العاده پرداخت. جا داره از حسین توکلی عزیز به خاطر حسن انتخابش تشکر کنم. اما در مورد قسمت <باید دل را به دریا زد و رفت> باهات مقداری مخالم. اگر دفترچه راهنمای بازی مطالعه بشه می‌بینیم که اتفاقاً بازی بیشتر از چیزی که در ظاهر دیده میشه تماتیک هست. همچنین داخل جعبه اصلی بازی یک سری توسعه دهنده وجود داره که دفترچه راهنمای بازی اعلام کرده از دفعه دوم به بعد فقط با اون‌ها بازی کنید که بازی رو بسیار تماتیک‌تر می‌کنه. و یه مورد مهم این‌که یه قانون خیلی مهم ولی ریز داره بازی که معمولاً بعضی جاها اشتباه توضیح میدن. اگر بازی طبق قانون درست انجام بشه، اتفاقاً اهمیت دریانوردی و اکشن مربوطه‌اش خیلی خیلی حائز اهمیت میشه.