توفان فولاد: معرفی ۱۰ بازی رومیزی با محوریت جنگ جهانی دوم (بخش دوم)

25 اردیبهشت 1400 | 23:49

در بخش پیشین این مقاله، ضمن مختصر توضیحی راجع به جنگ جهانی دوم، به معرفی ۵ بازی از برترین عناوین دنیای بردگیم، که با محوریت این جنگ بزرگ طراحی شده بودند، پرداخته شد. حال در این قسمت، قصد دارم تا ۵ مورد دیگر از عناوین جذاب و خلاقانه‌ی دنیای بازی‌های رومیزی با فضاسازی جنگ جهانی دوم را به شما معرفی کنم تا پرونده‌ی این لیست از بردگیم‌ها را نیز در کنار یکدیگر، ببندیم.

مقدمه

در بخش پیشین این نوشتار، ضمن مختصر توضیحی راجع به جنگ جهانی دوم، به معرفی ۵ بازی از برترین عناوین دنیای بردگیم، که با محوریت این جنگ بزرگ طراحی شده بودند، پرداخته شد. حال در این قسمت، قصد دارم تا ۵ مورد دیگر از عناوین جذاب و خلاقانه‌ی دنیای بازی‌های رومیزی با فضاسازی جنگ جهانی دوم را به شما معرفی کنم تا پرونده‌ی این لیست از بردگیم‌ها را نیز در کنار یکدیگر، ببندیم. 

UBOOT: The Board Game

کسانی که به طور متداول به تجربه‌ی بازی‌های رومیزی می‌پردازند، بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که تجربه‌ی یک بردگیم چقدر می‌تواند استرس و هیجان به همراه داشته باشد. حال تصور کنید که در یک بازی رومیزی، علاوه بر چالش‌های فکری و استراتژیک، با محدودیت زمان نیز سر و کار داشته باشید. بازی‌هایی که از مکانیزم «بازی همزمان» (Real-Time) بهره می‌گیرند به مراتب هیجان و استرس بیشتری را (البته در صورت طراحی درست و اصولی) به مخاطب القا می‌کنند و از همین رو، از محبوبیت خاصی برخوردارند. 

بازی یوبوت (UBOOT: The Board Game) از جمله همین عناوین است که با بهره‌گیری از این مکانیزم توانست اسم و رسمی برای خود دست و پا کند. در بازی یوبوت که یک عنوان همکاری مشترک (Co-operative Play) به شمار می‌رود، بازیکنان در نقش خدمه‌ی یک زیردریایی آلمانی در دوران جنگ جهانی موسوم به یوبوت قرار می‌گیرند که هدفشان بسته به هر سناریو، کامل کردن طیف متنوعی از ماموریت‌هاست. هر بازیکن در این بازی نقشی به خصوص و شیوه‌ی بازی متفاوتی با سایرین دارد و همین امر، سبب می‌شود تا بازیکنان راغب شوند انواع نقش‌های موجود در بازی را امتحان کنند. 

بازی یوبوت جدا از مدل سه بعدی از زیردریایی و مهره‌ها و کامپوننت‌های جذابی که دارد، یک اپلیکیشن همراه نیز دارد که بخشی از جریان بازی را هدایت می‌کند و به بار واقع‌گرایانه بودن بازی می‌افزاید. این بازی یک بردگیم فوق‌العاده با مکانیزم بازی همزمان است که حال و هوای کنترل زیردریایی و وظیفه‌شناسی برای انجام یک ماموریت را به نحوی متفاوت به بازیکنان القا می‌کند.

Black Orchestra

وقتی که صحبت از بازی‌های با محوریت جنگ جهانی به میان می‌آید، معمولا ذهن همه به سمت جبهه‌های نظامی نبرد می‌رود و کمتر علاقه‌ای نسبت به کشمکش‌های سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی پشت درگیری‌های نظامی دیده می‌شود. از سوی دیگر مکانیزم همکاری مشترک نیز مکانیزمی نیست که کسی انتظار به کار گرفته شدن آن در یک بردگیم با محوریت جنگ جهانی دوم را داشته باشد. اما بردگیم بلک ارکسترا (Black Orchestra) به نوعی کلیشه‌های بردگیم‌های با این تم را شکسته و یک تجربه‌ی همکاری مشترک غیر جنگی را به مخاطبین ارائه می‌کند.

در بازی بلک ارکسترا، بازیکنان هریک نقش شخصیت‌هایی تاریخی را ایفا می‌کنند که در تلاشند تا رهبر آلمان نازی، آدولف هیتلر (Adolf Hitler) را به قتل برسانند و در این راه باید با همکاری یکدیگر، مقدمات انجام این کار را فراهم کرده و تا لحظه‌ی اجرای عملیات، از دست ماموران اطلاعات و امنیت آلمان موسوم به گشتاپو (Gestapo) در امان بمانند.

بازی جدا از تم بی‌نظیر و تصویرسازی فوق‌العاده‌ای که دارد، به خوبی از رویداد‌ها و شخصیت‌های تاریخی در کنار گیم‌پلی بهره گرفته و به جرات می‌توان آن را یک بازی باکیفیت قلمداد کرد. بازیکنان با انجام کنش‌های گوناگون، شک ماموران گشتاپو را برمی‌انگیزند و این ماموران ممکن است حتی کاراکتر بازیکنی را دستگیر کرده و تلاش کنند تا از او اعتراف بگیرند. همچنین کارت‌های رویداد به خوبی هر دو بخش تماتیک و در عین حال متغییر‌های بازی را در کنار تاس‌ها پوشش می‌دهند و تجربه‌ای به یاد ماندنی برای علاقه‌مندان جدی‌تر تاریخ جنگ رقم می‌زنند.

Wild Blue Yonder

نیروی هوایی به طور قطع اهمیت بسیار زیادی در جنگ‌های مدرن داشته‌است. از بمب افکن‌های سنگین تا جنگنده‌ها و هواپیما‌های شناسایی، همگی نقشی کلیدی را در دوران جنگ جهانی ایفا کردند. به طور قطع حتی قویترین نیروی زمینی و دریایی نمی‌توانست بدون در اختیار داشتن آسمان برای انحدام مواضع دشمن و در اختیار گرفتن برتری هوایی، پیشروی چندانی در جبه‌های نبرد جنگ جهانی داشته باشد. 

اما به دلیل متغییر‌های بسیار و پیچیده بودن فرایند نبرد‌های هوایی، طراحان هیچ‌وقت علاقه‌ی چندانی به طراحی وارگیم‌هایی که در آن‌ها به جای تانک و پیاده‌نظام، تمرکز بر روی هواپیما‌های جنگی باشد نشان ندادند. آقای کریس جانیک (Chris Janiec)، طراح بازی وایلد بلو یاندر (Wild Blue Yonder) اما دیدگاهی متفاوت با این طراحان داشت و در سال ۲۰۱۷، این بازی جذاب نبرد هوایی را با کمک انتشارات GMT منتشر کرد. 

این بازی در واقع نسخه‌ای ارتقا یافته از بردگیم «Rise of Luftwaffe» به شمار می‌رود که در آن علاوه بر بهبود مکانیزم‌ها و کمپین‌های بازی، المان‌های جدید و جذابی نیز حضور دارند. در این بازی بیش از ۲۰۰ کارت هواپیمای متنوع شامل جنگنده‌هایی از کشور‌های درگیر جنگ جهانی وجود دارد که هرکدام، نقاط ضعف، قوت و آمار‌های منحصر‌به‌فرد خاص خود را دارد. جدا از این‌ها، این بازی قوانین بسیار پیچیده‌ای ندارد و در میان بازی‌های جنگی یک عنوان متوسط به شمار می‌رود که علاقه‌مندان به نبرد‌های هوایی می‌توانند بدون دغدغه آن را تجربه کرده و لذت ببرند.

Heroes of Normandy

فضای خشک و جدی جنگ برای بسیاری از افراد از جذابیت برخوردار نیست و باید این حقیقت را پذیرفت که تمام افرادی که دوستدار یک تجربه‌ی وارگیم هستند، علاقه‌ی چندانی به المان‌های بصری خشک و ساده و قوانین پیچیده و فوق واقع‌گرایانه ندارند. چنین بازیکنانی معمولا در ابتدا با شوق و ذوق سراغ بازی‌های این ژانر می‌آیند، اما با دیدن فضای بسیار جدی و سنگین عناوین تحسین‌شده‌، به ناچار سراغ بردگیم‌های جنگی آبکی رفته و در نهایت از دنیای وارگیم‌ها زده می‌شوند. اما اگر جستجوی کافی در دنیای وارگیم‌ها صورت بگیرد، هستند عناوینی که در کنار ارائه‌ی یک تجربه‌ی فان و سرگرم‌کننده، می‌توانند حس و حال فرماندهی جنگی و تاریخی نیرو‌های درگیر نبرد را القا کرده و مخاطبین اینچنینی را راضی نگاه دارند.

بردگیم قهرمانان نرماندی (Heroes of Normandy) دقیقا دارای چنین ویژگی‌هایی است. بازی‌ای با درجه‌ی سختی متوسط، گیم‌پلی تاکتیکال و تصویر‌سازی چشم‌نواز که قطعات باکیفیتش به سرعت مخاطب را جذب خود می‌کند. این وارگیم که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، توانست به عنوانی موفق تبدیل شود و تولیدگنندگانش را مجاب به عرضه‌ی عناوین بیشتری با استفاده از المان‌های قهرمانان نرمانددی کند. هرچند که این عناوین نتوانستند به خوبی این عنوان بدرخشند و آن را به یک فرنچایز قدرتمند تبدیل کنند، اما همچنان بردگیم قهرمانان نرماندی یک گزینه‌ی فوق‌العاده برای ورود به دنیای بردگیم‌ها و لذت بردن از یک تجربه‌ی سرگرم‌کننده و روان از یک وارگیم با محوریت جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید.

Fighting Formations: Grossdeutschland Motorized Infantry Division

وقتی که صحبت از یک وارگیم تاکتیکال درجه یک به میان بیاید، به طور قططعی اولین بردگیمی که نامش به ذهن من خطور می‌کند فایتینگ فورمیشنز (Fighting Formations) است. این بردگیم یک شاهکار به تمام معناست که گویی تک تک مکانیزم‌ها و المان‌های درون آن دست در دست یکدیگر داده‌اند تا مخاطب پس از تجربه‌اش دیگر نتواند حتی تصور یک عنوان تاکتیکال بهتر را بپروراند. 

ماجرای این بازی جنگی در جبهه‌ی شرقی جنگی جهانی و تقابل میان آلمان و اتحاد جماهیر شوروی اتفاق می‌افتد. بازیکنان با استفاده از انواع نیرو‌ها و جنگ‌افزارهایی که در اختیار دارند، سعی می‌کنند تا نیرو‌های نظامی حریف را در هم بکوبند و به شرایط پیروزی دست پیدا کنند. 

هنر بازی فایتینگ فورمیشنز اما در قپانین هوشمندانه‌ی بازی خود را نشان می‌دهد؛ جایی که قوانین در عین واقع‌گرایانه بودن، آنقدر منطقی و واضح هستند که پس از گذشت مدت کوتاهی از جریان بازی، بازیکنان به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و به سختی درگیر گیم‌پلی هیجان‌انگیز آن می‌شوند. این عدم پیچیدگی زیاد وقتی در منار نقشه‌ها و سناریو‌های هوشمندانه‌ی بازی قرار می‌گیرد، آنقدر دست بازیکن را در انتخاب استراتژی مدنظر خود و نقشه‌های گوناگون باز می‌گذارد که نفس هر مخاطبی را بند می‌آورد و سیل اندورفین را در رگ‌های او به جریان می‌اندازد. 

هرچند که این عنوان قرار بود تا به یک سری جدید از بازی‌های جنگی تاکتیکال GMT تبدیل شود و عناوین بیشتری با مکانیزم‌های محوری آن در جبهه‌های دیگر جنگ عرضه شوند، اما درگذشت غم‌انگیز چد جنسن (Chad Jensen)، طراح نامی این عنوان رویا‌های بسیاری از طرفداران وارگیم‌های تاکتیکال را بر باد داد و سبب شد تا برای همیشه بردگیم «Fighting Formations: Grossdeutschland Motorized Infantry Division» به همراه افزونه‌اش به عنوان آخرین یادگار این طراح خوشنام در دنیای بردگیم باقی بماند.

نویسنده: فرنام فرتوت

دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....