10 پیشنهاد برای آموزش بهتر بازیهای رومیزی (قسمت چهارم)
در این مطلب به سراغ مبحث آموزش میرویم و در کنار هم ببینیم برای آموزش صحیح بازیهای رومیزی به چه نکاتی باید توجه کنیم، از چه چیزهایی باید پرهیز و کنیم و چراها و باید و نبایدهای دیگر. پس همراه ما باشید.
در قسمتهای قبل راجع به اهمیت آموزش صحیح صحبت کردیم. حالا به سراغ قسمت چهارم میرویم تا با هم ببینیم برای آن که آموزشدهنده بهتری بشویم، به چه نکاتی باید توجه کنیم. پس با ماهمراه باشید.
6. از بازیکنان سوال کنید و تاییدیه و تفهیم گفتههای خودتان را بسنجید
«آیا چیزی که گفته شد، منطقی است و توجیهی دارد؟»
اگر بخواهید خیلی محتاطانه عمل کنید، مطمئنا در طول روند آموزشتان، بارها این سوال را از مخاطبان خواهید پرسید. بسیار مهم است که ببینید بازیکنان به چه میزان آموزش شما را دریافت کردهاند. کار سادهای است، تنها نیاز دارید که در زمانهای معلوم از مخاطبان و بازیکنان سر میز سوال کنید تا ببینید روند آموزش به چه گونهای پیش میرود. خیلی از بازیکنان به شما اطلاع خواهند داد که چه میزان از گفتههای شما را متوجه نشدهاند و خیلیها در همان لحظه چند سوال که در آستینشان برای شما نگه داشتهاند را رو میکنند. به هر حال خیلی بهتر است تا چندین بار این سوال را در زمانی که نیاز مطرح کنیم، تا نیاز باشد و یک بار هم آن را مطرح نکنیم.
بعضی از بازیکنان، به هر دلیل که هست، از این موضوع ابا دارند و از گفتن حقیقت در این مورد سر باز میزنند. در این موقعیتها، این وظیفه شما است تا بفهمید که تعلیماتتان تاثیرگذار بوده یا مخاطب از ترس برچسب خوردن و تحقیر شدن، از گفتن این که بازی را درست متوجه نشده است، امتناع میکند. هر چند میتوانید با ساخت یک فضای دلچسب و دوستانه قبل از شروع آموزش، چنین مانعی را از سر راه خود بردارید. زمانی که مخاطب بفهمد عدم یادگیری قوانین در لحظه، نکتهای عادی در بین جلسات بازیهای رومیزی است و بداند که در محیط خشکی قرار نگرفته است، سوالاتش را بیپروا از شما خواهد پرسید.
میتوانید این کار را به وسیله جملاتی مثل: «این یک بازی پیچیده است، و ممکن است گاهی برای یادگیری آن به مشکلات ریز و درشتی در هنگام آموزش بربخوریم، پس هنگامی که چیزی را متوجه نشدید، از پرسیدن آن دریغ نکنید. این موضوع کاملا عادی و نرمال است، حتی یادگیری این بازی برای خودم هم کمی زمان برد.»
حالا چه اگر از این جملات استفاده میکنید و یا هر نوع جمله دیگری، مطمئن شوید که بازیکنان را چک خواهید کرد. هیچ وقت جالب نخواهد بود که پس از یک ساعت آموزش، بفهمید که یک گوش مخاطبتان در بوده و دیگری دروازه.
7. بدانید که آموزش اطلاعات کافی برای هر بازی به چه میزانی است
برای بیشتر بازیها، میتوانید این گزاره را در نظر بگیرید که قبل از شروع بازی تمام جزییات و نکات کوچک و بزرگ را آموزش دهید. البته در این میان استثناهایی هم وجود دارد که به هیچ وجه نباید برای آنها چنین فرمولی را در نظر بگیرید، در کل بسیار مهم است که بدانید میزان اطلاعات کافی برای هر بازی به چه اندازه است. نیاز نیست که همه چیز را قبل از شروع بازی توضیح دهید. این جزییات را برای زمانی کنار بگذارید که بین بازیکنان و بازی ارتباط ایجاد کنند. همان ارتباطی که بالاتر در مورد آن بحث کردیم.
یک مثال بسیار خوب برای چنین موقعیتی، کارتهای ساخت و ساز (Development Cards) در بازی کاتان: شهرها و شوالیهها (Catan: Cities And Knights) هستند. در بازی دستهای بزرگ از کارتهای ساخت و ساز وجود دارد، که هر کدام اثرات مختلفی برای بازیکن به همراه دارند. نشستن و توضیح دادن تمام این کارتها ساعتها زمان به خودش اختصاص خواهد داد، و این اطلاعات تا زمانی که آن کارت برای بازیکن کشیده نشود بلااستفاده خواهد بود. این اطلاعاتی است که بازیکنان تا زمان به دست آوردن کارتها نیاز به آنها ندارند و به زبان دیگر ارتباطی برای آن ها ایجاد نمیکند. این کارتها، دارای اطلاعات تعاملی هستند و تا زمانی که به میان نیایند فرقی برای سبک بازی بازیکن ایجاد نمیکنند پس نیاز به اطلاعات آنها نخواهد بود. این همان چیزی است که میگویم باید به آن علم داشته باشید و فرق میان گفتن و نگفتن این اطلاعات را قبل از شروع به آموزش، بدانید.
از سوی دیگر، در بازی کاتان: شهرها و شوالیهها، چند نوع مختلف از کارتهای ساخت و ساز موجود است.کارتهای سبز باعث رشد و افزایش قلمروی شما میشوند، کارتهای زرد باعث میشوند قابلیتهای تبادلی شما بهتر شوند و کارتهای آبی در فاز هجومی به کمک شما میآیند. این اطلاعاتی است که شما باید در اختیار بازیکنان قرار دهید، به دلیل این که چنین اطلاعاتی باعث تغییر در روند بازی بازیکنان میشود و روی برنامه ریزی و چیدمان استراتژی آنها تغییر ایجاد میکند. برای مثال، قرار دادن شهرها روی شش ضلعیهای جنگل، باعث میشود تا شانس آنها برای دریافت کارتهای ساخت و ساز سبز زنگ بیشتر شود. اگر هدف شما در طول بازی گسترش زمینها و اراضی خود باشد، روی محیطهای جنگلی و گرفتن و بازی کردن کارتهای سبز ساخت و ساز تمرکز خواهید کرد. اما این باعث نمیشود که شما نیاز داشته باشید تا بدانید که روی تک تک کارتهای سبز رنگ بازی چه چیزی نوشته شده است و چه اثری به همراه خواهند داشت.
اگر دانستن یک مکانیزم، نکته یا جزییات خاص باعث میشود تا در روند برنامه ریزی و طرح استراتژی بازیکنان تغییری ایجاد شود، شما ملزم به آموزش دادن آن هستید، البته اگر این نکات تا زمانی که در روند بازی به میان نیایند و دانستن آنها از قبل تغییری در رویکرد بازیکنان ایجاد نمیکند، صبر کنید و آموزش آنها را به همان زمان موکول نمایید. برای اکثر موقعیتها، این قانون شامل قابلیتهایی میشود که روی کارتها نوشته شده است و رویدادهایی که در طی بازی باعث تغییر روند آن میشوند. البته که موقعیتهای دیگری هم وجود دارد. بعضی اوقات بعضی قوانین استثناهای مربوط به خودشان را دارند، و بازیکن نیازی به دانستن آنها ندارد، مگر آن که این استثنا در حال رخ دادن باشد یا حدس میزنید با توجه به روند بازی یک بازیکن، برای او پیشامدی را به همراه خواهد داشت. بدون این که روی نکاتی که میخواهید آموزش دهید و میزان آموزش شما، باید بگویم که نیاز دارید که یک بیس و پایه مشخص برای میزان آموزش هر بازی قرار دهید و بدانید که رد شدن از موضوعات خاص یا بیربط در هنگام آموزش میتواند در وقت شما حسابی صرفه جویی کند و از گیج شدن بازیکنان هم جلوگیری کند.
ادامه این مقاله را در قسمت بعدی دنبال کنید.
در این مطلب به سراغ مبحث آموزش میرویم و در کنار هم ببینیم برای آموزش صحیح بازیهای رومیزی به چه نکاتی باید توجه کنیم، از چه چیزهایی باید پرهیز و کنیم و چراها و باید و نبایدهای دیگر. پس همراه ما باشید.
در قسمتهای قبل راجع به اهمیت آموزش صحیح صحبت کردیم. حالا به سراغ قسمت چهارم میرویم تا با هم ببینیم برای آن که آموزشدهنده بهتری بشویم، به چه نکاتی باید توجه کنیم. پس با ماهمراه باشید.
6. از بازیکنان سوال کنید و تاییدیه و تفهیم گفتههای خودتان را بسنجید
«آیا چیزی که گفته شد، منطقی است و توجیهی دارد؟»
اگر بخواهید خیلی محتاطانه عمل کنید، مطمئنا در طول روند آموزشتان، بارها این سوال را از مخاطبان خواهید پرسید. بسیار مهم است که ببینید بازیکنان به چه میزان آموزش شما را دریافت کردهاند. کار سادهای است، تنها نیاز دارید که در زمانهای معلوم از مخاطبان و بازیکنان سر میز سوال کنید تا ببینید روند آموزش به چه گونهای پیش میرود. خیلی از بازیکنان به شما اطلاع خواهند داد که چه میزان از گفتههای شما را متوجه نشدهاند و خیلیها در همان لحظه چند سوال که در آستینشان برای شما نگه داشتهاند را رو میکنند. به هر حال خیلی بهتر است تا چندین بار این سوال را در زمانی که نیاز مطرح کنیم، تا نیاز باشد و یک بار هم آن را مطرح نکنیم.
بعضی از بازیکنان، به هر دلیل که هست، از این موضوع ابا دارند و از گفتن حقیقت در این مورد سر باز میزنند. در این موقعیتها، این وظیفه شما است تا بفهمید که تعلیماتتان تاثیرگذار بوده یا مخاطب از ترس برچسب خوردن و تحقیر شدن، از گفتن این که بازی را درست متوجه نشده است، امتناع میکند. هر چند میتوانید با ساخت یک فضای دلچسب و دوستانه قبل از شروع آموزش، چنین مانعی را از سر راه خود بردارید. زمانی که مخاطب بفهمد عدم یادگیری قوانین در لحظه، نکتهای عادی در بین جلسات بازیهای رومیزی است و بداند که در محیط خشکی قرار نگرفته است، سوالاتش را بیپروا از شما خواهد پرسید.
میتوانید این کار را به وسیله جملاتی مثل: «این یک بازی پیچیده است، و ممکن است گاهی برای یادگیری آن به مشکلات ریز و درشتی در هنگام آموزش بربخوریم، پس هنگامی که چیزی را متوجه نشدید، از پرسیدن آن دریغ نکنید. این موضوع کاملا عادی و نرمال است، حتی یادگیری این بازی برای خودم هم کمی زمان برد.»
حالا چه اگر از این جملات استفاده میکنید و یا هر نوع جمله دیگری، مطمئن شوید که بازیکنان را چک خواهید کرد. هیچ وقت جالب نخواهد بود که پس از یک ساعت آموزش، بفهمید که یک گوش مخاطبتان در بوده و دیگری دروازه.
7. بدانید که آموزش اطلاعات کافی برای هر بازی به چه میزانی است
برای بیشتر بازیها، میتوانید این گزاره را در نظر بگیرید که قبل از شروع بازی تمام جزییات و نکات کوچک و بزرگ را آموزش دهید. البته در این میان استثناهایی هم وجود دارد که به هیچ وجه نباید برای آنها چنین فرمولی را در نظر بگیرید، در کل بسیار مهم است که بدانید میزان اطلاعات کافی برای هر بازی به چه اندازه است. نیاز نیست که همه چیز را قبل از شروع بازی توضیح دهید. این جزییات را برای زمانی کنار بگذارید که بین بازیکنان و بازی ارتباط ایجاد کنند. همان ارتباطی که بالاتر در مورد آن بحث کردیم.
یک مثال بسیار خوب برای چنین موقعیتی، کارتهای ساخت و ساز (Development Cards) در بازی کاتان: شهرها و شوالیهها (Catan: Cities And Knights) هستند. در بازی دستهای بزرگ از کارتهای ساخت و ساز وجود دارد، که هر کدام اثرات مختلفی برای بازیکن به همراه دارند. نشستن و توضیح دادن تمام این کارتها ساعتها زمان به خودش اختصاص خواهد داد، و این اطلاعات تا زمانی که آن کارت برای بازیکن کشیده نشود بلااستفاده خواهد بود. این اطلاعاتی است که بازیکنان تا زمان به دست آوردن کارتها نیاز به آنها ندارند و به زبان دیگر ارتباطی برای آن ها ایجاد نمیکند. این کارتها، دارای اطلاعات تعاملی هستند و تا زمانی که به میان نیایند فرقی برای سبک بازی بازیکن ایجاد نمیکنند پس نیاز به اطلاعات آنها نخواهد بود. این همان چیزی است که میگویم باید به آن علم داشته باشید و فرق میان گفتن و نگفتن این اطلاعات را قبل از شروع به آموزش، بدانید.
از سوی دیگر، در بازی کاتان: شهرها و شوالیهها، چند نوع مختلف از کارتهای ساخت و ساز موجود است.کارتهای سبز باعث رشد و افزایش قلمروی شما میشوند، کارتهای زرد باعث میشوند قابلیتهای تبادلی شما بهتر شوند و کارتهای آبی در فاز هجومی به کمک شما میآیند. این اطلاعاتی است که شما باید در اختیار بازیکنان قرار دهید، به دلیل این که چنین اطلاعاتی باعث تغییر در روند بازی بازیکنان میشود و روی برنامه ریزی و چیدمان استراتژی آنها تغییر ایجاد میکند. برای مثال، قرار دادن شهرها روی شش ضلعیهای جنگل، باعث میشود تا شانس آنها برای دریافت کارتهای ساخت و ساز سبز زنگ بیشتر شود. اگر هدف شما در طول بازی گسترش زمینها و اراضی خود باشد، روی محیطهای جنگلی و گرفتن و بازی کردن کارتهای سبز ساخت و ساز تمرکز خواهید کرد. اما این باعث نمیشود که شما نیاز داشته باشید تا بدانید که روی تک تک کارتهای سبز رنگ بازی چه چیزی نوشته شده است و چه اثری به همراه خواهند داشت.
اگر دانستن یک مکانیزم، نکته یا جزییات خاص باعث میشود تا در روند برنامه ریزی و طرح استراتژی بازیکنان تغییری ایجاد شود، شما ملزم به آموزش دادن آن هستید، البته اگر این نکات تا زمانی که در روند بازی به میان نیایند و دانستن آنها از قبل تغییری در رویکرد بازیکنان ایجاد نمیکند، صبر کنید و آموزش آنها را به همان زمان موکول نمایید. برای اکثر موقعیتها، این قانون شامل قابلیتهایی میشود که روی کارتها نوشته شده است و رویدادهایی که در طی بازی باعث تغییر روند آن میشوند. البته که موقعیتهای دیگری هم وجود دارد. بعضی اوقات بعضی قوانین استثناهای مربوط به خودشان را دارند، و بازیکن نیازی به دانستن آنها ندارد، مگر آن که این استثنا در حال رخ دادن باشد یا حدس میزنید با توجه به روند بازی یک بازیکن، برای او پیشامدی را به همراه خواهد داشت. بدون این که روی نکاتی که میخواهید آموزش دهید و میزان آموزش شما، باید بگویم که نیاز دارید که یک بیس و پایه مشخص برای میزان آموزش هر بازی قرار دهید و بدانید که رد شدن از موضوعات خاص یا بیربط در هنگام آموزش میتواند در وقت شما حسابی صرفه جویی کند و از گیج شدن بازیکنان هم جلوگیری کند.
ادامه این مقاله را در قسمت بعدی دنبال کنید.
دیدگاه شما