معرفی 10 بازی رومیزی برتر با محوریت دنیای استار وارز (قسمت دوم)
با ما و بررسی بهترین عناوین با محوریت دنیای استار وارز، همراه باشید.
7. Star Wars: The Living Card Game
اگر میخواهید تا سالها سرگرم شوید و توسط دریچه بازیهای رومیزی، در دل دنیای پر از شخصیت استار وارز گشت بزنید، استار وارز: کارد گیم انتخاب اول شما است. این بازی در سبک LCG یا Living Card Gmae است. به این معنا که صدها بسته الحاقی و افزونه برای بازی به صورت مداوم منتشر شده است و همچنان خواهد شد.
البته این بازی مثل دیگر LCGهای دیگر فنتزی فلایت، آنچنان که باید مشهور نشد و زیر سایه عناوینی مثل اندروید نترانر (Android Netrunner) و آرکام هارر کارد گیم (Arkham Horror Card Game) کمی گم شد. ولی باز هم در بین بازیهای این سبک و عناوینی با تم استار وارز بسیار خوش میدرخشد.
البته این بازی در شروع انتشار از راه سختی عبور کرد. منتقدین ایراداتی از بالانس بودن ست اصلی داخل جعبه بازی، کند بودن روند و از مد عقب افتاده بودن آن گرفتند. از آن زمان به بعد فنتزی فلایت بیشتر از پیش به این عنوان توجه کرد و دیدگاه کلی و رویکرد بازیکنان به این عنوان، نشان میدهد که در این امر بسیار موفق بودهاند. بازی هم اکنون یک عنوان تاکتیکال بسیار لذتبخش است که صدها محتوای اضافه را به خودش اختصاص میدهد. اگرچه شاید هیچگاه به عنوانی مثل اندروید نترانر نرسد، ولی امروزه این بازی طرفداران خاص خودش را دارد و به موفقیت رسیده است.
البته همه اینها در گرو این است که شما بستههای الحاقی این بازی را تهیه کنید و بتوانید آن را گسترش دهید. هر چه نباشد ذات بازی LCG همین است و هزینه زیادی برای سرگرم شدن به مدت طولانی باید پرداخت کرد.
6. Star Wars Risk
مگر میشود لیستی از یه سری مشهور تهیه کنیم و نام ریسک در آن نباشد؟ در طول سالهای گذشته آن قدر مدلهای مختلفی از این بازی منتشر شده است که خیلی راحت میتواند در تمامی لیستهای مذکور حضور داشته باشد. البته که خیلیها دل خوشی از این مجموع ندارند و آن را از مد افتاده و قدیمی میدانند. مکانیزمهای آن ممکن است در دنیای بازیهای امروز دیگر برش خاصی نداشته باشند و نتوانند مخاطب نوین را به خود جذب کنند. ذات شانس محور و رندوم بازی هم یکی دیگر از دلایل عدم محبوبیت این بازی بین نسل جدید بازیکنان است. البته که هنوز هم برای خیلیها ریسک حکم نوستالژی غیرقابل جایگزینی را دارد که برای همیشه گوشهای از قلب آنها به این عنوان تعلق خواهد داشت. با این همه توضیح، چرا این بازی در این رتبه قرار دارد و به عنوان یکی از برترینها از آن نام برده شده است؟ به این دلیل که در حقیقت این بازی اصلا ریسک نیست و شباهت آن با ریسک کلاسیک از یک کهکشان تا کهکشان دیگری است.
اگر «لوپین چووی» بامزهترین بازسازی با محوریت استار وارز باشد، ریسک استار وارز هوشمندانهترین این دسته از بازیها است. مکانیزمهای بازی بسیار مشابه بازی کویینز گمبیت (Queen’s Gambit) هستند که زمانها بسیار دور، توسط اولان هیل (Avalon Hill) منتشر شده بود. قدمت کویینز گمبیت به قسمت 1 فیلمهای استار وارز میرسد و برای خودش پدربزرگی است. ابن بازی در زمان عرضه بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدین قرار گرفته بود. این بازی به عنوان یک عنوان بالانس، و بسیار جذاب هم از نظر استراتژیک و هم از نظر تاکتیکال محسوب میشود. البته که این بازی خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد و نسخههای به جا مانده از آن با قیمتهای نجومی به فروش میرسند. برای مثال بعضی از نسخههای این بازی هم اکنون روی سایت آمازون (Amazon) با قیمتی بیش از 600 دلار ارزشگذاری شدهاند. بله درست خواندید، 600 دلار و عددی که خواندید، غلط املایی نبود.
حالا ریسک استار وارز را داریم. خب مشخصا من هم کویینز گمبیت را بازی نکردهام، ولی چیزی که خواندهام شنیدهام این است که بازی کاملا بر اساس همین عنوان ساخته، یا بهتر بگویم بازسازی شده است. فارغ از این مسئله که این بازی تا جه میزان مشابه عنوان ذکر شده است، مشخصا به هیچ عنوان شبیه هیچ ریسک دیگری نیست و اصلا نمیتوان آن را یک ریسک به حساب آورد. احتمال میدهم هزبرو به این دلیل از نام ریسک استفاده کرده است که نظر مخاطبان عام را به این بازی جلب کند و از نظر بازاریابی موفقتر عمل کند! البته به نظر من اگر این بازی زیر سایه نام ریسک قرار نمیگرفت، بسیار موفقتر از چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم. ولی واقعا میتوانید از این انتخاب آنها خرده بگیرید؟ تا زمانی که بازی خوبی عرضه شود که بتواند همه را راضی نگه دارد، همه چی سر جای خودش است و شاید این نکته بدی نباشد چرا که چنین تصمیمی باعث میشود تا افراد بیشتری به سمت این بازی و در کل پدید بازیهای رومیزی کشیده شوند.
بازی در واقع سه مبارزه همزمان را در سه جبهه مختلف روایت میکند که با محوریت داستان عنوان «ریترن آو جدای» (Return of Jedi) و صحنه آخر آن دنبال میشود. صحنهای که نبرد هجوم به منبعتغذیه سپر دفاعی سفینه «دث استار 2» (Death Star II) و مبارزه بین لوک اسکایواکر (Luke Skywalker) و دارث ویدر را (Darth Wader) را نشان میدهد. در حالی که هجوم به دث استار هدف اصلی بازیکن ربل (Rebel) است ولی پیروزی در دو جبهه دیگر به شدت شما را تقویت خواهد کرد.
در مجموع خبری از ریسک کلاسیک نخواهد بود و مهم نیست چه نگرشی به خود عنوان ریسک دارید، این بازی کلا بازی دیگری است و میتواند در قفسه بازیهای شما جای بگیرد. بازیهای شرکت فنتزی فلایت فوقالعاده هستند، اما یا از نظر مکانیزمی سنگین و یا از لحاظ قیمتی گران محسوب میشوند و یا در بعضی از عناوین، هر دو این حالتها برقرار است. اینها نکات بدی نیستند ولی اگر به دنبال یک تجربه سبکتر، تاکتیکال بدون قوانین سنگین و از نظر اقتصادی به صرفه هستید، ریسک استار وارز انتخاب عالی و بسیار کمخطری و کمریسکی است!
بازی دارای دو مدل استاندارد به قیمت 22 دلار و بلک ادیشن بازی دارای دو مدل استاندارد به قیمت 22 دلار و بلک ادیشن (Black Edition) به قیمت 50 دلار است. نسخه بلک دارای کیفیت قطعات بسیار بهتری است. بازی برای 2 نفر طراحی شده است و هر دست آن حدود یک ساعت طول میکشد.
5. Star Wars Outer Rim
جدیدترین بازی منتشر شده توسط فنتزی فلایت با تم استار وارز، همین عنوان اوتر ریم است. بازی در سبک برداشتن و رساندن (Pickup and Deliver) پیگیری میشود که طی آن مبارزات مختلفی هم شکل میگیرد. از لحاظ شکل بصری و نحوه چیدمان بازی، این عنوان یکی از زیباترین محصولات فنتزی فلایت به حساب میآید.
بازی قوانین خیلی راحتی ندارد ولی نسبت به همخانوادههای عظیمالجسهاش، پیچیدگی کمتری دارد و بیشتر روی روند بازی و گیمپلی تمرکز کرده است. اوتر ریم به قدری جذاب است که میتوان آن را به کسانی که حتی هیچ گونه علاقهای به سری استار وارز ندارند هم پیشنهادش داد و مطمئن بود که از آن لذت خواهند برد. حالا فکر کنید که با فضای بازی آشنا باشید و آن را دوست هم داشته باشید، میتوان مطمئن بود که این عنوان یکی از بهترین تجربههای گیمی شما خواهد بود. اوتر ریم برای 1 تا 4 نفر طراحی شده است و هر دست آن چیزی نزدیک به 3 الی 4 ساعت طول میکشد. هم اکنون بازی با قیمت 50 دلاری برای خرید در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
4. Star Wars: Armada
داستان فنتزی فلایت و دشمنی این شرکت با کیف پولهای طرفداران سری استار وارز، غصه مشهوری است. در سال 2012 این شرکت عنوان اکس وینگیز: مینیچر گیم (X-Wing: The Minitatues Game) را عرضه کرد. این بازی تا به امروز هم به قدرت به کار خودش ادامه داده است و در واقع امروز از همیشه بزرگتر و گستردهتر است. اکس وینگز طرفداران جنگهای هوایی سری استار وارز را دیوانه خودش کرد. آن قدر این طرفداران مجذوب این عنوان شدند که میتوان گفت فنتزی فلایت، آنها را به خریدن سفینههای ریز و درشت خودش معتاد کرد. بعد از عرضه چنین عنوان گسترده و گران قیمتی و طی سالهای بعد آنها به سراغ ایمپریال اسالت (Imperial Assault) رفتند. به صورت منطقی هیچ طرفدار استار وارزی نمیتوانست عطش خودش برای خریدن این عنوان را فرو کش کند، مگر با خرید آن و عشق ورزیدن به آن از بعد نزدیک. البته که آنها به انتشار این عناوین هم راضی نبودند و سریع بعد از ایمپریال اسالت به سراغ عنوان دیگری به اسم استار وارز: آرمادا (Star Wars: Armada) رفتند.
آرمادا شبیه عنوان اکس وینگز است، اما در ابعاد وسیعتر! در این بازی شما در نقش رهبران فضایی هستید که سفینههای عظیمشان را جا به جا میکنند و باید با نابود کردن اسکادران حریف، پیروز میدان شوند. البته برخلاف اکس که تمرکز اصلی آن روی جنگهای هوایی ضربتی و سرعتی است، آرمادا بسیار عمیقتر، پرجزییات و به شدت استراتژیک است. بازی حس مبارزه بین دو کشتی فضایی عظیم را به خوبی بازسازی میکند و کاملا با اکس وینگز متفاوت است. اکس وینگز به نسبت این عنوان، بسیار سادهتر به نظر میرسد. به جای دور درجا و چرخیدنهای سریع مثل اکس وینگز، در این جا نیاز دارید تا به سفینهتان دستور چرخش بدهید تا در دورهای آتی بتواند برگردد. به جای داشتن یک نوع سلاح روی سفینه، شما چند جوخه مختلف از جنگندههای کوچکتر در اختیار دارید که میتوانید به وسیله آنها به دشمنانتان حمله کنید. به جای داشتن یک نوار سلامتی مشخص، بخشهای مختلف سفینه شما خط قدرتی دارند که در صورت آسیب دیدن از بین میرود. تمام بخشهای این بازی بزرگتر، وسیعتر، سنگینتر و عمیقتر از عنوان مادر، یعنی اکس وینگز هستند. اگر اکس وینگز یک بازی تاکتیکال به شمار رود، آرمادا به شدت در بعد استراتژی عمیقتر است . بازیکنانی که دید استراتژیک و برنامهریزی صحیحی نداشته باشند، خیلی سریع توسط حریفشان نابود خواهند شد.
انتخاب بین این دو بازی بسیار دشوار است. هر دو بازی، دو روی یک سکه هستند ولی میتوان گفت اکس وینگز به دلیل جامعیت بیشتر و در دسترستر بودنش، جایگاه بالاتری را در لیست از آن خودش کرده است. اکس وینگز کوتاهتر است و راحتتر میتوان با آن اخت گرفت. البته این به آن معنا نیست که آرمادا چیزی کمتر از اکس وینگز دارد. در بعضی مواقع حتی میتوان گفت آرمادا بهتر عمل میکند. برای مثال یک سیستم هدفهای سیستماتیک در بازی تعریف شده است که نمیگذارد بازیهای شما به جمله «حریفت را نابود کن!» ختم شود و با ایجاد ماموریتهایی به خصوص، تنوع را برای شما حفظ خواهد کرد. این موضوع در اکس وینگز وجود ندارد و صرفا هدف بازی نابود کردن حریف در یک سری مبارزات موش و گربهای است.
آرمادا عالی است. هیچ بازیای مثل این عنوان نمیتواند حس مبارزات عظیم کشتیهای فضایی را برای شما به همراه داشته باشد و حس بازی کردن با فیگورهای عظیمالجسه آن، تجربهای فوقالعاده است. البته که این عنوان، اصلا جزو بازیهای مقرون به صرفه به شمار نمیرود و برای خرید خود بسته پایه بازی و بستههای الحاقی اولیه، چیزی نزدیک به 200 دلار آمریکا باید خرج کنید. همانطور که گفتم بازی برای 2 نفر طراحی شده است و هر دست آن چیزی نزدیک به 4 الی 6 ساعت به طول میانجامد.
3. X-Wing: The Miniatures Game
در مورد اکس وینگز میشود ساعتها صحبت کرد. این عنوان بینهایت جذاب، اعتیادآور و دارای قوانین بسیار ساده و سرراست است. اکس وینگز یک بازی مینیاتوری (Miniature Game) به شمار میرود، ولی نسبت به دیگر عناوین این سبک بسیار روند روانتر و بهبودیافتهای دارد. برای مثال اگر یک بازیکن جدید بخواهد به سراغ بازی بیاید، برای آموزش بازی، به زمانی بیش از 10 دقیقه نیاز نخواهید داشت. البته بازی پیچیدگی؛ اشتباه نکنید، این نکته بدی نیست. اگر به دنبال یک تجربه تاکتیکال سنگین هستید، آرمادا و ایمپریال اسالت برای شما ساخته شده است. اکس وینگز برای مخاطبانی است که میخواهند ساعتهای متمادی پای بازی بنشینند و از فضای روان و هیجان بازی لذت ببرند.
همانطور که در بخش اکس وینگز توضیح دادم، این بازی در مورد نبردهای هوایی در بستر دنیای استار وارز است. روند بازی به این گونه است که شما کشتیهای خود را انتخاب میکنید و روی میز قرار میدهید، و سپس به نوبت بازی میکنید و سعی میکنید با لیزرهای داغ مرگآور (که پردازش این بخش بر عهده تخیل شما است) همدیگر را از سر راه بردارید. بهترین نکته در مورد اکس وینگز هم همین است، این بازی تمام چیزی که باید باشد است، نه بیشتر و نه کمتر. درست است که پیچیدگی و عمق بیشتری در مورد قوانین بازی وجود دارد، اما تمام آنها در همین موارد خلاصه میشوند: «حرکت دادن کشتیهای فضایی، انتخاب اکشن، حمله به دیگر کشتیها و تکرار همین مراتب». تنوع زیادی در مورد کشتیهای جنگی فضایی انتشار شده برای این بازی است که هر کدام از آنها به همراه خلبان مختص به خودش و قابلیتهای خاص آن در بازی وجود دارند. هر کدام از این خلبانها و کشتیها، به وسیله کارتهای پیشرفت میتوانند بهبود پیدا کنند و قابلیتهای اضافهای را به خودشان اختصاص بدهند. اکس وینگز نقطه قوتش را همینجا نشان میدهد؛ عمق مناسب در کنار روند ساده مکانیزمی که هارمونی فوقالعادهای در کنار هم تشکیل دادهاند.
تنها مشکل این بازی، لزوم خرید بستههای گسترش دهنده آن است. درست است که میتوانید بازی اصلی را چندین باز بازی کنید و تنوع مناسبی در رابطه با مکانیزمها وجود دارد که باعث میشوند بازی تکراری نشود؛ اما خیلی طول نخواهد کشید که احساس نیاز به محتوای بیشتر را حس کنید. حتی بازیکنان خیلی معمولی هم که بازی برایشان اولویت اول نیست، دلشان میخواهد چن کشتی دیگر به غیر از بسته اصلی در اختیار داشته باشند. اگر بین 50 تا 60 دلار خرج کنید، تنوع کمی در دسترس شما خواهد بود. همین تنوع با رقمی بین 80 تا 90 دلار بسیار بیشتر میشود، و برای 110 و بیشتر از 120 دلار آن قدر گزینههای مختلف در اختیار خواهید داشت که حتی پس از ماهها نتوانید همه آنها را تجربه کنید. البته این رقمها فارغ از 25 دلار بسته اصلی در نظر گرفته شدهاند.
البته نکته جذاب این جا است که اگر بخواهید روی این بازی سرمایهگذاری کنید، گزینههای پرشماری در اختیارتان خواهد بود. تقریبا تمام کشتیهای فضایی و سفینههای سری اصلی استار وارز برای بازی منتشر شدهاند. حتی چندین کشتی و سفینه از عناوین فرعی هم توسط فنتزی فلایت برای بازی طراحی و عرضه شدهاند. به غیر از این، نکته بسیار خوب در مورد این فیگورها این است که تمام آنها به صورت رنگآمیزی شده صنعتی به دست شما میرسند و همین موضوع کمک قابل توجهی به جذابیت بصری بازی میکند. حتی فیگورها خارج بازی میتوانند به عنوان دکور بسیار زیبا و پر جزییات از دنیا استار وارز، استفاده شوند.
دو نسخه جعبه اصلی برای این بازی عرضه شدهاند که هر دو آنها با یکدیگر سازگاری دارند. همچنین با هر کدام از آنها میتوانید باقی بستههای الحاقی را استفاده کنید. بسته قدیمیتر داری یک اکس وینگ و دو عدد تای فایتر (TIE Fighter) کلاسیک است و نسخه جدیدتر بر اساس عنوان فورس اویکنز (The Force Awakens) طراحی شده که دارای نسخههای پیشرفته همان کشتیهای ذکر شده نسخه پیشین است.
ادامه این مطلب را در مقاله بعدی بخوانید.
با ما و بررسی بهترین عناوین با محوریت دنیای استار وارز، همراه باشید.
7. Star Wars: The Living Card Game
اگر میخواهید تا سالها سرگرم شوید و توسط دریچه بازیهای رومیزی، در دل دنیای پر از شخصیت استار وارز گشت بزنید، استار وارز: کارد گیم انتخاب اول شما است. این بازی در سبک LCG یا Living Card Gmae است. به این معنا که صدها بسته الحاقی و افزونه برای بازی به صورت مداوم منتشر شده است و همچنان خواهد شد.
البته این بازی مثل دیگر LCGهای دیگر فنتزی فلایت، آنچنان که باید مشهور نشد و زیر سایه عناوینی مثل اندروید نترانر (Android Netrunner) و آرکام هارر کارد گیم (Arkham Horror Card Game) کمی گم شد. ولی باز هم در بین بازیهای این سبک و عناوینی با تم استار وارز بسیار خوش میدرخشد.
البته این بازی در شروع انتشار از راه سختی عبور کرد. منتقدین ایراداتی از بالانس بودن ست اصلی داخل جعبه بازی، کند بودن روند و از مد عقب افتاده بودن آن گرفتند. از آن زمان به بعد فنتزی فلایت بیشتر از پیش به این عنوان توجه کرد و دیدگاه کلی و رویکرد بازیکنان به این عنوان، نشان میدهد که در این امر بسیار موفق بودهاند. بازی هم اکنون یک عنوان تاکتیکال بسیار لذتبخش است که صدها محتوای اضافه را به خودش اختصاص میدهد. اگرچه شاید هیچگاه به عنوانی مثل اندروید نترانر نرسد، ولی امروزه این بازی طرفداران خاص خودش را دارد و به موفقیت رسیده است.
البته همه اینها در گرو این است که شما بستههای الحاقی این بازی را تهیه کنید و بتوانید آن را گسترش دهید. هر چه نباشد ذات بازی LCG همین است و هزینه زیادی برای سرگرم شدن به مدت طولانی باید پرداخت کرد.
6. Star Wars Risk
مگر میشود لیستی از یه سری مشهور تهیه کنیم و نام ریسک در آن نباشد؟ در طول سالهای گذشته آن قدر مدلهای مختلفی از این بازی منتشر شده است که خیلی راحت میتواند در تمامی لیستهای مذکور حضور داشته باشد. البته که خیلیها دل خوشی از این مجموع ندارند و آن را از مد افتاده و قدیمی میدانند. مکانیزمهای آن ممکن است در دنیای بازیهای امروز دیگر برش خاصی نداشته باشند و نتوانند مخاطب نوین را به خود جذب کنند. ذات شانس محور و رندوم بازی هم یکی دیگر از دلایل عدم محبوبیت این بازی بین نسل جدید بازیکنان است. البته که هنوز هم برای خیلیها ریسک حکم نوستالژی غیرقابل جایگزینی را دارد که برای همیشه گوشهای از قلب آنها به این عنوان تعلق خواهد داشت. با این همه توضیح، چرا این بازی در این رتبه قرار دارد و به عنوان یکی از برترینها از آن نام برده شده است؟ به این دلیل که در حقیقت این بازی اصلا ریسک نیست و شباهت آن با ریسک کلاسیک از یک کهکشان تا کهکشان دیگری است.
اگر «لوپین چووی» بامزهترین بازسازی با محوریت استار وارز باشد، ریسک استار وارز هوشمندانهترین این دسته از بازیها است. مکانیزمهای بازی بسیار مشابه بازی کویینز گمبیت (Queen’s Gambit) هستند که زمانها بسیار دور، توسط اولان هیل (Avalon Hill) منتشر شده بود. قدمت کویینز گمبیت به قسمت 1 فیلمهای استار وارز میرسد و برای خودش پدربزرگی است. ابن بازی در زمان عرضه بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدین قرار گرفته بود. این بازی به عنوان یک عنوان بالانس، و بسیار جذاب هم از نظر استراتژیک و هم از نظر تاکتیکال محسوب میشود. البته که این بازی خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد و نسخههای به جا مانده از آن با قیمتهای نجومی به فروش میرسند. برای مثال بعضی از نسخههای این بازی هم اکنون روی سایت آمازون (Amazon) با قیمتی بیش از 600 دلار ارزشگذاری شدهاند. بله درست خواندید، 600 دلار و عددی که خواندید، غلط املایی نبود.
حالا ریسک استار وارز را داریم. خب مشخصا من هم کویینز گمبیت را بازی نکردهام، ولی چیزی که خواندهام شنیدهام این است که بازی کاملا بر اساس همین عنوان ساخته، یا بهتر بگویم بازسازی شده است. فارغ از این مسئله که این بازی تا جه میزان مشابه عنوان ذکر شده است، مشخصا به هیچ عنوان شبیه هیچ ریسک دیگری نیست و اصلا نمیتوان آن را یک ریسک به حساب آورد. احتمال میدهم هزبرو به این دلیل از نام ریسک استفاده کرده است که نظر مخاطبان عام را به این بازی جلب کند و از نظر بازاریابی موفقتر عمل کند! البته به نظر من اگر این بازی زیر سایه نام ریسک قرار نمیگرفت، بسیار موفقتر از چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم. ولی واقعا میتوانید از این انتخاب آنها خرده بگیرید؟ تا زمانی که بازی خوبی عرضه شود که بتواند همه را راضی نگه دارد، همه چی سر جای خودش است و شاید این نکته بدی نباشد چرا که چنین تصمیمی باعث میشود تا افراد بیشتری به سمت این بازی و در کل پدید بازیهای رومیزی کشیده شوند.
بازی در واقع سه مبارزه همزمان را در سه جبهه مختلف روایت میکند که با محوریت داستان عنوان «ریترن آو جدای» (Return of Jedi) و صحنه آخر آن دنبال میشود. صحنهای که نبرد هجوم به منبعتغذیه سپر دفاعی سفینه «دث استار 2» (Death Star II) و مبارزه بین لوک اسکایواکر (Luke Skywalker) و دارث ویدر را (Darth Wader) را نشان میدهد. در حالی که هجوم به دث استار هدف اصلی بازیکن ربل (Rebel) است ولی پیروزی در دو جبهه دیگر به شدت شما را تقویت خواهد کرد.
در مجموع خبری از ریسک کلاسیک نخواهد بود و مهم نیست چه نگرشی به خود عنوان ریسک دارید، این بازی کلا بازی دیگری است و میتواند در قفسه بازیهای شما جای بگیرد. بازیهای شرکت فنتزی فلایت فوقالعاده هستند، اما یا از نظر مکانیزمی سنگین و یا از لحاظ قیمتی گران محسوب میشوند و یا در بعضی از عناوین، هر دو این حالتها برقرار است. اینها نکات بدی نیستند ولی اگر به دنبال یک تجربه سبکتر، تاکتیکال بدون قوانین سنگین و از نظر اقتصادی به صرفه هستید، ریسک استار وارز انتخاب عالی و بسیار کمخطری و کمریسکی است!
بازی دارای دو مدل استاندارد به قیمت 22 دلار و بلک ادیشن بازی دارای دو مدل استاندارد به قیمت 22 دلار و بلک ادیشن (Black Edition) به قیمت 50 دلار است. نسخه بلک دارای کیفیت قطعات بسیار بهتری است. بازی برای 2 نفر طراحی شده است و هر دست آن حدود یک ساعت طول میکشد.
5. Star Wars Outer Rim
جدیدترین بازی منتشر شده توسط فنتزی فلایت با تم استار وارز، همین عنوان اوتر ریم است. بازی در سبک برداشتن و رساندن (Pickup and Deliver) پیگیری میشود که طی آن مبارزات مختلفی هم شکل میگیرد. از لحاظ شکل بصری و نحوه چیدمان بازی، این عنوان یکی از زیباترین محصولات فنتزی فلایت به حساب میآید.
بازی قوانین خیلی راحتی ندارد ولی نسبت به همخانوادههای عظیمالجسهاش، پیچیدگی کمتری دارد و بیشتر روی روند بازی و گیمپلی تمرکز کرده است. اوتر ریم به قدری جذاب است که میتوان آن را به کسانی که حتی هیچ گونه علاقهای به سری استار وارز ندارند هم پیشنهادش داد و مطمئن بود که از آن لذت خواهند برد. حالا فکر کنید که با فضای بازی آشنا باشید و آن را دوست هم داشته باشید، میتوان مطمئن بود که این عنوان یکی از بهترین تجربههای گیمی شما خواهد بود. اوتر ریم برای 1 تا 4 نفر طراحی شده است و هر دست آن چیزی نزدیک به 3 الی 4 ساعت طول میکشد. هم اکنون بازی با قیمت 50 دلاری برای خرید در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
4. Star Wars: Armada
داستان فنتزی فلایت و دشمنی این شرکت با کیف پولهای طرفداران سری استار وارز، غصه مشهوری است. در سال 2012 این شرکت عنوان اکس وینگیز: مینیچر گیم (X-Wing: The Minitatues Game) را عرضه کرد. این بازی تا به امروز هم به قدرت به کار خودش ادامه داده است و در واقع امروز از همیشه بزرگتر و گستردهتر است. اکس وینگز طرفداران جنگهای هوایی سری استار وارز را دیوانه خودش کرد. آن قدر این طرفداران مجذوب این عنوان شدند که میتوان گفت فنتزی فلایت، آنها را به خریدن سفینههای ریز و درشت خودش معتاد کرد. بعد از عرضه چنین عنوان گسترده و گران قیمتی و طی سالهای بعد آنها به سراغ ایمپریال اسالت (Imperial Assault) رفتند. به صورت منطقی هیچ طرفدار استار وارزی نمیتوانست عطش خودش برای خریدن این عنوان را فرو کش کند، مگر با خرید آن و عشق ورزیدن به آن از بعد نزدیک. البته که آنها به انتشار این عناوین هم راضی نبودند و سریع بعد از ایمپریال اسالت به سراغ عنوان دیگری به اسم استار وارز: آرمادا (Star Wars: Armada) رفتند.
آرمادا شبیه عنوان اکس وینگز است، اما در ابعاد وسیعتر! در این بازی شما در نقش رهبران فضایی هستید که سفینههای عظیمشان را جا به جا میکنند و باید با نابود کردن اسکادران حریف، پیروز میدان شوند. البته برخلاف اکس که تمرکز اصلی آن روی جنگهای هوایی ضربتی و سرعتی است، آرمادا بسیار عمیقتر، پرجزییات و به شدت استراتژیک است. بازی حس مبارزه بین دو کشتی فضایی عظیم را به خوبی بازسازی میکند و کاملا با اکس وینگز متفاوت است. اکس وینگز به نسبت این عنوان، بسیار سادهتر به نظر میرسد. به جای دور درجا و چرخیدنهای سریع مثل اکس وینگز، در این جا نیاز دارید تا به سفینهتان دستور چرخش بدهید تا در دورهای آتی بتواند برگردد. به جای داشتن یک نوع سلاح روی سفینه، شما چند جوخه مختلف از جنگندههای کوچکتر در اختیار دارید که میتوانید به وسیله آنها به دشمنانتان حمله کنید. به جای داشتن یک نوار سلامتی مشخص، بخشهای مختلف سفینه شما خط قدرتی دارند که در صورت آسیب دیدن از بین میرود. تمام بخشهای این بازی بزرگتر، وسیعتر، سنگینتر و عمیقتر از عنوان مادر، یعنی اکس وینگز هستند. اگر اکس وینگز یک بازی تاکتیکال به شمار رود، آرمادا به شدت در بعد استراتژی عمیقتر است . بازیکنانی که دید استراتژیک و برنامهریزی صحیحی نداشته باشند، خیلی سریع توسط حریفشان نابود خواهند شد.
انتخاب بین این دو بازی بسیار دشوار است. هر دو بازی، دو روی یک سکه هستند ولی میتوان گفت اکس وینگز به دلیل جامعیت بیشتر و در دسترستر بودنش، جایگاه بالاتری را در لیست از آن خودش کرده است. اکس وینگز کوتاهتر است و راحتتر میتوان با آن اخت گرفت. البته این به آن معنا نیست که آرمادا چیزی کمتر از اکس وینگز دارد. در بعضی مواقع حتی میتوان گفت آرمادا بهتر عمل میکند. برای مثال یک سیستم هدفهای سیستماتیک در بازی تعریف شده است که نمیگذارد بازیهای شما به جمله «حریفت را نابود کن!» ختم شود و با ایجاد ماموریتهایی به خصوص، تنوع را برای شما حفظ خواهد کرد. این موضوع در اکس وینگز وجود ندارد و صرفا هدف بازی نابود کردن حریف در یک سری مبارزات موش و گربهای است.
آرمادا عالی است. هیچ بازیای مثل این عنوان نمیتواند حس مبارزات عظیم کشتیهای فضایی را برای شما به همراه داشته باشد و حس بازی کردن با فیگورهای عظیمالجسه آن، تجربهای فوقالعاده است. البته که این عنوان، اصلا جزو بازیهای مقرون به صرفه به شمار نمیرود و برای خرید خود بسته پایه بازی و بستههای الحاقی اولیه، چیزی نزدیک به 200 دلار آمریکا باید خرج کنید. همانطور که گفتم بازی برای 2 نفر طراحی شده است و هر دست آن چیزی نزدیک به 4 الی 6 ساعت به طول میانجامد.
3. X-Wing: The Miniatures Game
در مورد اکس وینگز میشود ساعتها صحبت کرد. این عنوان بینهایت جذاب، اعتیادآور و دارای قوانین بسیار ساده و سرراست است. اکس وینگز یک بازی مینیاتوری (Miniature Game) به شمار میرود، ولی نسبت به دیگر عناوین این سبک بسیار روند روانتر و بهبودیافتهای دارد. برای مثال اگر یک بازیکن جدید بخواهد به سراغ بازی بیاید، برای آموزش بازی، به زمانی بیش از 10 دقیقه نیاز نخواهید داشت. البته بازی پیچیدگی؛ اشتباه نکنید، این نکته بدی نیست. اگر به دنبال یک تجربه تاکتیکال سنگین هستید، آرمادا و ایمپریال اسالت برای شما ساخته شده است. اکس وینگز برای مخاطبانی است که میخواهند ساعتهای متمادی پای بازی بنشینند و از فضای روان و هیجان بازی لذت ببرند.
همانطور که در بخش اکس وینگز توضیح دادم، این بازی در مورد نبردهای هوایی در بستر دنیای استار وارز است. روند بازی به این گونه است که شما کشتیهای خود را انتخاب میکنید و روی میز قرار میدهید، و سپس به نوبت بازی میکنید و سعی میکنید با لیزرهای داغ مرگآور (که پردازش این بخش بر عهده تخیل شما است) همدیگر را از سر راه بردارید. بهترین نکته در مورد اکس وینگز هم همین است، این بازی تمام چیزی که باید باشد است، نه بیشتر و نه کمتر. درست است که پیچیدگی و عمق بیشتری در مورد قوانین بازی وجود دارد، اما تمام آنها در همین موارد خلاصه میشوند: «حرکت دادن کشتیهای فضایی، انتخاب اکشن، حمله به دیگر کشتیها و تکرار همین مراتب». تنوع زیادی در مورد کشتیهای جنگی فضایی انتشار شده برای این بازی است که هر کدام از آنها به همراه خلبان مختص به خودش و قابلیتهای خاص آن در بازی وجود دارند. هر کدام از این خلبانها و کشتیها، به وسیله کارتهای پیشرفت میتوانند بهبود پیدا کنند و قابلیتهای اضافهای را به خودشان اختصاص بدهند. اکس وینگز نقطه قوتش را همینجا نشان میدهد؛ عمق مناسب در کنار روند ساده مکانیزمی که هارمونی فوقالعادهای در کنار هم تشکیل دادهاند.
تنها مشکل این بازی، لزوم خرید بستههای گسترش دهنده آن است. درست است که میتوانید بازی اصلی را چندین باز بازی کنید و تنوع مناسبی در رابطه با مکانیزمها وجود دارد که باعث میشوند بازی تکراری نشود؛ اما خیلی طول نخواهد کشید که احساس نیاز به محتوای بیشتر را حس کنید. حتی بازیکنان خیلی معمولی هم که بازی برایشان اولویت اول نیست، دلشان میخواهد چن کشتی دیگر به غیر از بسته اصلی در اختیار داشته باشند. اگر بین 50 تا 60 دلار خرج کنید، تنوع کمی در دسترس شما خواهد بود. همین تنوع با رقمی بین 80 تا 90 دلار بسیار بیشتر میشود، و برای 110 و بیشتر از 120 دلار آن قدر گزینههای مختلف در اختیار خواهید داشت که حتی پس از ماهها نتوانید همه آنها را تجربه کنید. البته این رقمها فارغ از 25 دلار بسته اصلی در نظر گرفته شدهاند.
البته نکته جذاب این جا است که اگر بخواهید روی این بازی سرمایهگذاری کنید، گزینههای پرشماری در اختیارتان خواهد بود. تقریبا تمام کشتیهای فضایی و سفینههای سری اصلی استار وارز برای بازی منتشر شدهاند. حتی چندین کشتی و سفینه از عناوین فرعی هم توسط فنتزی فلایت برای بازی طراحی و عرضه شدهاند. به غیر از این، نکته بسیار خوب در مورد این فیگورها این است که تمام آنها به صورت رنگآمیزی شده صنعتی به دست شما میرسند و همین موضوع کمک قابل توجهی به جذابیت بصری بازی میکند. حتی فیگورها خارج بازی میتوانند به عنوان دکور بسیار زیبا و پر جزییات از دنیا استار وارز، استفاده شوند.
دو نسخه جعبه اصلی برای این بازی عرضه شدهاند که هر دو آنها با یکدیگر سازگاری دارند. همچنین با هر کدام از آنها میتوانید باقی بستههای الحاقی را استفاده کنید. بسته قدیمیتر داری یک اکس وینگ و دو عدد تای فایتر (TIE Fighter) کلاسیک است و نسخه جدیدتر بر اساس عنوان فورس اویکنز (The Force Awakens) طراحی شده که دارای نسخههای پیشرفته همان کشتیهای ذکر شده نسخه پیشین است.
ادامه این مطلب را در مقاله بعدی بخوانید.
دیدگاه شما