۱۰ بازی تاثیرگذار بر بازیهای رومیزی مدرن
انجام بازیهای رومیزی مدت زیادی است که وجود دارد. با این که قصد ندارم وارد تاریخچهی طولانی بازی کردن شوم، اما گاهی خوب است که نگاه کوتاهی هم به عوامل موثر شکلگیری بردگیم به صورت مدرن داشته باشیم.
مقدمه
انجام بازیهای رومیزی مدت زیادی است که وجود دارد. با این که قصد ندارم وارد تاریخچهی طولانی بازی کردن شوم، اما گاهی خوب است که نگاه کوتاهی هم به عوامل موثر شکلگیری بردگیم به صورت مدرن داشته باشیم. در حالی که ریشههای انجام اینگونه بازیها به زمانهای دور بر میگردد، اما در دهههای اخیر نیز نوآوریهای قابل توجهی در آن ایجاد شده است. امروز میخواهیم نگاه کوتاهی بر «۱۰ بازی تاثیرگذار بر بازیهای رومیزی مدرن» بیاندازیم. با این که این لیست خیلی جامع نیست، اما تمام عنوانهای موجود در آن به نحوی این سرگرمی محبوب ما را تحت تاثیر خود قرار دادهاند.
این مطلب ترجمهای از مقالهی «10 Influential Games that Changed Modern Board Gaming» از سایت «boardgamequest.com» به قلم «Tony Mastrangeli» است.
۱. Little Wars
این بازی که توسط «H.G. Wells» طراحی شده، پیشگام در ایدهی انجام بازیهای رومیزی با موضوع جنگی است. با اینکه «Wells» در شبیهسازی جنگ به صورت مینیاتوری پیشگام نبوده، اما اولین کسی بود که این ایده را در قالب یک بازی لذتبخش روی میز یک فرد معمولی قرار داد (نه مثل شبیهسازیهای جنگی که در ارتش استفاده میشد). از «Warhammer» گرفته تا «Squad Leader»، اکثر بازیهای جنگی وجود خود را مدیون «Little Wars» و «H.G. Wells» هستند.
تعداد بازیکن: ۲
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۹۰ دقیقه
۲. Monopoly
میدانم که «Monopoly» آنقدر لذتبخش است که نمیتوان از آن متنفر بود. با اینکه تقریبا در مقایسه با همهی بازیهای رومیزی مدرن دیگر افتضاح است، هیچ کس نمیتواند عظمت این بازی در طول یک قرن اخیر را انکار کند. «Monopoly» تجربهی اول بسیاری از افراد در مواجهی اولیه و آشنایی با انجام بازیهای رومیزی است و چه دوستش داشته باشید چه نه، هنوز هم عضو ثابت و اصلی بسیاری از میزهای بازی است. با این که این راه خالی از مشکل نیست، اما محبوبیت «Monopoly» راه را برای بسیاری از بازیهای رومیزی دیگر، به حد زیادی هموار کرد.
تعداد بازیکن: ۲-۸
گروه سنی: ۸+
مدت زمان: ۶۰ -۱۲۰ دقیقه
قیمت: ۲۰ دلار
۳. Dungeons and Dragons
بازی «Dungeons and Dragons» که توسط «Gary Gygax» و «Dave Arneson» طراحی شده، به عنوان بنیانگذار بازیهای نقشآفرینی رومیزی مدرن (RPG) شناخته میشود. بازیهای نقشآفرینی ایجاد شدند تا بازیکنان را از بازیهای جنگی تاریخی معمولی به دنیایی خیالی و فانتزیتر ببرند؛ جایی که هر چیزی در آن ممکن است. «Dungeons and Dragons» در حال حاضر پنجمین ادیشن خود را دارد و از زمان اولین انتشارش در سال ۱۹۷۴ الهامبخش بازیهای «legions of dungeon masters» «offshoot» بوده است.
تعداد بازیکن: ۲-۶
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۳-۴ ساعت
قیمت: ۲۵ دلار
۴. The Settler of Catan
«Catan» که در سال ۱۹۹۵ توسط «Klaus Teuber» طراحی شده، به عنوان اولین بازی رومیزی آلمانی شناخته میشود که محبوبیت فراوانی خارج از اروپا کسب کرد و همچنین باعث ایجاد عبارت «یورو-گیم» شده است. برای مدتی طولانی، زمانی که کسی میخواست بازیهای رومیزی را به بازیکن جدیدی معرفی کند، در ابتدا حتما به سراغ «The Settler of Catan» میرفت. بازی «Catan» با اینکه دیگر جایگاهش را به عنوان دروازهی اصلی ورود به دنیای این سرگرمی از دست داده، اما هنوز هم میتوان تاثیرش را روی یورو-گیمهایی که امروزه در بازار هستند به راحتی دید و بعد از گذشت ۲۰ سال در حال حاضر هنوز هم جایگاهاش را روی میزهای بازی حفظ کرده است.
تعداد بازیکن: ۴-۳
گروه سنی: ۱۰+
مدت زمان: ۶۰ -۱۲۰ دقیقه
قیمت: ۳۰ دلار
۵. Magic: The Gathering
«Magic: The Gathering» در سال ۱۹۹۳توسط «Richard Garfield» طراحی شد و ژانر کاملا جدیدی از بازیها به نام بازیهای کارتی قابل جمعآوری (CCG) را معرفی کرد. بازیکنان ابتدا دسته کارت اولیه را خریداری کرده و سپس با گرفتن کارتهای کمکی، تعداد کارتهایشان را افزایش میدهند. چه دوستش داشته باشید چه نه، با وجود بازیهای دیگری که در صدد گرفتن جایگاه «Magic» هستند، این بازی در حال حاضر هنوز هم توسط طرفداران پر تعدادش بازی میشود. امروزه «Magic» میتواند یک مغازهی بازی را به تنهایی سر پا و در حال کار نگه دارد. من «Magic: The Gathering» را در اواخر دههی ۹۰ میلادی بازی میکردم و زمانی که کالج را ترک کردم، کارتهایم را فروختم با این تصور که دوران این بازی دیگر به پایان رسیده اما اشتباه میکردم!
تعداد بازیکن: ۲
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۲۰ دقیقه
قیمت: ۲۰ دلار
۶. Call of Cthulhu
«Call of Cthulhu» که توسط «Sandy Petersen» طراحی شده، در حال حاضر هفتمین ادیشن خود را دارد و هنوز هم بازی میشود. این بازی نقشآفرینی که با کاغذ و قلم انجام میشود، بازیکنان را وارد داستانی بر اساس دنیای افسانهای خلق شده توسط «H.P. Lovecraft» کرده که در آن نقش کارآگاه را بازی میکنند. برای بازیکنانی که میخواهند وارد ژانر فانتزی و تخیلی شوند٬ «Call of Cthulhu» تجربهای کاملا مناسب است. در واقع «Call of Cthulhu» الهامبخش بسیاری از بازیهای رومیزیای شد که از محبوبیت افسانهی «Cthulhu» استفاده میکردند. جالب است بدانید که قبل از «Call of Cthulhu RPG» بسیاری از مردم چیزی دربارهی «H.P. Lovecraft» و کتابهایش نمیدانستند. امروزه «Cthulhu» یکی از گستردهترین موضوعات دنیای بازی ست که در ابتدا با کمک «Call of Cthulhu» مورد توجه قرار گرفت.
تعداد بازیکن: ۲+
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۳-۴ ساعت
قیمت: ۴۵ دلار
۷. Dominion
در سال ۲۰۰۸، «Donald X. Vaccarino» با طراحی بازی «Dominion» ژانر جدیدی از بازی به نام دک بیلدینگ (deck building) را ایجاد کرد. «Dominion» چیزی بود که تا قبل از آن مانندش دیده نشده بود. این بازی به همراه ۱۲ اکسپنشن منتشر شدهاش، تاثیر الهامبخشی بر تعداد بیشماری از بازیهای «دک بیلدینگ» و بسیاری از بازیهای موفقی که هر ساله به میزهای بازی راه پیدا میکنند، داشته است.
تعداد بازیکن: ۲-۴
گروه سنی: ۱۰+
مدت زمان: ۳۰ دقیقه
قیمت: ۳۰ دلار
۸. Risk: Legacy
بازی رومیزی «Risk» از دههی ۱۹۵۰ در مدلهای مختلف و متنوعی وجود داشته است. اگر چه در سال ۲۰۱۱، آقای «Rob Daviau»، طراح این بازی، نسخهی جدیدی از بازی را که عمر چند دههای دارد، طراحی کرد. «Rob»، انجام این بازی با استایل «Legacy» را به ما معرفی کرد که در آن بازیکنان کارتها را پاره میکنند، روی صفحهی بازی مینویسندـ و پاکتهای مهر و موم شدهای را زمانی که شرایط خاصی برقرار شود، باز میکنند. فکر از بین بردن اجزای بازی حس خاصی را در بازیکن ایجاد میکند و این خود اشارهای به این موضوع دارد که خاص بودن «Risk: Legacy» موضوعی غیر قابل انکار است. تولید بازیهایی با استایل «Legacy» در سالهای اخیر رایجتر شده (مانندSeafall ، Gloomhaven و Pandemic: Legacy) و همگی آنها مدیون «Risk: Legacy» برای ابداع این سبک از بازی هستند.
تعداد بازیکن: ۵-۳
گروه سنی: ۱۰+
مدت زمان: ۶۰ دقیقه
قیمت: ۴۰ دلار
۹. XCOM: The Board Game
همین طور که تکنولوژی هر روز بیشتر و بیشتر در ابعاد مختلف زندگیمان وارد میشود، طبیعی ست که کم کم جای خود را در بازیهای رومیزیمان نیز پیدا کند. با اینکه «XCOM: The Board Game» اولین بازیای نیست که از تکنولوژی در آن استفاده شده اما بازیای است که کاملا با یک اپلیکیشن جامع انجام میشود. در «XCOM» این اپلیکیشن است که تصمیم میگیرد که بیگانگان چه کار میکنند، به عنوان تایمری عمل میکند تا بازیکنان را سر پا نگه دارد و حتی گاهی بازیکنان را فریب داده و آنها را گمراه میکند. با اینکه در گذشته تمایل زیادی به استفاده از اپلیکیشنها نبود، امروزه بیشتر بازیکنان با وجود بازیهایی مثل «Mansions of Madness» و «Detective: A Modern Crime Board Game» که برای ارتقا و بهبود تجربهی بازی از این اپلیکیشنهای جامع استفاده میکنند، به آنها روی آورده اند.
تعداد بازیکن: ۴-۱
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۹۰ دقیقه
قیمت: ۵۰ دلار
۱۰. Zombicide
این مورد ممکن است کمی تعجبآور باشد چون خود بازی خیلی هم انقلابی نیست (با اینکه بسیار لذتبخش است) اما کاری که «Zombicide» انجام داده، کمک به انقلاب «Kickstarter» است. در حالی که بازیهای دیگر بسیار قبلتر از «Zombicide» هم بر روی «Kickstarter» سرمایهگذاری میکردند اما این اولین بار بود که بازیای به مبلغ ۱۰۰ دلار منتشر میشد. ماجرا به اینجا ختم نمیشود؛ این بازی همچنین بدون هیچ هزینهی اضافیای تعداد زیادی اهداف چالشبرانگیز را هم برای ما مشخص کرد. باورش سخت است که سالها قبل از این اتفاق، همچین هزینهای برای یک بردگیم غیر قابل تصور بوده است. من به یاد دارم که در آن زمان کمپین این بازی را دیدم و با خود فکر کردم که این خیلی قیمت بالایی برای یک بازی است و دوباره به من ثابت شد که اشتباه میکردم. الان خیلی رایج است که یک بازی ۱۰۰ دلار یا بیشتر باشد! و ناشرها باید ممنون «Zombicide» برای شکستن این طلسم باشند.
تعداد بازیکن: ۶-۱
گروه سنی: ۱۰+
مدت زمان: ۶۰ -۱۲۰دقیقه
قیمت: ۵۰ دلار
همان طور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم، این لیست جامع نیست چون بازیهای زیادی هستند که در تغییر و شکلگیری این سرگرمی به شکل امروزی تاثیرگذار بوده اند. چه بازیهای دیگری را میشناسید که بر بردگیمهای امروزی تاثیر گذاشته اند؟ کامنت گذاشته و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
انجام بازیهای رومیزی مدت زیادی است که وجود دارد. با این که قصد ندارم وارد تاریخچهی طولانی بازی کردن شوم، اما گاهی خوب است که نگاه کوتاهی هم به عوامل موثر شکلگیری بردگیم به صورت مدرن داشته باشیم.
مقدمه
انجام بازیهای رومیزی مدت زیادی است که وجود دارد. با این که قصد ندارم وارد تاریخچهی طولانی بازی کردن شوم، اما گاهی خوب است که نگاه کوتاهی هم به عوامل موثر شکلگیری بردگیم به صورت مدرن داشته باشیم. در حالی که ریشههای انجام اینگونه بازیها به زمانهای دور بر میگردد، اما در دهههای اخیر نیز نوآوریهای قابل توجهی در آن ایجاد شده است. امروز میخواهیم نگاه کوتاهی بر «۱۰ بازی تاثیرگذار بر بازیهای رومیزی مدرن» بیاندازیم. با این که این لیست خیلی جامع نیست، اما تمام عنوانهای موجود در آن به نحوی این سرگرمی محبوب ما را تحت تاثیر خود قرار دادهاند.
این مطلب ترجمهای از مقالهی «10 Influential Games that Changed Modern Board Gaming» از سایت «boardgamequest.com» به قلم «Tony Mastrangeli» است.
۱. Little Wars
این بازی که توسط «H.G. Wells» طراحی شده، پیشگام در ایدهی انجام بازیهای رومیزی با موضوع جنگی است. با اینکه «Wells» در شبیهسازی جنگ به صورت مینیاتوری پیشگام نبوده، اما اولین کسی بود که این ایده را در قالب یک بازی لذتبخش روی میز یک فرد معمولی قرار داد (نه مثل شبیهسازیهای جنگی که در ارتش استفاده میشد). از «Warhammer» گرفته تا «Squad Leader»، اکثر بازیهای جنگی وجود خود را مدیون «Little Wars» و «H.G. Wells» هستند.
تعداد بازیکن: ۲
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۹۰ دقیقه
۲. Monopoly
میدانم که «Monopoly» آنقدر لذتبخش است که نمیتوان از آن متنفر بود. با اینکه تقریبا در مقایسه با همهی بازیهای رومیزی مدرن دیگر افتضاح است، هیچ کس نمیتواند عظمت این بازی در طول یک قرن اخیر را انکار کند. «Monopoly» تجربهی اول بسیاری از افراد در مواجهی اولیه و آشنایی با انجام بازیهای رومیزی است و چه دوستش داشته باشید چه نه، هنوز هم عضو ثابت و اصلی بسیاری از میزهای بازی است. با این که این راه خالی از مشکل نیست، اما محبوبیت «Monopoly» راه را برای بسیاری از بازیهای رومیزی دیگر، به حد زیادی هموار کرد.
تعداد بازیکن: ۲-۸
گروه سنی: ۸+
مدت زمان: ۶۰ -۱۲۰ دقیقه
قیمت: ۲۰ دلار
۳. Dungeons and Dragons
بازی «Dungeons and Dragons» که توسط «Gary Gygax» و «Dave Arneson» طراحی شده، به عنوان بنیانگذار بازیهای نقشآفرینی رومیزی مدرن (RPG) شناخته میشود. بازیهای نقشآفرینی ایجاد شدند تا بازیکنان را از بازیهای جنگی تاریخی معمولی به دنیایی خیالی و فانتزیتر ببرند؛ جایی که هر چیزی در آن ممکن است. «Dungeons and Dragons» در حال حاضر پنجمین ادیشن خود را دارد و از زمان اولین انتشارش در سال ۱۹۷۴ الهامبخش بازیهای «legions of dungeon masters» «offshoot» بوده است.
تعداد بازیکن: ۲-۶
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۳-۴ ساعت
قیمت: ۲۵ دلار
۴. The Settler of Catan
«Catan» که در سال ۱۹۹۵ توسط «Klaus Teuber» طراحی شده، به عنوان اولین بازی رومیزی آلمانی شناخته میشود که محبوبیت فراوانی خارج از اروپا کسب کرد و همچنین باعث ایجاد عبارت «یورو-گیم» شده است. برای مدتی طولانی، زمانی که کسی میخواست بازیهای رومیزی را به بازیکن جدیدی معرفی کند، در ابتدا حتما به سراغ «The Settler of Catan» میرفت. بازی «Catan» با اینکه دیگر جایگاهش را به عنوان دروازهی اصلی ورود به دنیای این سرگرمی از دست داده، اما هنوز هم میتوان تاثیرش را روی یورو-گیمهایی که امروزه در بازار هستند به راحتی دید و بعد از گذشت ۲۰ سال در حال حاضر هنوز هم جایگاهاش را روی میزهای بازی حفظ کرده است.
تعداد بازیکن: ۴-۳
گروه سنی: ۱۰+
مدت زمان: ۶۰ -۱۲۰ دقیقه
قیمت: ۳۰ دلار
۵. Magic: The Gathering
«Magic: The Gathering» در سال ۱۹۹۳توسط «Richard Garfield» طراحی شد و ژانر کاملا جدیدی از بازیها به نام بازیهای کارتی قابل جمعآوری (CCG) را معرفی کرد. بازیکنان ابتدا دسته کارت اولیه را خریداری کرده و سپس با گرفتن کارتهای کمکی، تعداد کارتهایشان را افزایش میدهند. چه دوستش داشته باشید چه نه، با وجود بازیهای دیگری که در صدد گرفتن جایگاه «Magic» هستند، این بازی در حال حاضر هنوز هم توسط طرفداران پر تعدادش بازی میشود. امروزه «Magic» میتواند یک مغازهی بازی را به تنهایی سر پا و در حال کار نگه دارد. من «Magic: The Gathering» را در اواخر دههی ۹۰ میلادی بازی میکردم و زمانی که کالج را ترک کردم، کارتهایم را فروختم با این تصور که دوران این بازی دیگر به پایان رسیده اما اشتباه میکردم!
تعداد بازیکن: ۲
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۲۰ دقیقه
قیمت: ۲۰ دلار
۶. Call of Cthulhu
«Call of Cthulhu» که توسط «Sandy Petersen» طراحی شده، در حال حاضر هفتمین ادیشن خود را دارد و هنوز هم بازی میشود. این بازی نقشآفرینی که با کاغذ و قلم انجام میشود، بازیکنان را وارد داستانی بر اساس دنیای افسانهای خلق شده توسط «H.P. Lovecraft» کرده که در آن نقش کارآگاه را بازی میکنند. برای بازیکنانی که میخواهند وارد ژانر فانتزی و تخیلی شوند٬ «Call of Cthulhu» تجربهای کاملا مناسب است. در واقع «Call of Cthulhu» الهامبخش بسیاری از بازیهای رومیزیای شد که از محبوبیت افسانهی «Cthulhu» استفاده میکردند. جالب است بدانید که قبل از «Call of Cthulhu RPG» بسیاری از مردم چیزی دربارهی «H.P. Lovecraft» و کتابهایش نمیدانستند. امروزه «Cthulhu» یکی از گستردهترین موضوعات دنیای بازی ست که در ابتدا با کمک «Call of Cthulhu» مورد توجه قرار گرفت.
تعداد بازیکن: ۲+
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۳-۴ ساعت
قیمت: ۴۵ دلار
۷. Dominion
در سال ۲۰۰۸، «Donald X. Vaccarino» با طراحی بازی «Dominion» ژانر جدیدی از بازی به نام دک بیلدینگ (deck building) را ایجاد کرد. «Dominion» چیزی بود که تا قبل از آن مانندش دیده نشده بود. این بازی به همراه ۱۲ اکسپنشن منتشر شدهاش، تاثیر الهامبخشی بر تعداد بیشماری از بازیهای «دک بیلدینگ» و بسیاری از بازیهای موفقی که هر ساله به میزهای بازی راه پیدا میکنند، داشته است.
تعداد بازیکن: ۲-۴
گروه سنی: ۱۰+
مدت زمان: ۳۰ دقیقه
قیمت: ۳۰ دلار
۸. Risk: Legacy
بازی رومیزی «Risk» از دههی ۱۹۵۰ در مدلهای مختلف و متنوعی وجود داشته است. اگر چه در سال ۲۰۱۱، آقای «Rob Daviau»، طراح این بازی، نسخهی جدیدی از بازی را که عمر چند دههای دارد، طراحی کرد. «Rob»، انجام این بازی با استایل «Legacy» را به ما معرفی کرد که در آن بازیکنان کارتها را پاره میکنند، روی صفحهی بازی مینویسندـ و پاکتهای مهر و موم شدهای را زمانی که شرایط خاصی برقرار شود، باز میکنند. فکر از بین بردن اجزای بازی حس خاصی را در بازیکن ایجاد میکند و این خود اشارهای به این موضوع دارد که خاص بودن «Risk: Legacy» موضوعی غیر قابل انکار است. تولید بازیهایی با استایل «Legacy» در سالهای اخیر رایجتر شده (مانندSeafall ، Gloomhaven و Pandemic: Legacy) و همگی آنها مدیون «Risk: Legacy» برای ابداع این سبک از بازی هستند.
تعداد بازیکن: ۵-۳
گروه سنی: ۱۰+
مدت زمان: ۶۰ دقیقه
قیمت: ۴۰ دلار
۹. XCOM: The Board Game
همین طور که تکنولوژی هر روز بیشتر و بیشتر در ابعاد مختلف زندگیمان وارد میشود، طبیعی ست که کم کم جای خود را در بازیهای رومیزیمان نیز پیدا کند. با اینکه «XCOM: The Board Game» اولین بازیای نیست که از تکنولوژی در آن استفاده شده اما بازیای است که کاملا با یک اپلیکیشن جامع انجام میشود. در «XCOM» این اپلیکیشن است که تصمیم میگیرد که بیگانگان چه کار میکنند، به عنوان تایمری عمل میکند تا بازیکنان را سر پا نگه دارد و حتی گاهی بازیکنان را فریب داده و آنها را گمراه میکند. با اینکه در گذشته تمایل زیادی به استفاده از اپلیکیشنها نبود، امروزه بیشتر بازیکنان با وجود بازیهایی مثل «Mansions of Madness» و «Detective: A Modern Crime Board Game» که برای ارتقا و بهبود تجربهی بازی از این اپلیکیشنهای جامع استفاده میکنند، به آنها روی آورده اند.
تعداد بازیکن: ۴-۱
گروه سنی: ۱۲+
مدت زمان: ۹۰ دقیقه
قیمت: ۵۰ دلار
۱۰. Zombicide
این مورد ممکن است کمی تعجبآور باشد چون خود بازی خیلی هم انقلابی نیست (با اینکه بسیار لذتبخش است) اما کاری که «Zombicide» انجام داده، کمک به انقلاب «Kickstarter» است. در حالی که بازیهای دیگر بسیار قبلتر از «Zombicide» هم بر روی «Kickstarter» سرمایهگذاری میکردند اما این اولین بار بود که بازیای به مبلغ ۱۰۰ دلار منتشر میشد. ماجرا به اینجا ختم نمیشود؛ این بازی همچنین بدون هیچ هزینهی اضافیای تعداد زیادی اهداف چالشبرانگیز را هم برای ما مشخص کرد. باورش سخت است که سالها قبل از این اتفاق، همچین هزینهای برای یک بردگیم غیر قابل تصور بوده است. من به یاد دارم که در آن زمان کمپین این بازی را دیدم و با خود فکر کردم که این خیلی قیمت بالایی برای یک بازی است و دوباره به من ثابت شد که اشتباه میکردم. الان خیلی رایج است که یک بازی ۱۰۰ دلار یا بیشتر باشد! و ناشرها باید ممنون «Zombicide» برای شکستن این طلسم باشند.
تعداد بازیکن: ۶-۱
گروه سنی: ۱۰+
مدت زمان: ۶۰ -۱۲۰دقیقه
قیمت: ۵۰ دلار
همان طور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم، این لیست جامع نیست چون بازیهای زیادی هستند که در تغییر و شکلگیری این سرگرمی به شکل امروزی تاثیرگذار بوده اند. چه بازیهای دیگری را میشناسید که بر بردگیمهای امروزی تاثیر گذاشته اند؟ کامنت گذاشته و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاه شما