۵ بازی برتر خانوادگی به انتخاب بازی مدیا
در این نوشتار قصد دارم تا به معرفی ۵ مورد از برترین بازیهای رومیزی خانوادگی بپردازم که هرکدام از آنها، تجربهای ماندگار و ارزشمند در بطن خود دارد. البته باید ذکر کنم عناوین خانوادگی باکیفیت این روزها بسیارند و به طور قطع نمیتوان یک ردهبندی مطلق و همهپسند از برترین بازیهای رومیزی این ژانر ارائه داد، از این رو اینجانب تلاش کردم تا عناوینی ارزشمند و جذاب را که همگی جز بازیهای مدرن به شمار میروند، در این لیست کوتاه گردآوری کنم.
مقدمه
طی حدود یک سال گذشته با توجه گسترش محدودیتهای تردد و در نتیجه، فراهم آمدن شرایط دورکاری برای بسیاری از افراد و مشاغل، مردم سرتاسر دنیا زمان بیشتری را در خانههای خود و در کنار خانوادههایشان سپری کردند. همین امر سبب شد تا در بیشتر کشورهای جهان در طول این یک سال، تقاضا برای بازیهای رومیزی خانوادگی تا حد قابل توجهی بالا برود و بازار این دسته از عناوین، رونق کمسابقهای را تجربه کند. این ژانر از بازیها از آن رو که تقریبا تمام اعضای یک خانواده، فارغ از سن و سال و سلیقه میتوانند از تجربهی آن لذت ببرند، همواره قشر بزرگی از مخاطبان را در اختیار داشتهاست؛ از این رو سالانه عناوین بسیاری در این ژانر به بازار عرضه میشوند که انتخاب بازی مناسب را برای مخاطبین بسیار دشوار میکنند.
در این نوشتار قصد دارم تا به معرفی ۵ مورد از برترین بازیهای رومیزی خانوادگی بپردازم که هرکدام از آنها، تجربهای ماندگار و ارزشمند در بطن خود دارد. البته باید ذکر کنم عناوین خانوادگی باکیفیت این روزها بسیارند و به طور قطع نمیتوان یک ردهبندی مطلق و همهپسند از برترین بازیهای رومیزی این ژانر ارائه داد، از این رو اینجانب تلاش کردم تا عناوینی ارزشمند و جذاب را که همگی جز بازیهای مدرن به شمار میروند، در این لیست کوتاه گردآوری کنم. بنابراین اگر به بازیهای خانوادگی علاقه دارید و دنبال آشنایی بیشتر با عناوین باکیفیت این ژانر میگردید، در ادامهی این مطلب با من همراه باشید.
شمارهی ۵ – Chinatown (۱۹۹۹)
مطمئناً نام مونوپولی (Monopoly)، نخستین نامی است که با شنیدن عبارت «بردگیم خانوادگی» به ذهن خیلی از افراد میرسد. این بازی هرچند که هنوز جز عناوین مهم صنعت بردگيم به شمار میرود، اما از لحاظ گیمپلی، در حقیقت دیگر در مقابل بردگیمهای مدرن، حرفی برای گفتن ندارد و تنها قدمت بالای مونوپولی آن را در حال حاضر زنده نگه داشتهاست. اما در هر صورت، نیاز بازار به بازیهای اقتصادی و مذاکرهای هرگز از بین نخواهد رفت. بازی «Chinatown» در واقع گزینهای است که میتواند به عنوان جانشین بهحق مونوپولی از آن یاد کرد. هرچند که این عنوان نیز بیش از دو دهه از عمرش میگذرد، اما سیستم جذاب مذاکره و توسعهی کسب و کار در بازی، سبب شده تا همچنان بتوانیم از این بازی رومیزی به عنوان یک اثر باکیفیت یاد کنیم. همچنین مدت زمان بازی کمتر از ۲ ساعتهی آن نیز دلیل دیگری بر قرار گرفتن بازی «Chinatown» در این لیست است.
شمارهی ۴ – Takenoko (۲۰۱۱)
وقتی که صحبت از زیبایی بصری یک بازی رومیزی میشود، همیشه نام بازی تاکنوکو (Takenonko) جز اولین نامهایی است که به ذهن من میآید. این بازی نهتنها از نظر تصویرسازی بسیار زیبا و چشمنواز است، بلکه قطعات به کار رفته در آن نیز فوقالعاده خوشساخت و جذاب تولید شدهاند. اما اگر از بخش بصری این عنوان بگذریم، باید بگویم تاکنوکو از لحاظ گیمپلی نیز عنوانی ارزشمند به شمار میرود که توسط طراح افسانهای بازیهای رومیزی، آنتوان باوزا (Antoine Bauza) طراحی شده و قوانین ساده، فرایند بازی سریع و مکانیزمهای هماهنگ، همگی در کنار یکدیگر تاکنوکو را به گزینهای بینظیر به عنوان یک بازی خانوادگی تبدیل کردهاند.
شمارهی ۳ – Quadropolis (۲۰۱۶)
مکانیزم مدیریت منابع (Resource Manmagement)، همیشه از جمله مکانیزمهایی بود که به آن علاقهی بسیاری داشتم. هرچند که بازیهایی نظیر ترافورمینگ مارس (Terraforming Mars، فود چین مگنت (Food Chain Magnate)و یا لوییس اند کلارک (Lewis and Clarck)، هرکدام تجربهای عمیق و جامع از این مکانیزم ارائه میدهند، اما بعضی اوقات ورژنهای ساده و سبکتر استفاده از این مکانیزم نیز میتوانند تجربهی جالبی را در پی داشتهباشند. بازی کوادروپلیس یکی از بهترین مثالهای استفاده از مکانیزم مدیریت منابع در یک قالب ساده و قابل استفاده برای عموم مخاطبین است. این عنوان که یک بازی شهرسازی به شمار میرود، شما را در یک فرایند ساده و سریع گیمپلی قرار میدهد که در آن، با ساختمانهادی مختلف و معضلات بیکاری و آلودگی شهری کلنجار میروید تا بتوانید آرمانشهر خود در کمتر از یک ساعت بسازید. از همین رو کوآدروپلیس را میتوان واقعا یک بازی هوشمندانه دانست که با قوانین شدیدا ساده، تجربهی کاملی از یک بازی رومیزی به مخاطب ارائه میدهد.
شمارهی ۲ – Ticket to Ride: Europe (۲۰۰۵)
مطمئناً نمیشود انتظار داشت که لیستی از برترین بازیهای خانوادگی تهیه شود و نام حداقل یکی از عناوین سری بازیهای تیکت تو راید (Ticketto Ride) به چشم نخورد؛ یک فرنچایز بازیهای خانوادگی که طی ۱۷ سال حضور در بازار بازیهای رومیزی، فروش ۸ میلیون نسخهای را تجربه کرده و طی گذر زمان، فروش آن نهتنها کاهش نداشته، بلکه افزایش قابل قبولی را نیز تجربه كردهاست. در این لیست، نسخهی اروپا بازی تیکت تو راید (Ticket to Ride: Europeبه عنوان نمایندهای شایسته از این فرنچایز قرار گرفته تا به ما یادآوری کند هنوز ستکردن کارتهای واگن و قراردادن مهرههای رنگی برای کامل کردن مسیر میان دو شهر، میتواند جذابیتی منحصربهفرد و بدون تاریخ انقضا داشتهباشد.
شمارهی ۱ – Isle of Skye: From Chieftain to King (۲۰۱۵)
بازیهای کاشیگذاری (Tile Placement) گویا جادوی خاصی در دل خود دارند. از زمان عرضهی بازی کارکاسون (Carcassonne)، عناوین بسیاری تلاش کردند تا جای این اثر کلاسیک را پر کنند و به نوعی، تجربهای ارتقا یافته از کارکاسون را به مخاطبین ارائه دهند. اما برخی از این بازیها پا را فراتر نهاده و تجربهای کاملا متفاوت و غنیتر از چیزی که انتظار میرفت به مخاطبان ارائه دادند و توانستند به بازیهایی تحسین شده و ماندگار بدل شوند. بردگیم آیل آو اسکای (Isle of Skye: From Chieftain to King)، یکی از همین بازیها است که در سال ۲۰۱۵ توانست در میان رقیبان قدرتمندی نظیر پندمیک لگاسی و تایم استوریز بدرخشد و جایزهی کنراشپیل (Kennerspiel des Jahres) را از آن خود کند. این بازی با استفادهای هوشمندانه از مکانیزم کاشی گذاری در کنار بهرهگیری مفید از مکانیزم حراجی (Auction/ Bidding)، به طور قطع یکی از برترین بازیهای خانوادگی است که تا کنون طراحی شده و تجربهی آن را به تمامی علاقهمندان به این ژانر توصیه میکنم.
نویسنده: فرنام فرتوت
در این نوشتار قصد دارم تا به معرفی ۵ مورد از برترین بازیهای رومیزی خانوادگی بپردازم که هرکدام از آنها، تجربهای ماندگار و ارزشمند در بطن خود دارد. البته باید ذکر کنم عناوین خانوادگی باکیفیت این روزها بسیارند و به طور قطع نمیتوان یک ردهبندی مطلق و همهپسند از برترین بازیهای رومیزی این ژانر ارائه داد، از این رو اینجانب تلاش کردم تا عناوینی ارزشمند و جذاب را که همگی جز بازیهای مدرن به شمار میروند، در این لیست کوتاه گردآوری کنم.
مقدمه
طی حدود یک سال گذشته با توجه گسترش محدودیتهای تردد و در نتیجه، فراهم آمدن شرایط دورکاری برای بسیاری از افراد و مشاغل، مردم سرتاسر دنیا زمان بیشتری را در خانههای خود و در کنار خانوادههایشان سپری کردند. همین امر سبب شد تا در بیشتر کشورهای جهان در طول این یک سال، تقاضا برای بازیهای رومیزی خانوادگی تا حد قابل توجهی بالا برود و بازار این دسته از عناوین، رونق کمسابقهای را تجربه کند. این ژانر از بازیها از آن رو که تقریبا تمام اعضای یک خانواده، فارغ از سن و سال و سلیقه میتوانند از تجربهی آن لذت ببرند، همواره قشر بزرگی از مخاطبان را در اختیار داشتهاست؛ از این رو سالانه عناوین بسیاری در این ژانر به بازار عرضه میشوند که انتخاب بازی مناسب را برای مخاطبین بسیار دشوار میکنند.
در این نوشتار قصد دارم تا به معرفی ۵ مورد از برترین بازیهای رومیزی خانوادگی بپردازم که هرکدام از آنها، تجربهای ماندگار و ارزشمند در بطن خود دارد. البته باید ذکر کنم عناوین خانوادگی باکیفیت این روزها بسیارند و به طور قطع نمیتوان یک ردهبندی مطلق و همهپسند از برترین بازیهای رومیزی این ژانر ارائه داد، از این رو اینجانب تلاش کردم تا عناوینی ارزشمند و جذاب را که همگی جز بازیهای مدرن به شمار میروند، در این لیست کوتاه گردآوری کنم. بنابراین اگر به بازیهای خانوادگی علاقه دارید و دنبال آشنایی بیشتر با عناوین باکیفیت این ژانر میگردید، در ادامهی این مطلب با من همراه باشید.
شمارهی ۵ – Chinatown (۱۹۹۹)
مطمئناً نام مونوپولی (Monopoly)، نخستین نامی است که با شنیدن عبارت «بردگیم خانوادگی» به ذهن خیلی از افراد میرسد. این بازی هرچند که هنوز جز عناوین مهم صنعت بردگيم به شمار میرود، اما از لحاظ گیمپلی، در حقیقت دیگر در مقابل بردگیمهای مدرن، حرفی برای گفتن ندارد و تنها قدمت بالای مونوپولی آن را در حال حاضر زنده نگه داشتهاست. اما در هر صورت، نیاز بازار به بازیهای اقتصادی و مذاکرهای هرگز از بین نخواهد رفت. بازی «Chinatown» در واقع گزینهای است که میتواند به عنوان جانشین بهحق مونوپولی از آن یاد کرد. هرچند که این عنوان نیز بیش از دو دهه از عمرش میگذرد، اما سیستم جذاب مذاکره و توسعهی کسب و کار در بازی، سبب شده تا همچنان بتوانیم از این بازی رومیزی به عنوان یک اثر باکیفیت یاد کنیم. همچنین مدت زمان بازی کمتر از ۲ ساعتهی آن نیز دلیل دیگری بر قرار گرفتن بازی «Chinatown» در این لیست است.
شمارهی ۴ – Takenoko (۲۰۱۱)
وقتی که صحبت از زیبایی بصری یک بازی رومیزی میشود، همیشه نام بازی تاکنوکو (Takenonko) جز اولین نامهایی است که به ذهن من میآید. این بازی نهتنها از نظر تصویرسازی بسیار زیبا و چشمنواز است، بلکه قطعات به کار رفته در آن نیز فوقالعاده خوشساخت و جذاب تولید شدهاند. اما اگر از بخش بصری این عنوان بگذریم، باید بگویم تاکنوکو از لحاظ گیمپلی نیز عنوانی ارزشمند به شمار میرود که توسط طراح افسانهای بازیهای رومیزی، آنتوان باوزا (Antoine Bauza) طراحی شده و قوانین ساده، فرایند بازی سریع و مکانیزمهای هماهنگ، همگی در کنار یکدیگر تاکنوکو را به گزینهای بینظیر به عنوان یک بازی خانوادگی تبدیل کردهاند.
شمارهی ۳ – Quadropolis (۲۰۱۶)
مکانیزم مدیریت منابع (Resource Manmagement)، همیشه از جمله مکانیزمهایی بود که به آن علاقهی بسیاری داشتم. هرچند که بازیهایی نظیر ترافورمینگ مارس (Terraforming Mars، فود چین مگنت (Food Chain Magnate)و یا لوییس اند کلارک (Lewis and Clarck)، هرکدام تجربهای عمیق و جامع از این مکانیزم ارائه میدهند، اما بعضی اوقات ورژنهای ساده و سبکتر استفاده از این مکانیزم نیز میتوانند تجربهی جالبی را در پی داشتهباشند. بازی کوادروپلیس یکی از بهترین مثالهای استفاده از مکانیزم مدیریت منابع در یک قالب ساده و قابل استفاده برای عموم مخاطبین است. این عنوان که یک بازی شهرسازی به شمار میرود، شما را در یک فرایند ساده و سریع گیمپلی قرار میدهد که در آن، با ساختمانهادی مختلف و معضلات بیکاری و آلودگی شهری کلنجار میروید تا بتوانید آرمانشهر خود در کمتر از یک ساعت بسازید. از همین رو کوآدروپلیس را میتوان واقعا یک بازی هوشمندانه دانست که با قوانین شدیدا ساده، تجربهی کاملی از یک بازی رومیزی به مخاطب ارائه میدهد.
شمارهی ۲ – Ticket to Ride: Europe (۲۰۰۵)
مطمئناً نمیشود انتظار داشت که لیستی از برترین بازیهای خانوادگی تهیه شود و نام حداقل یکی از عناوین سری بازیهای تیکت تو راید (Ticketto Ride) به چشم نخورد؛ یک فرنچایز بازیهای خانوادگی که طی ۱۷ سال حضور در بازار بازیهای رومیزی، فروش ۸ میلیون نسخهای را تجربه کرده و طی گذر زمان، فروش آن نهتنها کاهش نداشته، بلکه افزایش قابل قبولی را نیز تجربه كردهاست. در این لیست، نسخهی اروپا بازی تیکت تو راید (Ticket to Ride: Europeبه عنوان نمایندهای شایسته از این فرنچایز قرار گرفته تا به ما یادآوری کند هنوز ستکردن کارتهای واگن و قراردادن مهرههای رنگی برای کامل کردن مسیر میان دو شهر، میتواند جذابیتی منحصربهفرد و بدون تاریخ انقضا داشتهباشد.
شمارهی ۱ – Isle of Skye: From Chieftain to King (۲۰۱۵)
بازیهای کاشیگذاری (Tile Placement) گویا جادوی خاصی در دل خود دارند. از زمان عرضهی بازی کارکاسون (Carcassonne)، عناوین بسیاری تلاش کردند تا جای این اثر کلاسیک را پر کنند و به نوعی، تجربهای ارتقا یافته از کارکاسون را به مخاطبین ارائه دهند. اما برخی از این بازیها پا را فراتر نهاده و تجربهای کاملا متفاوت و غنیتر از چیزی که انتظار میرفت به مخاطبان ارائه دادند و توانستند به بازیهایی تحسین شده و ماندگار بدل شوند. بردگیم آیل آو اسکای (Isle of Skye: From Chieftain to King)، یکی از همین بازیها است که در سال ۲۰۱۵ توانست در میان رقیبان قدرتمندی نظیر پندمیک لگاسی و تایم استوریز بدرخشد و جایزهی کنراشپیل (Kennerspiel des Jahres) را از آن خود کند. این بازی با استفادهای هوشمندانه از مکانیزم کاشی گذاری در کنار بهرهگیری مفید از مکانیزم حراجی (Auction/ Bidding)، به طور قطع یکی از برترین بازیهای خانوادگی است که تا کنون طراحی شده و تجربهی آن را به تمامی علاقهمندان به این ژانر توصیه میکنم.
دیدگاه شما