بازار بردگیم دنیا تا چه اندازه بزرگ است؟

11 خرداد 1400 | 23:51

در این نوشتار، به طور خلاصه نگاهی به وضعیت فعلی بازار بردگیم و پیش‌بینی‌هایی که از آینده‌ی آن به عمل می‌آیند خواهیم داشت و درمی‌یابیم که آیا این حجم از سرمایه‌گذاری در صنعت بردگیم معقول است یا نه.

مقدمه

بردگیم‌‌ها، از گذشته‌های دور همواره برای سرگرمی مردم ساخته می‌شدند و پدیده‌ای چندان عظیم نبودند، اما امروزه به طور مرتب در رابطه با رشد و رونق بازار آن می‌شنویم. اگر از استفاده‌های آموزشی و آماری این پدیده بگذریم، بردگیم برای بسیاری از مخاطبان سرسخت آن از حالت سرگرمی خارج شده و به عنوان یک کالای ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما شاید برای بسیاری از دوستداران این سرگرمی مفید و سالم جالب باشد که در حقیقت بازار بردگیم تا چه اندازه بزرگ است؟  آیا این شور و هیجان عمومی‌ای که در جامعه‌ی بردگیم امروزی وجود دارد، امری گذرا و مقطعی است یا این بازار همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد؟ 

در ادامه‌ی این نوشتار، به طور خلاصه نگاهی به وضعیت فعلی بازار بردگیم و پیش‌بینی‌هایی که از آینده‌ی آن به عمل می‌آیند خواهیم داشت و درمی‌یابیم که آیا این حجم از سرمایه‌گذاری در صنعت بردگیم معقول است یا خیر. شایان ذکر است که داده‌های آماری صنعت بردگیم در کنار بازی‌های کارتی و صفحه‌ای (اعم از مین‌استریم و هابی)، شامل پازل‌ها نیز می‌شوند و ارزش گذاری این صنایع در کنار یکدیگر محاسبه می‌شود.

نگاهی به این روز‌های صنعت بردگیم

صنعت بردگیم طی دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی آهنگ رشدی باورنکردنی را تجربه کرد و با شیبی تند در حال پیمودن مسیر خود بود. اما همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ آسیب نسبتا عمیقی را به بدنه‌ی این صنعت وارد کرد. با توجه به محدودیت‌ها و اجبار به دوری از دوستان و آشنایان و ماندن در خانه، فضای آنلاین توانست بخش بزرگی از زندگی انسان‌ها را تصاحب کند. با فراهم آمدن شرایط دورکاری و تامین نیاز‌های متنوع به صورتی اینترنتی، امروزه انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری از یکدیگر دور شده‌اند و به نظر می‌رسد که حتی با عبور از این شرایط، تغییری در وضعیت رابطه‌ی انسان‌ها با دنیای اینترنت و یکدیگر به وجود نیاید. 

حال در این میان بازی‌های رومیزی به عنوان سرگرمی‌ای مبنی بر حضور فیزیکی و ارتباط مستقیم، تا حد زیادی جایگاه خود را میان مردم از دست داد و در کنار آن، کاهش ظرفیت‌های تولیدی به واسطه‌ی محدودیت‌ها، ضربه‌ی دیگری بر پیکره‌ی صنعت بازی‌های رومیزی وارد کرد. با این وجود، پازل‌ها در سال ۲۰۲۰، افزایش تقاضای قابل توجهی را تجربه کردند که خود نکته‌ای حائز اهمیت است. اما خوشبختانه با وجود تمام فشار‌هایی که بر صنعت بردگیم وارد شد، شواهد نشان می‌دهد که بازار این صنعت همچنان با شیبی کمتر اما مثبت، در حال رشد و ترقی است و آمارهای مختلفی که وجود دارند این خبر خوب را به ما می‌دهند. 

ارزش بازار بردگیم

تا پایان سال ۲۰۱۹، ارزش کل بازار بازی‌های رومیزی در جهان برابر با ۱۳.۱ میلیارد دلار برآورد شد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، این رقم حدود ۹ درصد افزایش پیدا کند. از طرفی اما برخی این میزان رشد را بالاتر و در حدود ۱۳ درصد پیش‌بینی می‌کنند. اما در هر صورت مهم آن است که عمده‌ی تخمین‌ها راجع به آینده‌ی نزدیک این صنعت مثبت است و این می‌تواند برای عمده‌ی فعالان و علاقه‌مندان موضوعی خوشحال کننده باشد.

حال اگر بخواهیم ارزش این صنعت را در مناطق مختلف دنیا بررسی کنیم، ناحیه‌ی آمریکای شمالی در رتبه‌ی نخست قرار می‌گیرد. این قاره بزرگترین بازار بردگیم را داراست و با ارزشی در حدود ۴.۴ میلیارد دلار، بیش از یک سوم از بازار کل دنیا را در اختیار می‌گیرد. وجود ناشران و طراحان صاحب نام و متعدد در کنار پر طرفدار بودن فیلم‌ها و سریال‌های فانتزی در این بخش از جهان، عواملی هستند که بر گسترش توجه به بازی‌های رومیزی نقشی اساسی دارند. در کشور‌های ایالات متحده و کانادا هرچند که بازی‌های نقش‌آفرینی و تماتیک در کنار عناوین مین‌استریم بیشتر بازار را اشغال می‌کنند، اما طی سالیان اخیر درصد هواداران بازی‌های استراتژیک سبک اروپایی نیز افزایش چشمگیری داشته‌است.

اما پس از آمریکای شمالی، قاره‌ی اروپا دومین بازار پراهمیت دنیای بردگیم‌هاست که ارزش آن کمی بیش از ۳.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. هرچند که نرخ رشد ۶ درصدی در مقایسه با نرخ ۱۰ درصدی ایالات متحده رقم بالایی به نظر نمی‌آید، اما بازار این صنعت در کشور‌هایی نظیر آلمان، فرانسه و بریتانیا از استقبال خوبی برخوردار است. به عنوان مثال کشور آلمان که مهد بازی‌های استراتژیک مدرن به شمار می‌آید، در کنار در اختیار داشتن ناشران و طراحان مطرح، فرهنگی آشنا با بازی‌های رومیزی دارد و عده‌ی زیادی از مردم این کشور به طور مرتب به بازی کردن می‌پردازند. بردگیم‌های استراتژیک سبک آلمانی یا اصطلاحا یوروگیم‌ها، در اروپا طرفداران فراوانی دارند و بیشتر فروش خود را در همین قاره به انجام می‌رسانند.

در شرق دور نیز بردگیم بازاری رو به رشد دارد که هرروزه مخاطبین تازه‌تری را جذب خود می‌کند. هرچند که در کشور‌هایی نظیر ژاپن، هند و چین گستره‌ی مخاطبین این بازی افزایش می‌یابد، اما عدم وجود قوانین فراگیر کپی‌رایت در بسیاری از کشور‌های آسیایی و همچنین عدم تقاضای بالا برای بازی‌های گران‌قیمت در این ناحیه، موجب شده تا راه تبدیل شدن این منطقه‌ی پرجمعیت به یکی از بازارهای موردعلاقه‌ی ناشران با دشواری همراه شود.

از سوی دیگر آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه نیز هرکدام بازار‌های روبه‌رشد خود را دارند که از برخی جهات سرعت رشدی بیشتر و یا کمتر از میانگین جهانی دارند. به عنوان مثال، پازل‌ها در ایران مدت طولانی‌تری است که شناخته شده‌اند و طرفداران بسیار دارند؛ در حالی که بردگیم‌ها در مدتی کوتاه‌تر در حال تبدیل شدن به یک بازار گسترده در کشورند و مطمئنا در صورت وجود قانون کپی‌رایت، توجه گسترده‌ای را از سرتاسر دنیا جذب خود می‌کرد.

جمع‌بندی

همانطور که به نظر می‌رسد، آمار‌ها همگی نشان از رونق بازار بردگیم و رو‌به‌رشد بودن آن دارد. حدود ۷۰ درصد از ارقام ذکر شده در این نوشتار تنها مربوط به بازی‌های صفحه‌ای و کارتی است و با وجود اینکه بازی‌های مین‌استریم مانند اسکرابل (Scrabble) و مونوپولی (Monopoly) سهم بالایی از این اعداد دارند، اما همچنان دنیای بازی‌های هابی (Hobby) نیز در حالا رشدی باورنکردنی است که شاید تا یک دهه‌ی پیش کسی گمان آن را هم نمی‌کرد. هرچند که در آینده احتمالا شاهد تغییر سهم‌های خانواده‌های مختلف دنیای سرگرمی‌های رومیزی از این بازار خواهیم بود، اما به نظر نمی‌رسد که نرخ رشدشان تا آینده‌ی نزدیک قصد پایین آمدن داشته باشد.


دیدگاه شما

درحال ثبت اطلاعات....