کارگر گذاری: یک مکانیزم قدرتمند در طراحی بردگیمها
بازیهای کارگر گذاری (Worker Placement) به دستهای از بازیهای رومیزی گفته میشود که در آنها، هر بازیکن تعدادی مهره و یا نشانگر در اختیار دارد و طی نوبت خود با قرار دادن هر کدام از این اجزا در جایی به خصوص روی صفحهی اصلی بازی و یا صفحهی شخصی خود، منابع و یا امکاناتی برای پیشرفت در بازی به دست میآورد.
بازیهای کارگر گذاری (Worker Placement) به دستهای از بازیهای رومیزی گفته میشود که در آنها، هر بازیکن تعدادی مهره و یا نشانگر در اختیار دارد و طی نوبت خود با قرار دادن هر کدام از این اجزا در جایی به خصوص روی صفحهی اصلی بازی و یا صفحهی شخصی خود، منابع و یا امکاناتی برای پیشرفت در بازی به دست میآورد.
در واقع کارگر گذاری یک مکانیزم محبوب مورد استفاده در بازیهای رومیزی استراتژیک و سبک آلمانی است که به خاطر نحوهی بالانس کردن نسبتا ساده و موثر، در بسیاری از بازیهای این سبکها به کار میرود. طراحان آلمانی را میتوان استادان استفاده از این مکانیزم برشمرد و بسیاری از بازیهای مشهوری که از این مکانیزم استفاده کردهاند، توسط طراحان آلمانی و با رویکرد سبک آلمانی طراحی شدهاند.
هستهی اصلی گیمپلی اکثریت بازیهایی که از این مکانیزم بهره می برند، شامل مدیریت منابع و ساخت موتور مولد (Engine Building) میشود. البته باید در نظر داشت که همهی نکات مذکور الزاما شامل حال بازیهایی که در آنها کارگر گذاری وجود دارد نمیشود، اما اصولا این چند رکن طراحی روند بازی بسیار با یکدیگر سازگار بوده و در کنار هم میتوانند روند بازی را به خوبی معنا دار کنند.
هرچند کارگر گذاری مدت زیادی است که در بازیها حضور دارد و یک مکانیزم مدرن در طراحی بازیهای رومیزی محسوب نمیشود، اما به جرات میتوان گفت که به کمال رسیدن آن طی ۱۳ سال اخیر رخ داده و همهی بازیهایی که به عنوان پرچم داران این مکانیزم میشناسیم، در همین بازهی زمانی طراحی و عرضه شدهاند.
اغراق نیست اگر بگوییم آقای اووه روزنبرگ (Uwe Rosenberg)، طراح مشهور آلمانی، موثرترین طراح بازی در جریان تکامل و محبوبیت این مکانیزم در بازیهای رومیزی است. روزنبرگ در سال ۲۰۰۷ بازی Agricola را طراحی کرد که مضمون آن کشاورزی و دامداری بوده و تداعی کنندهی یک زندگی روستایی به سبک کشاورزان و دامداران اروپایی است. این بازی از ابتدا بازخوردهای مثبتی در پی داشت و نه تنها توانست در زمینهی فروش موفق عمل کند، بلکه نظرات منتقدان را نیز به خود جلب کرد.
همچنین حدود شش سال بعد در سال ۲۰۱۳، این طراح با استفاده از همان هستهی اصلی بازی Agricola، عنوان جدیدی را طراحی کرد که این بازی Caverna نام داشت. در این بازی بازیکنان به جای کشاورزانی ساده، یک خانواده از نژاد دورف بودند که علاوه بر زمینهای کشاورزی، باید به کند و کاو در دل کوهستان نیز میپرداختند. بازی Caverna توانست با حفظ وفاداری خود به مکانیزمهای Agricola، روند بازی به شدت روانتر و درگیر کنندهتری ارائه دهد. این عنوان را از هر لحاظ که بررسی کنیم، بهترین بازی کارگر گذاریای بود که تا آن سال عرضه شده بود و حتی با گذشت حدود هفت سال، یکی از برترینهای این دسته بازیها به شمار میآید.
روزنبرگ از سال ۲۰۰۷ تا کنون بازیهای بسیاری در این سبک طراحی کرده که عمدتا جز نامهای پرتکرار در دنیای بازیهای رومیزی هستند که از میان آنها میتوان به نامهای A Feast for Odin، Le Havre، Fields of Arle و بسیاری از بردگیمهای دیگر اشاره کرد.
پس از موفقیت و محبوبیت آثار روزنبرگ، طراحان بسیاری تلاش کردند تا با استفاده از این مکانیزم عنوانهای جدید و متفاوتی خلق کنند و البته بسیاری از آنها در این راه موفق بودند. بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ عناوین بسیاری طراحی شدند که در میان آنها بردگیمهای با کیفیت بسیاری وجود دارد. در واقع دلیل موفقیت بسیاری از این بردگیمها، استفاده از ایدههای خلاقانه و جدید با استفاده از کارگر گذاری بود که به مخاطب حس یک بازی کاملا جدید را ارائه میداد.
یکی از این عنوانها بازی Lords of Waterdeep بود که داستان آن در دنیای نقش آفرینی سیاهچالهها و اژدهایان (Dungeons and Dragons) رخ میداد و بازیکنان به عنوان افراد بانفوذ شهر واتردیپ، باید تلاش میکردند تا از اشخاص و منابع مختلف جهت افزایش قدرت خود در پشت پردهی این شهر بهره گیرند. این بازی جدا از تم فوق العادهای که داشت، از نظر روند بازی نیز بسیار خوش ساخت و با کیفیت بود. در این بازی تعامل میان بازیکنان و محدود بودن امکانات در کنار سیستم مدیریت منابع بسیار هوشمندانه توانستند تا یک عنوان به یاد ماندنی را رقم بزنند که از هر لحاظ یک بازی منحصر به فرد در سبک بازیهای کارگر گذاری به شمار میآید.
بازیهای Robinson Crusoe، Tzolk’in، The Gallerist و Viticulture نیز هرکدام با ایدههای خلاقانهی بسیار و روند بازی دوست داشتنی توانستند طیف جدیدی از مخاطبان را علاقهمند به این مکانیزم کنند تا امروزه، از آن به عنوان یکی از محبوبترین و پر استفادهترین مکانیزمها یاد شود. هرچند که اکنون مدتی است شاهد رویکرد جدیدی در استفاده از کارگر گذاری در بردگیمها نبودهایم، اما میتوان امیدوار بود که در آینده طراحان خوش ذوق بیشتری بتوانند با بهرهگیری از این مکانیزم، عناوین خوش ساخت و متفاوتی را به دنیای بردگیم ارائه دهند.
بازیهای کارگر گذاری (Worker Placement) به دستهای از بازیهای رومیزی گفته میشود که در آنها، هر بازیکن تعدادی مهره و یا نشانگر در اختیار دارد و طی نوبت خود با قرار دادن هر کدام از این اجزا در جایی به خصوص روی صفحهی اصلی بازی و یا صفحهی شخصی خود، منابع و یا امکاناتی برای پیشرفت در بازی به دست میآورد.
بازیهای کارگر گذاری (Worker Placement) به دستهای از بازیهای رومیزی گفته میشود که در آنها، هر بازیکن تعدادی مهره و یا نشانگر در اختیار دارد و طی نوبت خود با قرار دادن هر کدام از این اجزا در جایی به خصوص روی صفحهی اصلی بازی و یا صفحهی شخصی خود، منابع و یا امکاناتی برای پیشرفت در بازی به دست میآورد.
در واقع کارگر گذاری یک مکانیزم محبوب مورد استفاده در بازیهای رومیزی استراتژیک و سبک آلمانی است که به خاطر نحوهی بالانس کردن نسبتا ساده و موثر، در بسیاری از بازیهای این سبکها به کار میرود. طراحان آلمانی را میتوان استادان استفاده از این مکانیزم برشمرد و بسیاری از بازیهای مشهوری که از این مکانیزم استفاده کردهاند، توسط طراحان آلمانی و با رویکرد سبک آلمانی طراحی شدهاند.
هستهی اصلی گیمپلی اکثریت بازیهایی که از این مکانیزم بهره می برند، شامل مدیریت منابع و ساخت موتور مولد (Engine Building) میشود. البته باید در نظر داشت که همهی نکات مذکور الزاما شامل حال بازیهایی که در آنها کارگر گذاری وجود دارد نمیشود، اما اصولا این چند رکن طراحی روند بازی بسیار با یکدیگر سازگار بوده و در کنار هم میتوانند روند بازی را به خوبی معنا دار کنند.
هرچند کارگر گذاری مدت زیادی است که در بازیها حضور دارد و یک مکانیزم مدرن در طراحی بازیهای رومیزی محسوب نمیشود، اما به جرات میتوان گفت که به کمال رسیدن آن طی ۱۳ سال اخیر رخ داده و همهی بازیهایی که به عنوان پرچم داران این مکانیزم میشناسیم، در همین بازهی زمانی طراحی و عرضه شدهاند.
اغراق نیست اگر بگوییم آقای اووه روزنبرگ (Uwe Rosenberg)، طراح مشهور آلمانی، موثرترین طراح بازی در جریان تکامل و محبوبیت این مکانیزم در بازیهای رومیزی است. روزنبرگ در سال ۲۰۰۷ بازی Agricola را طراحی کرد که مضمون آن کشاورزی و دامداری بوده و تداعی کنندهی یک زندگی روستایی به سبک کشاورزان و دامداران اروپایی است. این بازی از ابتدا بازخوردهای مثبتی در پی داشت و نه تنها توانست در زمینهی فروش موفق عمل کند، بلکه نظرات منتقدان را نیز به خود جلب کرد.
همچنین حدود شش سال بعد در سال ۲۰۱۳، این طراح با استفاده از همان هستهی اصلی بازی Agricola، عنوان جدیدی را طراحی کرد که این بازی Caverna نام داشت. در این بازی بازیکنان به جای کشاورزانی ساده، یک خانواده از نژاد دورف بودند که علاوه بر زمینهای کشاورزی، باید به کند و کاو در دل کوهستان نیز میپرداختند. بازی Caverna توانست با حفظ وفاداری خود به مکانیزمهای Agricola، روند بازی به شدت روانتر و درگیر کنندهتری ارائه دهد. این عنوان را از هر لحاظ که بررسی کنیم، بهترین بازی کارگر گذاریای بود که تا آن سال عرضه شده بود و حتی با گذشت حدود هفت سال، یکی از برترینهای این دسته بازیها به شمار میآید.
روزنبرگ از سال ۲۰۰۷ تا کنون بازیهای بسیاری در این سبک طراحی کرده که عمدتا جز نامهای پرتکرار در دنیای بازیهای رومیزی هستند که از میان آنها میتوان به نامهای A Feast for Odin، Le Havre، Fields of Arle و بسیاری از بردگیمهای دیگر اشاره کرد.
پس از موفقیت و محبوبیت آثار روزنبرگ، طراحان بسیاری تلاش کردند تا با استفاده از این مکانیزم عنوانهای جدید و متفاوتی خلق کنند و البته بسیاری از آنها در این راه موفق بودند. بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ عناوین بسیاری طراحی شدند که در میان آنها بردگیمهای با کیفیت بسیاری وجود دارد. در واقع دلیل موفقیت بسیاری از این بردگیمها، استفاده از ایدههای خلاقانه و جدید با استفاده از کارگر گذاری بود که به مخاطب حس یک بازی کاملا جدید را ارائه میداد.
یکی از این عنوانها بازی Lords of Waterdeep بود که داستان آن در دنیای نقش آفرینی سیاهچالهها و اژدهایان (Dungeons and Dragons) رخ میداد و بازیکنان به عنوان افراد بانفوذ شهر واتردیپ، باید تلاش میکردند تا از اشخاص و منابع مختلف جهت افزایش قدرت خود در پشت پردهی این شهر بهره گیرند. این بازی جدا از تم فوق العادهای که داشت، از نظر روند بازی نیز بسیار خوش ساخت و با کیفیت بود. در این بازی تعامل میان بازیکنان و محدود بودن امکانات در کنار سیستم مدیریت منابع بسیار هوشمندانه توانستند تا یک عنوان به یاد ماندنی را رقم بزنند که از هر لحاظ یک بازی منحصر به فرد در سبک بازیهای کارگر گذاری به شمار میآید.
بازیهای Robinson Crusoe، Tzolk’in، The Gallerist و Viticulture نیز هرکدام با ایدههای خلاقانهی بسیار و روند بازی دوست داشتنی توانستند طیف جدیدی از مخاطبان را علاقهمند به این مکانیزم کنند تا امروزه، از آن به عنوان یکی از محبوبترین و پر استفادهترین مکانیزمها یاد شود. هرچند که اکنون مدتی است شاهد رویکرد جدیدی در استفاده از کارگر گذاری در بردگیمها نبودهایم، اما میتوان امیدوار بود که در آینده طراحان خوش ذوق بیشتری بتوانند با بهرهگیری از این مکانیزم، عناوین خوش ساخت و متفاوتی را به دنیای بردگیم ارائه دهند.
دیدگاه شما