مقالات
کسانی که تجربهی بیشتری در زمینهی طراحی بازی دارند قطعا به این موضوع واقفند که خیال پردازیهای ما راجع به ایدهی جدید خودمان در اکثریت مواقع درست از آب در نمیآیند و شبیه سازیهای ذهنی نمیتوانند حقیقت آنچه که در عمل برای بازی اتفاق میافتد را به ما نشان دهند. اما بهترین راه برای اینکه ببینیم آیا بازی ما واقعا درست کار میکند، در وهلهی اول ساخت پروتوتایپ و در مرحلهی بعدی، امتحان کردن آن با افراد دیگر است که به این کار «بازیآزمایی» یا همان «پلیتست» (Playtest) میگویند.
مفهوم نمونهی اولیه یا همان پروتوتایپ (Prototype)، نسبت سایر مفاهیمی که در طراحی بازی از آنها استفاده میشود، بسیار شناخته شدهتر است و افراد زیادی هستند که حداقل یک شناخت کلی از آن دارند. البته دلیل این موضوع آن است که پروتوتایپ، مفهومی منحصر به طراحی بازی نیست و در پروسهی طراحی و تولید بسیاری از محصولات تجاری و غیر تجاری از آن استفاده میشود.