مقالات
در کتاب It's All a Game، تریستن دنووان (Tristian Donovan) به تاریخچهی بردگیمها از شطرنج گرفته تا مونوپولی (Monopoly) و کاتان (Settlers Of Catan) میپردازد و داستان شکل گیری این عناوین ماندگار را روایت میکند. در ادامهی این نوشتار، ما ۷ مورد از جذاب ترین آن داستانها را انتخاب کردیم تا ببینیم چگونه این هفت بازی به یادماندنی بهوجود آمدند.
امروزه طراحان در هر حوزهای از اهمیت بسیار ویژهای برخوردارند و هر جا ردپای چند طراح دیده شود، بوی رقابت به مشام میرسد. غولهای خودروسازی هر از گاهی قدرت طراحی و مهندسی خود را به رخ یکدیگر میکشند. معمارها همواره در تلاش برای خلق سازههایی جدید و فرمهایی شاهکار هستند. و این بازار رقابت بین طراحان بازی حتی بیشتر از هر حوزهی دیگری داغ است. ما در این مقاله به سراغ طراحان پنج بوردگیم برتر دنیا رفتهایم تا بیشتر با آنها آشنا شویم.
در مقالهی قبلی مربوط به تیپهای شخصیتی، در مورد INTJ و INFP ها به طور کامل صحبت کردیم. علاوه بر این، در سایر مقالات راجب تیپهای شخصیتی ESTJ، ESTP، ENFJ، ENFP، ENTJ و ENTP نیز توضیحات کاملی دادیم. در این مقاله قصد دارم به نقاط قوت، نقاط ضعف، مهارتها، خصوصیات اخلاقی و همچنین بردگیمهایی که افراد با تیپهای شخصیتی ESFJ و ESFP به آنها علاقه دارند اشاره کنم.
وقتی میخواهیم در میان آثار بیشمار موسیقی یا فیلم، یک اثر جدید پیدا کنیم، یکی از راهها این است که سبک مورد علاقهی خود را شناخته و در میان آثار تحت آن سبک به دنبال گزینهی مورد علاقهی خود بگردیم. بوردگیمها نیز مانند هر عرصهی دیگری دارای سبکهای متنوع میباشند که در این سری مقالات، سعی خواهیم کرد شما را با انواع مختلف و مرسوم آنها آشنا کنیم.
احتمالا تاکنون بارها اصطلاحاتی همچون «یورو-گیم»، «آمریترش» و یا «وارگیم» (Eurogames, Ameritrash Games, Wargames) را از زبان علاقهمندان به دنیای بازیهای رومیزی شنیدهاید. ممکن است حتی به مرور با مفهوم این کلمات آشنا شده و خود نیز از آنها استفاده میکنید و یا اینکه اگر اندکی در این زمینه پیگیرتر باشید، راجع به آنها تحقیق کرده و مفهوم آنها را یاد گرفتهاید.
طراحی بازیهای خانوادگی مبهمتر از بازیهای دیگر است. جداً چه چیزی بازیهای خانوادگی را از دیگر بازیها متمایز میکند؟ برای پیدا کردن جواب، ما به سراغ بازیکنها و در واقع مخاطبین اصلی این بازیها رفتیم؛ یعنی کودکان. حال به ۵ ویژگی که از نظر آنها باعث عالی بودن بازیهای خانوادگی میشوند، میپردازیم.
در مقالهی قبل به دو تیپ شخصیتی ESTJ و ESTP اشاره کردیم و نقاط قوت، نقاط ضعف و بردگیمهای مورد علاقه آنها را نام بردیم. به طور کلی، به غیر از این دو تیپ شخصیتی، در ارتباط با تیپهای شخصیتی ENFJ، ENFP، ENTJ و ENTP در مقالههای پیشین صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم به دو تیپ شخصیتی INTJ و INFP اشاره کنیم و در رابطه با آنها به طور کامل گفتگو کنیم.
نسخهی ۲۰ سالگی بازی بیگ سیتی (Big City: 20th Anniversary Jumbo Edition) هرچند که رویکردی انتزاعی در طراحی گیمپلی خود دارد، اما عمق بالای بازی در این بخش و نیازمندی فرایند گیمپلی به تفکر چند لایه سبب شده تا نتوانیم بیگ سیتی را به واسطهی تماتیک نبودن مکانیزمها سرزنش کنیم. از سوی دیگر کیفیت بالای قطعات، تصویرسازی بسیار ساده ولی قابل قبول و مهمتر از همه، گیمپلی ساده، روان، اما بسیار عمیق و نیازمند به فکر، همگی در کنار یکدیگر این بازی را به عنوانی ارزشمند بدل کردهاند.